En elit med glorian på sned

I dagens förvirrade samhälle arbetar vissa krafter för att alla normer ska brytas, minoriteter ska bestämma över majoriteter, vissa ord ska förbjudas medan andra nyord ska accepteras, de politiska slagorden blir pissränna – bruna råttor – nassar, etablerade sanningar sopas under mattan, lögner och förtal värderas högt samt att den politiska arenan påminner mest om sandlådenivå. Vissa partiledare  ska förbjudas att tala i förorterna! Demokratiska principer där alla människor har samma rättigheter sätts ur spel. Detta har skett gradvis i vårt land under mycket lång tid.

Bildning och utbildning har tidigare varit högt värderat. Fortfarande talar vår regering om vikten av utbildning – men glömmer bort vikten av resultat och bildning! Bildning har en central roll i mitt liv och jag läser definitionen på detta begrepp på Wikipedia:

”En definition, given av Ellen Key, är: Bildning är det som är kvar sedan vi glömt allt vad vi lärt oss.

En annan definition av begreppet är: Bildning är den kunskap som blir en del av din personlighet.

En mer aktiv och inkluderande syn på individens egen bildning än den traditionella syn som redovisats ovan är att bildning kan nås genom både formellt lärande, genom utbildningssystem och det som organiseras i dess sammanhang, men också genom icke formellt lärande som sker i andra sammanhang där individen rör sig.”

Min personliga syn på bildning handlar mest om sunt förnuft och förhållningssätt till andra människor – hellre inkludera än exkludera samt behandla andra som jag själv vill bli behandlad.

”Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den”

Voltaire tillskrivs ovanstående citat. men det går inte att belägga att orden är hans. Men jag håller med om andemeningen. Alla ska ha rättighet att yttra sina åsikter! Jag behöver inte lyssna på dem eller ta till mig budskapet. Men alla ska få yttra sig. Det är det som jag anser är demokrati!

kasta-bocker

Böcker har  tillhört kultureliten – och gör det i viss mån fortfarande. Vanliga människor föredrar kanske den mer lättillgängliga kiosklitteraturen. Kultureliten har försökt bilda oss vanliga människor,  tala om för oss andra vad vi ska läsa, vilka författare de godkänner,  vem som är bildad och att vi ska stanna på mattan och inse att de är finare och bättre än vi vanliga människor. De har exkluderat majoriteten av befolkningen!

Nu går delar av den fina kultureliten bärsärkagång inför med Bokmässan. Diskussionerna gick heta om förra årets bokmässa och nu fortsätter man att elda upp sig. Medierna har diskuterat Nya Tiders medverkan på Bokmässan. Några vill inte släppa in dem i elitens finrum! För Bokmässan ska bara vara en plats där eliten ska kunna mingla runt med varandra. Men nu är det inte så. Bokmässan är också öppen för allmänheten.

”Bokmässan är Nordens största mötesplats för bok- och biblioteksbranschen. Mässan startade 1985 och hade då 5 000 besökare. Sedan dess har den vuxit betydligt och mottar nu årligen runt 100 000 besök under fyra dagar i september. Mässan är ett spännande evenemang för såväl en branschpublik som för allmänheten. 35% av besökarna är branschbesökare och de två största grupperna bland dessa är lärare och bibliotekarier.”

65 % av besökarna är alltså allmänheten. Kultureliten vill alltså styra innehållet i bokmässan för att rädda allmänheten från att förföras av onda krafter. De tror fortfarande att de är finare och bättre än oss andra. Några av de bojkottade Bokmässan förra året och kommer att göra det även i år. So what? De går miste om ett marknadsföringstillfälle för sina böcker. De ägnar sin tid åt att skriva på protestlistor och vill förbjuda att vissa böcker och tidskrifter inte ska få ställas ut på mässan. Då menar de naturligtvis ”högerextrema” alster men om de ska vara trovärdiga så måste de också sanera på vänsterkanten!

Istället för att rannsaka sig själv så väljer de att opinionsbilda. Nu senast läser vi:

”Tolv nationella kulturinstitut – däribland Tysklands, Frankrikes och Spaniens – har gått samman i ett upprop mot att Nya Tider medverkar på Bokmässan i Göteborg. De vill nu att Bokmässans beslut ändras, och säger att mässans rykte i Europa står på spel.”

