Pizza

Att köpa pizza och låta någon annan betala! Fräckt men tydligen lätt!

Sonen fick faktura från Klarna på 20 pizzor med läsk. Han skulle ha köpt detta från onlinepizza. Enligt Klarna har någon uppgett hans telefonnummer vid beställning och stått i trappuppgången och väntat på pizzabudet. Klarna visste att fler var drabbade av samma sak och stoppade alla fakturor från onlinepizza till sonen. Är det rimligt att kunna köpa pizzor på faktura? Är det rimligt att kunna köpa pizzor genom att beställa pizzor genom att uppge ett telefonnummer för betalning? Görs det ingen som helst kontroll?

Nu när jag googlar på onlinepizza så ser jag ett mönster. Mängder av människor har drabbats av samma sak – unga som gamla. I mitt stilla sinne undrar jag om det har levererats några pizzor! Påminner mig om att anslutna pizzeriaägare varit missnöjda med att större delen av förtjänsten gick som provision till  onlinepizza. Många pizzeriaägare var arga och avslutade samarbetet.

I vilket fall som helst så är det inte seriöst att sälja pizza på detta sätt! Att inte kolla vem beställaren är och skicka fakturan till ett icke verifierat telefonnummer när pizzan redan är uppäten är inte seriöst! Det är inte heller seriöst att beställa pizzor och låta andra betala dem!

pizza

Desinformation

Att avsiktligen förvränga, åsidosätta eller rent av uppdikta information i syfte att vilseleda kallas för desinformation. I debatten upplever vi ofta detta! En del av denna desinformation kommer till enbart för att nå egna politiska syften och samtidigt för att dölja sanningen. Det var just detta som jag tänkte på när jag läste Göran Perssons ord:

”Ska man då höja pensionerna måste man in med mer pengar i systemet. Då finns det ungefär 15 miljarder som i dag tas ut som avgifter till pensionssystemet men som i praktiken används som en skatt. Det är avgifter över tak som det heter.”

Ja, dagens pensioner är låga pga den sk bromsen. Persson ”glömmer bort” att han är medansvarig till dagens dåliga pensioner!

”Omkring år 2000 överfördes totalt ca 260 miljarder kronor från AP-fonden (buffertfonden) till statskassan. Bakgrunden var ett riksdagsbeslut baserat på princippropositionen 1994 om det nya pensionssystemet. Sådana överföringar motiverades bl.a. med att det nya pensionssystemets konstruktion ställde mindre krav på buffertfond, bl.a. genom den restriktion för pensionsuppräkningarna som följsamhetsindexeringen kunde medföra. Ytterligare motiv var viss omfördelning av betalningsansvaret mellan fonden och statskassan, något som statskassan dock kompenserats för genom införande och höjning av andra arbetsgivaravgifter. Ett uttalat villkor för framtida överföring var dock att den inte skulle få äventyra en betryggande fondstyrka.

År 1998 fattade riksdagen ett mera definitivt beslut om det nya pensionssystemet bl.a. om införande av ytterligare en restriktion för pensionsuppräkningen, nämligen den automatiska balanseringen (bromsen). Det beslutet ställde helt nya och större krav på buffertfondens storlek. Märkligt nog fattade man samtidigt beslut om att försvaga fonden genom att fullfölja tidigare intentioner att överföra medel till statskassan.  Man började med 45 miljarder kronor för vartdera året 1999 och 2000 och ökade sedan på så att totalbeloppet blev ca 260 miljarder kronor.” enl Spf OBS! Denna länk fungerar inte längre men det finns en länk till ett PRO-dokument som berättar samma sak.

Persson har alltså varit ansvarig för att staten har tagit 260 miljarder från AP-fonderna. 260 miljarder som skulle ha gett avkastning till högre pensioner för oss pensionärer. Dessa pengar har hamnat i den vanliga statskassan och har använts till annat. Men det ”glömmer” Persson att nämna. Istället väljer han att tala om för nuvarande regering att han inte är nöjd med sin pension och att de måste använda mer (15 miljarder) av våra inbetalda pensionsavgifter till just pensionsutbetalningar.

Politiker har alltså sitt eget sätt att handskas med sanningen. De väljer desinformation!

  • Magdalena Andersson säger att finanserna är goda trots att vi lånar till att finansiera hela flyktingindustrin.
  • Statsministern väljer att tala om att det enda partiet som har en ansvarsfull politik är fascistisk. Men han vill inte tala om vad S har för något i ryggsäcken.
  • Fridolin försöker låtsas att han är okunnig om islam men har i själva verket gedigna kunskaper i ämnet.
  • Kaplan visste inte vem han åt middag med. Varför åt han då middag med helt okända människor?
  • Oppositionen smutskastar regeringspartierna. Men varför vill de inte själv ta ansvaret? Vet de att de innerst inne inte själv skulle klara av att regera?

