Vad kostar de politiska projekten?

Politiker har ofta visioner. Många av dessa visioner går aldrig att verkställa. Trots det håller politikerna fast vid sina visioner och hoppas på att en dag …

Igår läste jag i min gamla blogg och snubblade över en sådan politisk dröm som jag skrev om den 5 april 2010. Nu undrar jag vad som har hänt sedan dess. Men då skrev jag följande:

”I Malmö fanns det 3 spårvägslinjer när jag växte upp. Två av dem – 1:an till Rosengård och 3:an Ringlinjen – försvann vid högertrafikomläggningen. 4:an som gick mellan centrum och Limhamn fanns kvar till 1973  (Det år som jag lämnade Malmö). Som Limhamnsbo åkte jag med spårvagnen nästan varje dag. Idag kan man bara åka spårvagn på sommaren i Malmö – med muséespårvagnen från stadsbiblioteket till Tekniska muséet.

Men … Den 5 mars 2010 kunde man läsa följande i Metro:

”I går gav kommun­styrelsen grönt ljus för ny kollektivtrafik i Malmö.
– Inget kan sätta stopp för spårvagnarna, säger Ilmar Reepalu (s), kommun­styrelsens ordförande. ”

Ja, 2013 eller mer realistiskt 2019 kommer en ny spårvägslinje mellan centrum och Rosengård! Allt för att få bättre luft och minska trafikpropparna.

”- Efter gårdagens beslut ska planeringsarbetet nu fördjupas. Projektet är gigantiskt, och pengar behövs från staten och regionen, enligt Rubin.”

Som spårvägsentusiast hoppas jag att projektet går att genomföra – även om jag tror att det varit bättre med trådbuss .”

Spårvägar i Malmö började ju långt tidigare. Hästspårvagnen började rulla i Malmö för nästan 130 år sedan. Närmare bestämt invigdes den första spårvagnslinjen den 27 augusti 1887.  I jämförelse med Stockholm och Göteborg var Malmö ganska sent på det med denna modernitet. Å andra sidan rullade den första svenska spårvagnen i Skåne, närmare bestämt i Ramlösa. Året var 1877. För övrigt fanns det hästdragen spårvagn tidigt även på Limhamn och i Falsterbo.

 

Men hur är det idag? Har Ilmar Reepalus dröm förverkligats? Idag läser jag i HD:

”Den borgerliga minoriteten i Malmö går emot kommunledningens tänkta spårvagnssatsning. De får stöd av allianspartierna i Region Skåne.
Malmö hamnar nu sist i Sverigeförhandlingen – och får nöja sig med ett hårt nerbantat avtal med staten om framtidens kollektivtrafik.”

”Malmö hoppas på två-tre miljarder kronor i statlig hjälp för att skapa nya linjer för lokaltåg, elbussar, trådbussar och spårvagnar.

– Vi behöver gå fram med ett bud ganska snart. Vi är skyldiga Malmöborna att ta vara på det här tillfället när staten är beredd att miljardsatsa i Malmö. Paketet är så mycket mer än bara spårvagnar, säger Malmös kommunalråd Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).
Hon befarar att delar av det statliga mångmiljardstödet till Malmö kan rinna ut i sanden genom att Malmös förhandlingsposition försvagats. Det beror på att Malmömoderaterna fått allianspartierna i Region Skåne med sig i motståndet mot en tänkt spårvagnssatsning.
– Vi är skeptiska av två skäl. Spårvagnar förstör centrum. Dessutom får Malmö svårt att finansiera driften, säger Malmömoderaternas talesperson Torbjörn Tegnhammar.”

