Det offentliga språket sätter agenda

För mig känns det viktigt att uttrycka mig väl både i tal och i skrift. Med andra ord försöker jag att använda ett välvårdat språk. Jag uppfattar också människor, som talar och skriver välvårdat, som mer seriösa!

Så var det dags igen. Delmon Haffo har använt ett olämpligt språk angående Annika Strandhäll. Även om hon tidigare har kränkt vita män, genom att säga att de inte borde ha rösträtt, så var hans uppförande inte korrekt. Hon är förlåten av etablissemanget – ”jag bara skojade” – trots att hon förolämpar och kanske för att feminister får driva med svenska män. Han som man ska däremot hängas ut. Medierna frossar i hans olämpliga beteende. Hade vi haft stupstock så hade han placerats där. Undrar om medierna hade stormat om det hade varit en rödgrön politiker som hade sagt det som han sa?

Människor i offentligheten har ett ansvar. Statsministern kallar människor för fascister och genast anser mindre tänkande människor att det är tillåtet. Ministrar svär i TV:n och genast legitimeras svordomar in i finrummen. TV reportrar sätter agendan genom att använda värdeladdade ord – de pratar om för oss vad vi ska tänka och tycka, vad dom är acceptabelt eller inte. Till detta kommer allt flams och trams i medierna. Alla som uttrycker sig offentligt – muntligt eller skriftligt – har ett ansvar. Det är de som ger klartecken till resten av befolkningen om vilka beteende som är legitima.

svara

Idag när jag och läser  inlägg och kommentarer på sociala medier tänker jag spontant: ”Har svenska språket förråats?” Det är så mycket svordomar, könsord och slanguttryck! Många kommentarer förstår jag inte innebörden av. De tycktes mest vara skrivna i affekt! Dessa kommentarer är skrivna av människor från alla politiska läger och jag lägger inga som helst värderingar i dem!

För några år sedan beskylldes Avpixlat och Flashback vara ”pissrännor”. Jag vet inte om det var så eftersom jag aldrig har skrivit på dessa sidor. Men … det kanske stämde? Idag har iallafall en stor del av Facebook blivit denna ”pissränna”! Jag tänker många gånger att en del av dem borde inte skriva.  Jag kan helt enkelt inte uppfatta dem som seriösa! Det känns bara pinsamt!

Samma sak upplever jag på Twitter. Människor som påstår sig vara journalister, skribenter och kulturelit använder ett språk som gör mig mörkrädd och jag tappar allt förtroende för dem!

Vad har hänt med vårt språk? Det är kanske jag som överreagerar? För mig har ett korrekt språk alltid varit viktigt. Vårt svenska språk innehåller så många nyanserade ord att vi inte behöver svära eller uttrycka oss ovårdat. Jodå – även jag svär om jag slår mig på tummen! Men jag använder ett korrekt språk för att göra ett bra intryck!

Vi vuxna måste vara ett föredöme för de unga! Vi fostrar dem och lär dem vad som är korrekt. Offentliga personer sätter agendan för vad som är korrekt!

norm

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. larslindblog
    Nov 18, 2016 @ 16:33:29

    Ordet ” hora” verkar ha fått flera betydelser ..skökor brukar ju vilja tituleras ”sexarbetare” ….ordet ”hora” verkar vara något slags allmänt nedsättande tillmäle…..Svenska flickor & lärarinnor får höra ordet kastas mot sig dagligen i våra skolor.
    Delmon Haffo har uppenbarligen sin bakgrund i Mellanöstern , där allt med sexanspelningar används för att förolämpa.
    Strandhäll och hennes parti har ju själva sett till att 2,3 miljoner utlänningar kommit till Sverige…..Mona Sahlin sade ju vid ett tillfälle att hon var avundsjuk på invandrarnas spännande kultur…Nå då så ? Det är ju detta Strandhäll medverkat till .Spela inte teater och prinsessa på ärten .

    Åkesson anmälde när han i en tidning i norra Sverige avbildades som kackerlacka som borde utrotas , men alla klagomål till PO m.fl. avvisades.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

beppe852

Hellre död än röd

Micke K

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

