Spricker Sverige

Sverige spricker. Stad och land glider iväg åt olika håll. Det var en ledarskribent som uttryckte det så för några dagar sedan. I texten hittade jag vidare att ett tillfredsställt vänsterliberalt sinnat skikt bor i städer och en otillfredsställd högerorienterad befolkning som bor på landsbygden. Det ska vara en förklaring till de s k populisterna och missnöjesröstningar! Jag måste fundera på detta.

Igår läste jag en blogg skriven av en kvinna som bor i Malmö. Hon berättade att det hade hörts några skarpa knallar på gatan utanför huset där hon bor – men inte reagerat för att det tillhör vanligheten. Sen hade hon hört en ambulans – men hon hade inte reagerat för det tillhör vanligheten. En stund efteråt hade barnen sagt: ”Mamma det är poliser ute på gatan!” När hon tittade ut genom köksfönstret så ligger en man skjuten på gatan, ambulans och polis är på plats. Hon undrade vad som händer med henne själv när hon inte reagerar på att människor skjuter på varandra utanför hennes köksfönster. Hon vill flytta från Malmö så fort som möjligt. Det är ingen bra miljö för vare sig henne eller hennes familj.

På kvällen tog vi en promenad. Det var ljummet ute, fåglarna sjöng, vi hörde en fasan, björkarna var skirt ljusgröna, körsbärsträden och slånbärsbuskarna blommade, gullvivorna i gräsmattorna, bäcken porlade och bonden körde på åkern nere i dalen. Det är den idyll som vi bor i – vi som bor i ett villaområde i en småstad. Skogen har vi tätt inpå oss. Vi har ingen tunnelbana men promenerar till centrum på en halvtimme. Vi har inget Stureplan – det behövs inte. Vi får resa till storstan om vi vill besöka operan eller någon teater – men vi lyssnar på fåglarnas konsert istället och den överglänser allt.

När vi kom hem läste jag: Tredje rånet i Oskarshamn på tre veckor! Maskerad knivbeväpnad man rånar butik och bensinstationer. Vad händer i vår lilla stad? Har storstadskriminaliteten spridit sig hit? Det kan jag inte acceptera! Jag vill ha kvar min småstadsidyll!

Det är stora skillnader i levnadsförhållanden mellan storstad och småstad. Mellan storstad och ren landsbygd är det ännu större skillnader. Så är det och så har det alltid varit. Så på vilket sätt glider landet isär? På landsbygden och i småstäderna lever vi så som vi alltid har gjort – lugnt och tryggt. Medierna försöker förmedla till oss att idealet är att leva som storstadsmänniskorna gör. Vi ska längta efter att leva det glamorösa, stressiga, otrygga och ytliga liv som många storstadsmänniskor lever. Idealet ska vara att vänsterliberala idéer.

För mig känns det som om de vänsterliberala människorna förstör vårt land med alla sina stolliga idéer. Jag känner mig inte det minsta otillfredsställd. Tvärtom! Jag lever ett lugnt och tryggt liv i min lilla värld. Kallas min trygga värld för högerorienterad så får den väl göra det – även om jag inte känner mig högerorienterad. Jag vill ju bara göra denna trygghet till verklighet för alla! Jag vill inte ha in våld och oroligheter i småstadsidyllen!

Men kalla mig inte för populist eller missnöjd. Jag är ju inte missnöjd med mitt liv eller min vardagstillvaro. Jag är missnöjd med den politik som förs. Jag vill inte leva storstadsliv – det gjorde jag under min ungdom. Jag vill leva som jag gör nu utan några störande inslag. Ska det vara så svårt att förstå? Ett tillfredsställt vänsterliberalt sinnat skikt känns inte lockande. Detta skikt tar inte tillvara mina intressen. Men det gör inte högern heller! Därför söker jag nya alternativ.

Landet glider isär pga den polariserade debatten. det är den som skapar allt större skillnader mellan storstadsbor och oss övriga. Det hjälper inte att kalla oss för populister, fascister, extremister, missnöjda, lågutbildade eller något annat dumt. Det är storstadsborna som inte förstår! Det är de som vill påtvinga oss en otrygg livsstil. Det är inget ideal att leva storstadsliv.

Jag söker politiker som vill tillvarata mina intressen!

 

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

