Lördagsintervju 67 med Christer Bigander om TV4 fake och asylbedrägerier.

Nya orimliga siffror om efterlevandepension till utrikes födda barn

2019-11-23

De flesta som följer bloggen läste om min utredning om efterlevandepensioner till utrikesfödda som jag presenterade tillsammans med Rebecca Uvell den 11 oktober. (Blogginlägget finns i arkivet). 

En kort summering av de uppgifter jag fick fram:

Totalt har över 15 miljarder betalats ut i efterlevandepension till utrikes födda (vuxna och barn) under åren 2009-2018. Under samma period utbetalades över 1,3 miljarder i efterlevandepension till utrikes födda barn upp till 20 år. Utbetalningarna har fördubblats från 2013 till 2018, då nära 200 miljoner betalades ut.
 
År 2018 var det totalt ca 11.000 utrikes födda barn och ungdomar som fick efterlevandepension utbetald från svenska staten. För den som är utlandsfödd räcker det med tillfälligt uppehållstillstånd och att man har en utsedd vårdnadshavare i Sverige, vilket är kommunens ansvar att ordna.  

Av dessa kom 1.927 från Somalia, 1.460 från Afghanistan, 1.419 från Syrien, 704 från Irak och 431 från Iran. Det var de fem vanligaste länderna, och de sticker ut rejält i statistiken. Dessutom kom 1.187 från ”ingen uppgift om födelseland”. 

År 2018 betalade samhället ut 133 miljoner kronor i efterlevandepensioner till över 7.400 barn och ungdomar upp till 20 års ålder från dessa fem länder samt från ”okänt födelseland.  

Läs hela artikeln HÄR.

Att fly eller bli bortkörd

En bitter smak sprider sig i munnen. Det är aldrig roligt när platser med kära minnen blir nersvärtade. Idag är det Backagården i Stenskogen utanför Höör som gör mig bitter.

Jag har ju så många fina minnen från Backagården. Gården hör samman med glädje och gemenskap. Jag har säkert gjort minst ett 50-tal besök med överliggningar där i början av 1960-talet + ett antal kursdagar på 1980-talet. Alla dessa besök är förknippade med kära minnen.

På 60-talet fanns det en korvkiosk på torget i Höör. Det var dit vårt ungdomsgäng vandrade mitt i natten, ca 5 km, för att köpa korv. Det var i Stenskogen som vi hade nattorienteringar eller spökvandringar. Det var i storstugan som vi hade våra samlingar och sjöng ”I natt jag drömde ..”

Backagården är kurs- och konferenscentret i Höör, mitt i Skåne, som har en lång historia i arbetarrörelsens tjänst. Från 1933 då marken här inköptes för barnorganisationen Sagostunderna i Malmö, till det som blev Unga Örnar. Från 1970-talet och framåt har den skånska fackföreningsrörelsen och LO-distriktet använt Backagården, och från 1997 drivs Backagården som en ekonomisk förening där arbetarörrelseorganisationer har andelar. 

Det var på Backagården som jag lärde mig de fina orden solidaritet, jämlikhet, demokrati, gemenskap, … Ja, jag lärde mig allt som arbetarrörelsen står för! Jag blev aldrig Socialdemokrat – trots att jag växte upp i ett arbetarhem, tillbringade mycket tid inom Unga Örnar och SSU, som vuxen var medlem i fackförbund som tillhörde LO och har jobbat inom arbetarrörelsen. Jag blev vid 2 tillfällen tillfrågad om jag inte kunde gå med i partiet och sitta med i fullmäktige för dem. Men nej!

Mina största invändningar mot Socialdemokraterna är och var kollektivismen och avsaknad av eget personligt ansvar! Allt ska storebror partiet och facket bestämma.

Många från arbetarrörelsens tidigare väljargrupp har försvunnit. De äldre har avlidit, arbetsplatserna har förändrats och framförallt är det många som inte känner igen sig i den maktfullkomliga arbetarrörelsen som inte längre bryr sig om sin medlemsgrupp.

Många fd Socialdemokrater har valt ett annat parti. En del av dem är fortfarande medlemmar i något LO-fack men har blivit medlemmar i SD. Nu är de inte längre välkomna att äta julmiddag på Backagården. De har flytt från den S-märkta storebrorsmentaliteten och nu straffas de genom att bli bortkörda från Backagården. De är fortfarande välkomna att betala sin fackavgift till sitt LO-fack men inte välkomna att besöka kursgården ( som finansieras med bl a fackavgifter!

De fina orden som jag lärde mig i min ungdom på Backagården – solidaritet, jämlikhet, demokrati, gemenskap, medmänsklighet, acceptans av olikheter – gäller inte de längre!

Tidigare äldre inlägg

Den Skogstokiga Bloggen

The Home of Murphy's Law! - En Galen Blogg Med Tokigheter & Besynnerligheter Från Verklighetens Horisont!

دفتر بهار

نکنه ها باقی است

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder, musik och lite oordning.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolt

WTF?

100 möjligheter istället för hen!