Vem får skämta om vad?

Idag på Internationella Mansdagen vill jag passa på att tacka alla trevliga snälla män som står ut med alla feminister. Det tycks ju ha blivit så i vårt land att feminister besitter alla rättigheter men har få skyldigheter. När det inte passar feministerna så viftar de med sexistkortet.

mansdag

När Annika Strandhäll skrev att hon hade funderat på om män ska ha rösträtt så var hon inte tydlig. Hon gjorde nämligen på feministsätt: Förklarade att hon hade varit otydlig och inte menat det som hon skrev. Hon hade skämtat! Jag undrar vad som hade hänt om en man hade skrivit att kvinnor inte ska ha rösträtt? Jag är tämligen övertygad om att feministerna hade skrivit spaltmeter och skrikit sig hesa. Alla nyhetssändningar hade fyllts med dessa sexistiska skriverier och alla paneler med panelhönor hade analyserat och kommenterat. Men nu är det synd om feministen som blev missuppfattad.

Om män skämtar om kvinnor så är de sexistiska men … kvinnor har ju mängder av skämt om män! Är även det sexistiskt? Här följer några smakprov:

  • Bara en man skulle köpa en bil för femtusen och sedan sätta i en stereo för tjugotusen…
  • En intelligent kvinna, en intelligent man och jultomten var ute och gick. Plötsligt fick dom syn på en 50-lapp på trottoaren. Vem plockade upp sedeln?
    – Den intelligenta kvinnan så klart, dom andra två finns inte.
  • Enda skälet till att mannen finns är att massagestavarna inte kan dansa eller köpa drinkarna.
  • Hur gör man män upphetsade?
    – Var i samma rum som dem.
  •  Hur får man en man att göra sit-ups?

    – Lägg fjärrkontrollen vid fötterna.

  • Hur många män behövs det för att byta ett toarulle?
    – Man vet inte, det har aldrig hänt.
  • Vad kallas den okänsliga delen vid snoppen?
    – Mannen.
  • Varför är blondinskämt så kortfattade?
    – För att män ska komma ihåg dom.

Ja, detta var några snälla varianter på kvinnors skämt om män. Är det någon man som blir kränkt? Kvinnor – i synnerhet feminister – anser att de har rätt att skämta om män och behandla dem som mindre tänkande varelser.

Feminister anser att de har rätt att uttrycka sig otydligt – ett nej kan vara ett nej, nja, kanske eller ja helt beroende på situationen – det är upp till mannen att tolka vad hon menar.

Feministerna klagar över att de inte finns med i historieböckerna. Men hur många kvinnor är det som har varit regenter,  varit ute i krig eller uppfunnit säkerhetständstickor, Agafyrar, dynamit  och ångturbiner? Jo, jag vet att det har funnits duktiga kvinnor som är värda att nämn som Mary Andersson som uppfann vindrutetorkarna eller Ada Lovelace den första programmeraren eller Britt Wadner som hade piratradiosändningar vilket ledde till att public service blev tvugna att släppa in ungdomsmusik i radio. Men det har naturligtvis varit fler män som har gjort sig kända genom tiderna.

Jag är övertygad om att vår feministiska regering vill ha en plats i historieböckerna. Kommer de att lyckas? Som smartaste tjejgänget eller som en parentes?

smart

 

 

9 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Emil
    Nov 19, 2016 @ 22:52:58

    Att just män har stått för de flesta framgångarna och uppfinningarna genom tiderna tror jag inte beror på att de (vi) är mer intelligenta utan mest på att vi har och har haft de könsroller vi har (haft).Varför älta? Varför klaga och gnälla? (frågan är retorisk och ställs till de som kallar sig ”feminister”). Tiderna har förändrats och fortsätter att förändras. Dagens s.k. ”feminister” är inte alls feminister utan ägnar sig hellre åt helt andra saker. (om de vore feminister i ordets rätta bemärkelse så skulle de kämpa för de kvinnor som mest behövde deras hjälp. Muslimska kvinnor.)

    Gillad av 1 person

    Svara

    • larslindblog
      Nov 20, 2016 @ 07:22:58

      Jag tycker att ordet feminist har kapats av kommunister. När Gudrun Schyman startade F! så kapade hon ju ordet ”feminist” . För mig betyder ordet numera en av många kommunistiska sekter. Det finns inom den lesbiska rörelsen ” radikalfeminister” som vägrar all kontakt med män. Dom handlar inte i en kassa med manligt biträde , accepterar enbart kvinnliga läkare osv.
      Även om Gudrun Schymans ideer är fullständigt stolliga måste jag erkänna GS har en väldig energi , hon anslöt sig till Kommunisterna , bytte namn till Vänstern ,-när succen uteblev prövar hon med återigen en ny infallsvinkel.
      Det finns ju otaliga kommunistiska sekter ,bl.a. planka.nu — som lär ut hur man lurar Stockholms Lokaltrafik på reseavgiften , Refugees Welcome , Expo ,och säkert ytterligare 100 ”antirasistiska” föreningar i olika kommuner..( alla får kommunalt stöd) hå-hå-ja-ja..

      Gillad av 1 person

      Svara

    • ulsansblogg
      Nov 20, 2016 @ 08:06:19

      Jag håller med dig. Dagens feminister mer intresserade av egen makt. Däremot är de inte intresserade av hur många kvinnor har det runt om i världen eller hur kvinnorna i våra utanförskapsområden har det.

