Bevisbörda

I dagens polariserade samhälle så är det lätt alltför lätt att bli inklistrad i ett fack där man inte hör hemma. Den som försvarar någon anses vara likadan själv. Jag försvarar demokratin och yttrandefriheten. Jag anser att yttrandefriheten ska gälla för alla utan undantag. Men så får man inte tycka! Vi kan ju inte tillåta rasister, fascister och nazister att yttra sig! Jo, jag anser att de ska ha exakt samma rättigheter att yttra sig men … jag behöver inte lyssna till deras budskap eller ta det till mig. Jag kan gå förbi och lyssna på något annat. Om jag vill lyssna ska jag få göra det och kunna göra min egen analys av vad de säger.

Ungefär så tänker jag. Jag kan inte förstå varför denna grupp människor ska särbehandlas. Alla andra har ju rätt att uttrycka sina åsikter. Men när jag försvarar vår demokratiska rätt att yttra oss på detta sätt så blir jag kallad för högerextrem! Jo, jag tackar! Jag tycker lika illa om nazismen som de flesta andra men jag anser att allt ska gå att diskutera och inget ska tigas ihjäl.

När jag sedan får reda på att jag måste bevisa att jag inte är högerextrem, genom att fördöma och ta ifrån vissa grupper deras yttrandefrihet, så tycker jag att de går för långt. Varför måste jag bevisa min oskuld? Är det inte de som beskyller mig som först måste ta fram någon form av bevis?

 

För mig är det ganska enkelt. Jag sympatiserar vare sig med högerextrema eller vänsterextrema. Men jag anser att de ska ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra. Alla ska följa vår lagstiftning och dömas om de bryter mot den. Ingen ska ha större rättigheter än någon annan. Mitt enda bevis för vem jag är den blogg som jag skrev 21 december 2015: När blev jag rasist.

”Funderar ofta varför jag har fått en rasiststämpel i pannan. Jag har ju inte blivit annorlunda! Jag har försökt att summera mitt liv för att få klarhet.

När jag var liten så hade jag en tysk dagmamma och en lekkamrat från Ungern. I skolan hade jag danska, tyska och jugoslaviska klasskamrater. När jag började gå ut och roa mig så träffade jag greker, italienare, libaneser o kanadensare. Var med och samlade in pengar till de fattiga barnen i Tanganyika (numera Tanzania). I mitt arbetsliv har jag stött på engelsmän, finnar, norrmän, iranier, irakier, vitryssar, vietnameser, burundier, kongoleser o albaner. Jag har gjort affärer med indier, bengaler, nepaleser o tjecker. Under semestrarna har jag bl a besökt Egypten o Marocko. In i vår butik kommer alla olika nationaliteter. Det har aldrig varit några bekymmer och jag har aldrig känt mig rasistisk!

Har alltid behandlat människor utifrån deras beteende. Har också tyckt illa om när någon kallts för ”blatte” eller ”husneger”. De orden finns inte i mitt eget vokabulär! Bland alla de människor som jag har träffat anser jag att den blåsvarta mannen Salvator från Burundi är intelligentast, Phillipe en chokladbrun man från Kongo tillhör nog en av de snällaste, Kosovoalbanen var nog den minst pålitliga och några svenskar har varit de största skitstövlarna.

Men hur började då detta med rasism? Har försökt gräva tillbaka.  År 2006 fick SD 2,93 % i riksdagsvalet. Då fick S stora skälvan. De bestämde sig för att göra ALLT för att SD inte skulle komma in i riksdagen. De kontaktade EXPO och tillsammans med ABF producerades studiematerialet ”Sverigedemokraterna – ett parti som andra?” 2007. Sedan satte de igång en kampanj som gick ut på att eliminera ”det främlingsfientliga SD”. Propagandan var hård inför EU-valet 2009 och riksdagsvalet 2010. Men det lyckades ju inte! SD kom in i riksdagen med 5,7 %. Det var då som väljarna skulle straffas för att inte göra om ”dumheten” att rösta på SD. Det var då som alla som inte höll med per automatik var SD:are, främlingsfientliga, rasister, …  Allt detta var skapat av S – enbart för att de inte ville dela med sig av makten!