Vad är då ett kulturinstitut? Ja, ett institut är en organisation för ett visst ändamål och i detta fall en organisation som jobbar med kultur. Det är ingen statlig myndighet – vare sig här eller inom EU. Det är helt enkelt organisationer som försöker att opinionsbilda! De har ingen makt men försöker desperat att återta statusen som elit. Men tyvärr så har glorian hamnat på sned.

 

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. uppstigersolen
    Jun 28, 2017 @ 15:59:34

    ”Kultureliten” uppfattas inte som en högt värderad elit av vanliga människor. De ses mer som lite von oben människor som försöker verka fina. Varför de vill ha censur kan man undra? Har de inga argument? Egentligen behöver vanliga människor inte bry sig om vad de säger och gör. De är lite som mjäll, något som råkat hamna på kragen och som man borstar bort.

    Gillad av 2 personer

    Svara

  2. tompas11
    Jun 28, 2017 @ 16:58:15

    Varför ska inte Nya Tider få finnas med på Bokmässan? Jo för att ”kultureliten” anser att den inte är fin nog. Allt ståhej kring Nya Tider gjorde att min nyfikenhet väcktes. Sålunda beslöt jag mig för att få tre nummer av tidningen gratis levererad hem i brevlådan. Efter genomläsning av dessa tre nummer så ser jag att det finns inget att uppröras över. Inget fascistiskt, nazistiskt eller annat som slutar på -ist. Stor del av innehållet är sådant som MSM vägrar skriva om eller skriver väldigt lite om, så varför detta hallå? Nåväl, efter någon vecka eller så blev jag uppringd av Nya Tider där de frågade om jag ville stödja tidningen ekonomiskt genom att bli prenumerant. Så nu är jag prenumerant på denna tidning, till att börja med i fyra månader. Sitt inte på kammaren eller vid köksbordet och gnäll, gör något konkret, om än i det lilla – stöd alternativ media!

    Gillad av 2 personer

    Svara

    • ulsansblogg
      Jun 28, 2017 @ 20:40:26

      Jag har aldrig själv läst någonting som är skrivet av Nya Tider eftersom jag inte prenumererar på någon tidning. Det har ju också blivit en brunstämpel i pannan på den som citerar någonting från den tidningen.
      Antagligen har min brunstämpel i pannan vuxit eftersom jag gång på gång har hävdat att yttrandefriheten ska gälla ALLA.
      Men … alla tycker inte ens att jag får säga så. Då blir jag kallad för högerextremist och får ”bruna recept”, dvs recept på bruna maträtter, skickade till mig. Men …. Jag fortsätter ihärdigt att hävda att yttrandefriheten gäller för alla!

      Gillad av 1 person

      Svara

      • tompas11
        Jun 28, 2017 @ 21:01:59

        Absolut, yttrandefriheten gäller alla. Men det är tyvärr inte alla som anser det, därav de s.k. brunstämplarna för de som citerar något från t.ex. Nya Tider eller som ihärdigt hävdar att yttrandefriheten gäller alla och envar. Det finns alltför många som vill inskränka på både det ena och andra och i synnerhet vad som får sägas och skrivas. Vad får vi för samhälle om dessa personer får bestämma agendan?

        Jag prenumererar även på den lokala blaskan och har så gjort över 40 år. Men i december 2016 var jag i valet och kvalet om jag skulle fortsätta. Bestämde mig slutligen att jag skulle ge blaskan en chans till vilket jag också gjorde klart för ansvarig utgivare/chefredaktör via mail. Det är ju förvisso svårt att bryta en vana, som består i att gå ut till postlådan varje morgon och sedan läsa lokalblaskan till frukosten. Så vi får se hur mitt beslut blir när vi närmar oss årets slut…

        Gillad av 2 personer

  3. Sven-Erik
    Jun 29, 2017 @ 06:55:00

    Lysande Ulsans, du är min morgontidning och jag älskar fina kloka tankar.

    Gilla

    Svara

Lämna en kommentar

Den Skogstokiga Bloggen

The Home of Murphy's Law! - En Galen Blogg Med Tokigheter & Besynnerligheter Från Verklighetens Horisont!

دفتر بهار

نکنه ها باقی است

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder, musik och lite oordning.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolt

WTF?

100 möjligheter istället för hen!