      Gillad av 1 person

      Svara

      • larslindblog
        Nov 20, 2016 @ 08:37:38

        Om SIDA verkligen velat gjort något vettigt med alla dessa oräkneliga miljarder som man vräkt ut i fattiga länder skulle man satsat på att utbilda kvinnor. Man hade kunnat erbjuda utbildning till ex :sjuksköterska, läkare, advokat , jordbrukskonsulent , pilot ,banktjänsteman , elektriker , vetrinär , tandläkare , livsmedelshantering ,bokföring ,osv efter begåvning och intresse.
        Med en utbildning skulle kvinnorna inte behöva tvingas in i tidiga äktenskap.
        Man skulle kunna träffa ett avtal med den sökande att inte skaffa barn/gifta sig före 35 års ålder.

        Gillad av 1 person

      • ulsansblogg
        Nov 20, 2016 @ 08:48:34

        Hmm, problemet är nog större än så.Det finns kulturella skillnader och attitydskillnader. En kvinna har inte samma värde som män i dessa länderna. Hon har ingen rösträtt och ingen eller reducerad arvsrätt. Mannen bestämmer om hon ska få utbilda sig eller ej och hon får inte lämna hemmet utan manligt sällskap. Osv.

        Gilla

  2. Jan Eriksson
    Nov 21, 2016 @ 01:21:39

    Ja. Jag tycker det börjar bli jobbigt nu. Det är självklart att kvinnor ska ha samma lön för samma arbete. Så var det inte när jag började att arbeta. Kvinnornas avtalsenliga löner var lägra. Detsamma gällde för pojkar och unga män. Den krokiga anledning till lägre lön för kvinnor var att de inte var familjeförsörjare och inte behövde ha så mycket betalt. När det gäller ungdomar var orsaken att de var yngre och inte förväntades producera lika bra som äldre.

    Om ni undrar över vad jag bladdrar om så var det så här vid ackordsarbeten:
    Ex
    Pojke 16 år fick 4.03 kr per 100 bitar monterade.
    Man 20+ fick 4,78 kr per 100 bitar monterade.
    Kvinna (oavsett ålder) fick 3.98 kr per 100 bitar monterade.
    Så löd avtalet. Olika betalt beroende vem du var. Observera att detta exempel gäller raka ackord. Inte timlön.Såvitt jag vet så är det idag ingen skillnad mellan män och kvinnor vare sig när det gäller ackordsättning eller timlön. Och det tycker jag är bra.
    Däremot tjänar män i genomsnitt mer pengar än kvinnor i genomsnitt. Detta anser jag bero på att olika yrken betalas olika och det har inget med kön att göra.
    Min dotter tjänar dubbelt mot vad jag någonsin tjänat. Inte för att hon är kvinna, utan för att hon utför ett arbete som marknaden värderar högre än mitt. Jag är glad för det, inte avundsjuk.

    Dessa djävla radikalfeminister som hatar vita män och ser oss som orsak till allehanda helveten på jorden. Till er vill jag säga; Varför inte göra 8 mars till en dag när ni alla vägrar att använda vita mäns patriarkaliska prylar.

    Vilken underbar dag det skulle vara!

    Ursäkta mig, men jag vet att alla kvinnor inte är på ett ”visst” sätt. Och det är inte alla män heller. Jag vet också att många kvinnor haft en svår karriärutveckling på grund av mäns tyckande. Men den väg vi vandrat i Sverige har ändå varit åt rätt håll utan handgripligheter som avskurna testiklar och liknande. Ibland måste vissa omställningar få ta sin tid.
    Jag minns från en fika hemma hos en äldre man och hans fru 1977. Vi satt ner och drack te och åt smörgåsar, hon stod vid diskbänken hela tiden. När vi fikat klart tog jag kopp och assiett till diskbänken och hon mer eller mindre exploderade. Vad gör jag för någonting? Du måste vara väldigt hårt hållen hemma, sa hon. Mycket pinsamt tyckte jag.
    Samma år var jag förresten ensam med vår tvååriga son. Jag tyckte dagarna var rätt enahanda och cyklade runt med grabben och hälsade på bekanta. När jag besökte en äldre dam, äldre än jag, blev hon totalt förskräckt över att jag var ensam med min son. ”Men han måste ju få mat!!”.

    Detta skriver jag för att belysa att tiderna har varit annorlunda tidigare, men inga av de människor jag skrivit om är några onda människor. Det tar tid innan värderingar ändras. Och vi mår bäst av att ”simma lugnt”

    Mvh/Jan Eriksson

    1

    Gillad av 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Nov 21, 2016 @ 08:56:46

      Tack. för din fina kommentar! Det har hänt så mycket de senaste 150 åren. Därför behöver vi titta i backspegeln ibland för att förstå och uppskatta allt som vi har uppnått. Jag är glad över att ha upplevt all denna utveckling. Jag minns också att mormor alltid satt vid köksspisen och åt. Jag har aldrig sett henne sitta med vid bordet. Idag lever vi i ett jämställt samhälle men … det räker tydligen inte åt bortskämda feminister!

      Gilla

      Svara

  3. ulsansblogg
    Nov 19, 2021 @ 10:38:57

    Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:

    REPRIS från 19november 2016.
    Kanske en artikel som står sig lika bra idag som för 5 år sedan

    Gilla

    Svara

Lämna en kommentar

Den Skogstokiga Bloggen

The Home of Murphy's Law! - En Galen Blogg Med Tokigheter & Besynnerligheter Från Verklighetens Horisont!

دفتر بهار

نکنه ها باقی است

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder, musik och lite oordning.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolt

WTF?

100 möjligheter istället för hen!