”Via Sydsvenskan och HD ger regionrådet Henrik Fritzon (S) nu ett defintivt besked om den tänkta satsningen på spårvagnar i Malmö:

– I nuläget ser jag ingen möjlighet att gå vidare med spårvagnar i Malmö. Det är ingen idé att vi skriver ett sådant avtal i och med att moderaterna i Malmö driver ett hårt motstånd och deras kolleger i regionen satt ned foten, säger han.
Han beklagar att Malmös spårvagnssatsning går om intet:
– Spårvagnar hade inneburit ett stort lyft för Malmö. För all del finns det också andra delar i Malmös avtal med Sverigeförhandlingen. Vi lyfter gärna in elbussar och annat, men det blir mindre i kronor och ören från staten och regionen till Malmö kommun, säger Henrik Fritzon.”
Det blev alltså ingenting av projektet! Vad har planeringen av detta projekt kostat?  För 7 år sedan fanns det inget som kunde stoppa det och nu … Hur många miljoner/miljarder har projektet kostat oss skattebetalare? Hur många liknande projekt finns det i vårt avlånga land? Hur många miljoner/miljarder används i onödan till den politiska lekstugan?
Är det verkligen på detta sätt som våra skattemedel ska användas? Till politiska visioner som aldrig går att verkställa? Hade det inte varit billigare att ge politikerna varsin hink och spade istället?
Annonser

11 kommentarer (+lägga till din?)

  1. uppstigersolen
    Maj 09, 2017 @ 11:26:20

    Jag tror inte att politikerna vet vad man gör med hink och spade. Något saknas i huvudet på dem. Malmö får idag ungefär en tredjedel av sina utgifter täckta av det statliga/landsting/kommunala utjämningssystemet. På 25 år har man gått från självförsörjning till att hamna i botten bland Sveriges kommuner. Skälet är multikulturen. Att politikerna har högtflygande (!) planer vet vi sen länge. Har man egna pengar kan man göra som man vill. Politikerna tror att befolkningens (den arbetande) pengar är deras. Nu har Ynkeman öppnat för fri invandring igen. Malmö tackar och tar emot.

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Hans Nilsson
    Maj 09, 2017 @ 11:50:13

    Svaret på frågan ovan är oftast för mycket för trots mångårig skolgång har dom inte lärt sig räkna på RÄTT sätt.

    Liked by 1 person

    Svara

  3. Martin
    Maj 09, 2017 @ 14:24:45

    Det är inget fel med visioner. Folkets vishet vid val av visionära och realistiska politiker beror av IQ, minne och känsla, vilket alltsomoftast sviktar och sällan befinner sig i en nyttig balans.

    Liked by 1 person

    Svara

  4. Maria L.
    Maj 09, 2017 @ 18:00:40

    I min lilla stad, Nora, där det ibland smäller i utkanten ibland med tanke på dynamit-fabriken (fd Nitro Nobel numera Orica), i Gyttorp. Här hade politikerna högtflygande planer på att återuppliva den gamla järnvägen och därmed flytta busstationen från torget ner till järnvägsstationen. Oj oj… högtflygande planer, inom tio år så såg politikerna att vi (folket), ska kunna åka tåg in till Örebro, en slags tågpendel… Problemet med att järnvägen i sig var halvt övervuxen, sönderruttnade slipers och tusen grejer till… det såg de inte… men busstationen byggdes i samband med tågstationen och liknas numera med ”stenbrottet”, då det ser ut som ett stenbrott…

    Nåja, själva snacket om tågpendel, nu två år senare, är lika tyst som en katolsk präst som fått bikt i biktstolen… Att fixa så att tåg kan gå på gamla antika spår kostar enormt mycket pengar, pengar som inte finns i kommunens budget – men att stå och gapa ut om det för några år sedan, det var inga problem… Men de fick säkerligen en hel del pengar för att snacka om det… men när det ska försökas genomföra i verkliga livet med mannakraft och materiel – då finns det aldrig pengar.

    Men vi fick en ny busstation som är som en smältdegel om sommaren och om vintern känns som en arktisk station. Alltid något! 😀

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Maj 09, 2017 @ 18:13:41

      Så ser det nog ut i de flesta kommuner. I min kommun hade vi ett sk EU-projekt som kostade oss 7-8 miljoner och 2 politiker som tvingades att avgå pga oegentligheter. Men resultatet blev 0. Vi kunde lika bra ha spolat ner pengarna i toaletten.

      Gilla

      Svara

  5. Emil
    Maj 10, 2017 @ 08:19:31

    Pengar ja. Ibland är de bristvara heter det och ibland finns tydligen inga gränser alls för vad det får kosta. https://ryggradenblog.wordpress.com/2017/05/10/skillnad-pa-folk-och-folk/

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

%d bloggare gillar detta: