Vad är svenskt

Idag när en tredjedel av befolkningen kommer att fira nationaldagen då funderar jag på vad som är svenskt och om det finns något svenskt. Naturligtvis vet vi att vi är svenskar i själ och hjärta. Men … vad är svenskt? Den frågan ställs ofta i debatten. Jag letar i Landguiden:

”Det svenska samhället brukar utifrån uppfattas som jämlikt, fredligt och välmående. Svenskar framstår ofta som ganska vänliga men kyliga i sin framtoning. Det är förhållandevis ovanligt att man är högljudd eller visar starka känslor offentligt i Sverige. En del kan uppfatta svenskar som blyga, andra som ointresserade eller rent av oartiga och kyliga.”

”Sverige har den högsta sysselsättningsgraden i EU. Det beror till stor del på den höga andelen kvinnor som arbetar.”

”Bland svensk kultur som har gett eko i världen finns bland andra filmregissören Ingmar Bergman, popgruppen Abba och skådespelare som Ingrid Bergman och Greta Garbo. Barnboksförfattaren Astrid Lindgren har blivit världsberömd genom översättningar till ett 90-tal språk. På 2000-talet har svenska deckare fått stort internationellt genomslag, inte minst genom Stieg Larsson med Millennietrilogin.”

Ja, det mesta av detta känner jag igen. Jag har många gånger tidigare försökt att beskriva det svenska – men misslyckats. Jag har bara hittat egenskaper som strävsam, blygsam, idog, försynt, hjälpsam, blyg, kunnig, hänsynstagande, laglydig, vänlig, djurvän osv. Nej, det är svårt att beskriva det svenska. Det är en känsla! När jag känner att jag är svensk – utan att behöva fundera kring om jag uppfyller alla kriterier – då är jag svensk!

Men … jag vet vad som inte är svenskt – eller en del av det! Det är faktiskt lättare att räkna upp parametrar som jag inte räknar som svenska t ex bilbränder, skjutningar, knivskärningar, våld, hedersförtryck, könsstympningar, halalslakt, trakasserier pga kön, etnicitet och sexuell läggning, lura det svenska samhället på skattemedel, … Det är inte heller svenskt att skända vår flagga eller vilja ändra på vår nationalsång!

Dessa mångkulturella beteende vill jag inte fira idag!

 

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

