Att påverka

Allting som vi säger och allting som vi gör påverkar vårt fortsatta liv. Men det påverkar också andra människor. Ibland handlar det om positiv påverkan och ibland negativ. Det händer att vi tror att vi kan påverka i en viss riktning men effekten blir den motsatta. Vi ser detta dagligen.

När jag läser en artikel eller ser på ett TV-program tänker jag för det mesta: ”Vad vill de ha sagt med detta?” För det mesta är budskapet uppenbart. Man märker det på ord- och bildval. Retoriken och helheten. Den som har en övertydlig framtoning av sitt budskap tröttnar jag snabbt på. Jag vet ju redan och har hört och sett det så många gånger förr!

Så tänker jag när jag läser vissa ledarskribenter. Idag är det Anders Lindberg som upprepar ”flod av hat på nätet”, ”SD:s hatsajter”, ”hotfulla meddelanden”, ”hatstormen SD:s fotsoldater”, ”SD:s nätrörelse”, ”trollen förstör internet”, ”den rasistiska bubblan”, ”sprida falska uppgifter” och ”SD:s ledande företrädare skämtar om döda judar och hänger ut barn”. Det blir bara för många värdeladdade ord. Jag orkar inte förstå vad han vill ha fram med sin text. Jag bara tänker på att han måste vara väldigt bitter för att kunna hata så mycket. Annars är det kanske så att han är rädd för att mista sin makt som ledarskribent och politiskt aktiv? I vilket fall som helst så påverkar hans text inte mig i den riktning som han vill!

Däremot läste jag och begrundade Emanuel Karlstens text som började med rubriken ”Forskare: Människor som inte läser böcker är smartare”. Jag tänkte ”Vad är det nu för idioti han skriver?” och så fortsatte jag att läsa:

”I en studie med tio tusen deltagare har forskare kunnat vetenskapligt bevisa att bokläsare har sämre analysförmåga. Genom att mata sig med färdiga berättelser försämras möjligheten att tillgodogöra sig verkligheten. Studien visar också att de som aldrig läser är smartare än genomsnittet.”

Ojojoj! Ännu en dum undersökning! Men när jag fortsatte att läsa kittlade det till i mina tankebanor:

Nej, jag bara skojar! Det finns ingen sådan idiotiskt rapport eller forskning! Däremot finns det en riktig studie som visar att 59 procent av alla artiklar som sprids i sociala medier delas utan att läsas. Istället nöjer vi oss alltså med vad som står i rubriken och ingressen innan vi delar vidare länken.”

Smart kille! Han lurade mig faktiskt en stund men lyckades att få mig intresserad och lyckades att förmedla sitt budskap. Jag tänker på alla dem som delar hans artikel utan att läsa den. Rubriken! ”Haha, det var det jag visste! De är inte så smarta – de som läser mycket!”. Men i själva verket var det ju tvärtom! De som delade pga rubriken är inte smarta. Nog borde var och en som delar artiklar veta vad som står i artikeln först!

Samma sak händer gång på gång i debatter. Vissa debattörer har för vana att kleta invektiv på sina debattmotståndare. De har förutfattade meningar och vägrar ta till sig motståndarens budskap och analysera. De förstör debatter medvetet för att hindra andra människor att dra egna slutsatser.

Vi ser ofta på Facebook att de som har ”fel” åsikter anmäls och blir avstängda. Varför? Vill anmälarna vara någon form av godhetsapostel som måste hindra sina medmänniskor att nås av ”fel” budskap? Tror de att medmänniskorna inte själv kan sortera och analysera de texter som de läser?  Tror de att vi kan påverkas negativt av budskapet? Jag blir ju mer negativt inställd till dessa åsiktsfilter som tror att de ensamma står för det goda och rätta!

För mig är det viktigt att alla fakta och åsikter kommer fram och analyseras. Sen bildar jag mina egna åsikter!

asiktskorridoren

 

Lämna en kommentar

Den Skogstokiga Bloggen

The Home of Murphy's Law! - En Galen Blogg Med Tokigheter & Besynnerligheter Från Verklighetens Horisont!

دفتر بهار

نکنه ها باقی است

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder, musik och lite oordning.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolt

WTF?

100 möjligheter istället för hen!