Medierna ”glömmer” också att förmedla sanningar. Nu senast hade en polis uttryckt sig på ett rasistiskt sätt mot en person. Men medierna glömde att personen ifråga hade uppviglat asylsökande till att bråka och till att kräva under några dagar. När personen inte släpptes in av vakterna började han åter bråka. Inga medier undrade över varför han påpassligt filmade just när polisens tålamod brast!

Hela tiden utsätts vi för denna desinformation. Vi måste alltså ägna stor tid åt källkritik. Det går inte att acceptera vilka ”sanningar” som helst!

FAKTA: SÅ ÄR DU KÄLLKRITISK

När du hanterar information kan du tänka på följande saker, tipsar MSB:

– Vem är det som ligger bakom, går det att hitta den ursprungliga källan? Hur fick du tag på informationen?

– Fundera över varför informationen finns och hur dess budskap vill förändra ditt sätt att agera och tänka. Vem tjänar på att du sprider den?

– När är informationen ifrån? Är den fortfarande relevant?

– Kan du hitta informationen även i andra källor? Kommer det från endast en källa bör det hanteras med stor försiktighet. Om informationen verkar vara för bra för att vara sann är den ofta det också.

– Leta efter information som inte bara bekräftar din nuvarande ståndpunkt.

Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

vägvisare

Världen rasar samman

Det finns en mängd saker här i livet som får oss att känna hopplöshet eller en känsla av att allt faller samman. Ett sorgearbete inträder och vi behöver tid för återhämtning och förståelse. Speciellt när det har hänt något som vi anser är felaktigt. Det kan vara t ex att uteslutas från facket eller förlora jobbet pga politiska åsikter.

Jag förlorade själv jobbet för 7 år sedan. Inte pga politiska åsikter men som jag nu förstår så var jag obekväm. Jag hade bättre kvalifikationer än vad min chef hade. Hans ego mådde inte bra av det! Ibland blev jag obekväm och ifrågasatte. Jag var omtyckt av alla och de kom hellre till mig med problem än till chefen. Det var han eller jag – och han använde sin makt att bli av med mig! Jag skrev om min upplevelse i min gamla blogg:

hjärta

”Att älska sitt jobb så mycket som jag gör är få förunnat!

Nu har det stora sorgearbetet börjat!

För 2 veckor sedan rasade min värld samman. Det var då som jag fick beskedet: ekonomisk arbetsbrist! Det är du som är ratad! 5 månaders uppsägningstid. Nej tack, jag vill inte jobba 5 månader och veta att det tar slut sen! Jag packade ihop mina grejer och gick samma dag. Men jag har ju min lön under uppsägningstiden.

Vad hjälper lönen när jag sörjer mitt roliga och intressanta jobb. Nu måste jag tackla sorgen! Visst det finns massor att göra hela dagarna. Jag sitter inte på rumpan och tycker synd om mig själv! Ute och går minst 2 mil om dagen med hunden och kärleken, jobbar i trädgården, stickar, läser, planerar kommande resor (nästa höst blir det 14 dagars vindruvsplockning i Frankrike, denna hösten blir det Rom eller Grekland), jobbar med huset,  skvallrar med grannarna, löser alla världens problem tillsammans med kärleken, …

Men jag sörjer mitt jobb, mina arbetskamrater och alla trevliga, fantastiska människor som jag har träffat via mitt jobb. Men det känns bra att tackla sorgen omgående istället för att skjuta den 5 månader fram i tiden. För sorgen finns där och hade kommit i samma stund som jobbet tog slut. Nej, jag tar den nu och sedan förbereder jag mitt hektiska pensionärsliv. Det finns ju så mycket som jag vill göra! Det finns så mycket att upptäcka! Allt ska hinnas med medan jag är pigg och frisk! Tids nog sitter jag på hemmet med mina minnen!

Men … JAG SÖRJER MITT UNDERBARA JOBB!”

Ja, jag sörjer fortfarande lite – men bara lite! De sju åren som har gått har varit lärorika. Jag har gjort saker som jag aldrig skulle ha prövat på annars t ex eget företagande och har träffat en mängd trevliga människor som jag aldrig skulle ha träffat annars. Det har egentligen varit sju givande år. Men … det finns en liten tagg där fortfarande … det var ju inte jag som valde att avsluta!

Jag kom att tänka på detta då en FB-vän har förlorat sitt jobb. Jag känner med henne och förstår allt som hon går igenom. Jag har förstått att även hon har ambitioner och saknar sitt jobb och alla underbara människor. Det är så lätt att säga : ”Gå vidare! Men … man måste få sörja, vara arg och vara ledsen för annars kan man aldrig gå vidare. Så mitt råd är att tackla sorgen omedelbart – göm den inte i en låda! Var ledsen, var arg och var förtvivlad! Det får du lov att vara – du behöver inte vara den stora duktiga flickan!

tårar

 

Den Skogstokiga Bloggen

The Home of Murphy's Law! - En Galen Blogg Med Tokigheter & Besynnerligheter Från Verklighetens Horisont!

دفتر بهار

نکنه ها باقی است

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder, musik och lite oordning.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolt

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende frihetligt forum för debatt och opinionsbildning