Svenska akademien

Devisen ”snille och smak” har den senaste tiden starkt devalverats.

DET GODA SAMHÄLLET

Patrik Engellau

Stort rabalder råder kring Svenska Akademien. Journalisterna vädrar skadat villebråd och ylar som vargar. Men ingen – utom rimligtvis Akademiens ledamöter, varav några tycks ha missförstått – verkar ha läst Akademiens stadgar. För den som läst och förstått stadgarna tycks dagens kris vara resultatet av att ledamöterna under många år brutit mot regelverket.

Visa originalinlägg 1 143 fler ord

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Hemmatyckare
    Apr 10, 2018 @ 16:40:23

    Det verkar vara ett stort spektakel i svenska akademien. Pressen antyder att det utgår från “kulturprofilen”, oegentligheter på dennes klubb samt densammes beteende. Jag är inte insatt i alla detaljer kring det hela men det verkar märkligt att den kritik som framförts skall få sådana konsekvenser. Framför allt förstår jag inte hur man kan anklaga “kulturprofilens” maka för hans. så som det berättas, promiskuösa livsföring.
    Som jag minns höstens skriverier anklagades kulturprofilen i första hand för att komma med sexuella inviter oombedd. Sedan påstås det att profilens inviter och vad där hörde till varit välkända i de aktuella kretsarna, därför frågar jag mig hur drevet kan bli så omfattande och varför delar av metooeliten lät sig inledas i dessa förbindelser. Vad förväntar de sig när de accepterar inviter av detta slag? Det skrivs att det som skedde ibland skett i akademins namn. Är detta en omskrivning av försök(?) att gå sängvägen? I andra fall ansåg de som blivit uppvaktade att uppvaktningen i sig var kränkande. Dessutom anklagades kulturprofilen för att bedriva sin klubbverksamhet med svart arbetskraft, vilken ibland till och med kunde vara minderårig.
    När jag ser dessa anklagelser undrar jag om Folkrörelsesverige egentligen skulle ha en chans att finnas till om den här typen av beteende skall få sådana konsekvenser. Låt oss ta idrottsrörelsen som ett exempel. Får några år sedan talade jag med en kollega som tillika var kassör i en idrottsförening som sysslade med bland annat fotboll strax under de högsta divisionerna. Han berättade att det kändes konstigt att ha två kassor. En officiell och en inofficiell. Den officiella kassan var den som redovisades i årsberättelser, när föreningen sökte bidrag och annat som kunde vara synligt. Den inofficiella kassan innehöll medel som flutit in från loppmarknader, servering och försäljning i klubblokalen, fester och allt annat som inte redovisades i den officiella redovisningen. Dessa inofficiella pengar användes till svarta löner åt spelare och funktionärer. Beträffande de unga i föreningarna verkar barnarbete, svartbetalt eller obetalt, ha vara vanligt. Lottförsäljning, såväl bingolotter som föreningens egna, är ofta mer eller mindre obligatoriskt likaså reklamutdelning och annan försäljning. Dessutom förväntas de unga ofta “hjälpa till” med servering och försäljning i klubblokalen samt vid fester som ibland kan liknas vid svartklubbsverksamhet. Spritförsäljning var vanlig, oftast enbart i samnband med fester, men det fanns undantag från detta. En annan reflektion från idrottsrörelsen var från tiden när jag gick i högstadiet där några tjejer som var medlemmar i en idrottsförening fungerade som “stafettpinnar” bland de äldre killarna i idrottsföreningen, fick de inviter typ “kulturprofilens(?). När jag sedan kom ut i arbetslivet och reste på konferenser fick jag inblick i inviter och dessas premieringar som vida överträffar de anklagelser som jag läst riktats mot kulturprofilen. När jag läste om kulturprofilens uppvaktningar tänkte jag på allt detta.
    Nu har vi kommit in på inviter och vad därtill hör. Är det då bara män som står för sådana? Nej, jag har upplevt hur kvinnor tagit ganska avancerade initiativ inom detta område. Jag minns en handfull tillfällen där jag fått besök av kvinnor som plötsligt och “utan förvarning” och ombett klätt av sig och krupit ner och lagt sig i min säng nakna. Ibland premierade jag initiativen, men det hände att jag refuserade. Det finns andra liknande episoder att berätta om såsom hur kvinnor öppnat min gylf på lokal och stuckit in handen etc, men det är inte det jag vill berätta om i detta inlägg. Därför nöjer jag med att berätta att det förekommer sådan uppvaktning i vårt samhälle. Jag har inte upplevt det så värst ofta, men det förekom och jag har inte beklagat mig på DNs kultursida. I samband med detta anklagas akademin för att kulturprofilen skulle ha förgripit sig på kvinnor i akademins lägenheter. Tänk om Uppsala Hem eller Hiltons skulle bli anklagade för att någon förgripit sig på en kvinna i deras lokaler. Dessutom vet vi ju inte om de skett några övergrepp.
    Slutligen ryktades det om att kulturprofilen berättat om vilka som skulle få nobelpriset i litteratur innan Svenska Akademin kungjort detta. Det gjorde han kanske, men betänk att kultursidor, svt, sr och många andra, vid dessa tillfällen spekulerat om detta i veckor före kungörandet. Är det då otroligt att andra som verkar i den svenska kultursfären spekulerar? Att någon har goda kontakter inom akademin betyder inte att en spekulation blir ett avslöjande och det kan väl knappast anses meriterande att gissa bättre än våra kulturjournalister. Han kan ju bara ha nämnt vilken litteratur frun eller någon kompis i akademin läste för stunden och sedan kan folk dra slutsatser av detta. Man tanken att vi inte fått rätt svar på kultursidorna innan kungörandet gör att jag tvekar om påståendet att nobelpristagarna avslöjats i förväg är korrekt. Slutligen ställer jag mig frågan om inte det vi kallar kultur i stor utsträckning behandlar inviter, intriger och vad därtill hör? Kan det vara så att i ett land där alla förväntas vara passiva för att inte kränka någon annan får vi sådana här skandaler och vad intrigen beträffar undrar jag vad som egentligen ligger bakom detta.
    Jag uppfattar det hela som att kulturtyckarnas B-lag försöker ta ett steg upp i den kulturella hierarkin genom att förse media med diverse samtidsanpassade anklagelser som troligen inte håller vid närmare granskning. Därutöver förfogar akademin över en icke-oansenlig kassa som kan locka många. Varför går akademin i denna fälla, eller är det något annat det rör sig om men som vi inte får höra?

    Gillad av 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Apr 13, 2018 @ 09:26:22

      Tack för ett mycket givande inlägg i debatten. Det finns många ”gravade hundar” här som Refaat El-Sayed skulle ha uttryckt sig, vilket visar på att allt inte endast är svart eller vitt.

      Gilla

      Svara

Lämna en kommentar

Den Skogstokiga Bloggen

The Home of Murphy's Law! - En Galen Blogg Med Tokigheter & Besynnerligheter Från Verklighetens Horisont!

دفتر بهار

نکنه ها باقی است

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder, musik och lite oordning.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolt

WTF?

100 möjligheter istället för hen!