Det var just det som hände när jag blev rasist! Jag röstade inte på SD, var inte främlingsfientlig eller rasist men tog avstånd från den mer och mer militanta feminismen. Det var då som jag fick min stämpel! Jag var farlig eftersom jag vägrade att räta in mig i leden! Jag skulle demoniseras på samma sätt som SD:arna hade blivit. Alltså fick jag alla skällsorden klistrade i pannan och alla lögnerna om mig serverade på sociala medier. Men … de lyckades inte! Inget sådant biter på mig! Jag har ju självkännedom och vet vilka åsikter som jag har. Det räcker för mig!”

Så skrev jag då Nu skriver jag ungefär samma sak. Jag har hög moral och anser att man alltid – utan undantag – ska behandla andra människor så som man själv vill bli behandlad! Jag håller hårt på jämställdhet. Ingen ska få några fördelar på andras bekostnad. Ingen ska utnyttja någon annan. Ingen ska göra någon annan illa – vare sig fysiskt eller psykiskt. Ingen ska behöva ta emot andra människors glåpord eller dumhet.

Nej jag behöver inte bevisa att jag inte är högerextrem. Jag har rättighet att skriva om Orwell – trots att han var kommunist. Jag har rättighet att använda frasen ”Jag delar inte dina åsikter, men är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem!” – både då det gäller högerextrema och vänsterextrema. Jag har rätt att använda Dan Eliassons ord: ” Vad har den personen varit med om för något, vilka omständigheter har den killen växt upp under, vad är det för trauma som han bär med sig?” även då det gäller en högerextrem eller vänsterextrem.

Enbart väldigt inskränkta och osäkra människor försöker tränga in mig i ett hörn där jag inte hör hemma. De kommer aldrig att lyckas och kommer aldrig att tysta mig!

 

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. uppstigersolen
    Maj 10, 2017 @ 13:32:43

    Så rätt. Jag håller helt med dig. Idag funkar inte brunsmetandet längre. Kanske inom SAP och MSM men i vardagen, inte. När jag träffar goda vänner så kommer alltid problemdiskussionen upp. Har du sett vad invandrarna/muslimerna gjort nu? Sen kommer hela diskussionen igång. När jag då säger att det är val hösten 2018 och idag finns ett parti som vill göra något åt det. Då ojar sig många och tycker att, inte kan jag rösta på dem de har ju en hemsk bakgrund. Tja, vad är ditt alternativ säger jag. Jag behöver inte argumentera, jag vill bara att folk bestämmer sig. Är det bra som det är, fortsätt att rösta som förut. Är du inte nöjd, byt parti. Sen inser jag också att det inte är lätt att vända skutan Sverige men om vi inte försöker så får våra barnbarn ett elände.

    Gillad av 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Maj 10, 2017 @ 15:01:12

      Det största problemet i samhället är polariseringen och splittringen. När inte människor kan enas om att alla ska få säga sin åsikt så är demokratin körd!
      Martin Luther King Jr yttrade en gång:
      ”Den stora tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan de goda människornas tystnad”

      Han hade så rätt! De goda vill inte lägga sig i – så de håller tyst. Under tiden krigar motpolerna. Men det är ju så politikerna vill ha det – en splittrad befolkning. När vi inte är eniga så är vi mer lättstyrda för då kan de sätta grupp mot grupp.

      Gilla

      Svara

  2. Martin
    Maj 10, 2017 @ 20:03:59

    En utmärkt protest. Man ska protestera när folk beter sig ohövligt och säga sanningen som man själv ser den.

    JAG PROTESTERAR högljutt mot Israel-lobbyn, för SANNINGEN & VÄRLDSFREDENS skull.

    Gillad av 1 person

    Svara

Lämna en kommentar

Den Skogstokiga Bloggen

The Home of Murphy's Law! - En Galen Blogg Med Tokigheter & Besynnerligheter Från Verklighetens Horisont!

دفتر بهار

نکنه ها باقی است

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder, musik och lite oordning.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolt

WTF?

100 möjligheter istället för hen!