Ett barn används i en smart marknadsföringskupp. ”Antirasister” hakar genast på och skriker rasist åt alla som har synpunkter på denna marknadsföring. MSM rasar över de rasistiska attackerna. Åhléns har uppnått sitt syfte – blivit omtalade och omskrivna på ett mer omfattande sätt än vanlig reklam. Så kan man sammanfatta de senaste dagarna.
Lucia är en gammal tradition:
”Luciahögtiden är både traditionell och modern. Den fick sin nuvarande karaktär först efter en tävling i Stockholms Dagblad 1927. Den vinnande lucian gick i en procession i Stockholm med elektriskt ljus i håret. Tävlingskonceptet spreds till andra tidningar och med detta så trädde lucia ut i den moderna offentligheten.” skriver Nordiska Museet.
”I vår tid är luciafirandet en högtid som vi påminns om i det offentliga och via massmedia. Luciahögtiden har alltmer kommit att symbolisera svensk kultur. Melodin till luciasången är italiensk och de svenska textvarianterna skrevs först på 1920-talet. Luciafirande förekommer även i Finland.”
Men nu tycker normkritikerna att vi inte ska hålla fast vid gamla traditioner. Lucia behöver inte vara en flicka! Reklammakarna utnyttjar detta och använder en mörkhyad pojke klädd i luciasärk och ljuskrona på en bild. Säkert ett medvetet val för att väcka känslor av både ”gulligull” och avsky. Många människor har ju en bild på näthinnan av hur en lucia ska se ut.
Men det är mer än så. Normkritikerna har ju under så lång tid provocerat. De har mer eller mindre spottat på svenska traditioner under den senaste 10-års perioden. Det har handlat om t ex nationalsången som har ändrats, muslimsk julvärd, skolavslutningar, julfester, julklappar, …
När problemen hopar sig i samhället så känner många trygghet i att hålla kvar de gamla fina svenska traditionerna precis så som de var när vi var barn. Det handlar om trygghet som ingen normkritiker i världen ska tafsa på! Inte ens skribenter på Aftonbladet:
”Jag har ett förslag till trollen. Stäng in er i era hem. Gå inte till skolan eller era arbetsplatser, åk inte utomlands, gå inte på bio, se inte på tv, logga inte in på facebook, döda er internetuppkoppling, släck lampan och dra ut alla kontakter. Sitt därinne och ruttna medan vi andra firar jul på ett civiliserat sätt. Med risk för att låta omodern: vi har faktiskt inte plats för er i vårt lag.”
Hon har alltså inte plats för oss som är födda här i Sverige och är tillräckligt gamla för att vara dina föräldrar eller t om mor- och farföräldrar! Det är alltså fel på vanliga människors tankar. Vanliga människor är rasistiska troll om de håller på gamla traditioner!
larslindblog
Dec 05, 2016 @ 19:28:50
Här bär mamman ansvaret för att hennes pojke säkert blir ledsen….hade mamman klätt sin pojke som stjärngosse , kanske bredvid sin mamma som Lucia hade det bara varit trevligt. Nu kände många det som ytterligare PK-”normupplösning” .
Åhlens borde begripit bättre. Åhlens ägs f.ö. av Antonia AX:Johnsson som är ivrig Folkpartist/Liberal .
GillaGillad av 1 person