Vi har under den senaste värmeböljan sett att asfalten smält i många länder, men här i Spanien har det varit minst lika varmt utan några sådana följder. Då ställer man sig givetvis frågan varför får hettan inte sådana konsekvenser på infrastrukturen i Spanien?
På storflygplatsen London Luton Airport nådde värmen 40,3 grader på tisdagen, vilket var rekord för den flygplatsen. Då smälte asfalten så att de fick stänga, det blev djupa hjulspår på landningsbanorna som fick repareras innan de kunde öppna igen. På Tour de France fick de använda tankbilar med vatten för att kyla vägarna innan cyklisterna kom för att förhindra olyckor. I Holland sprayade väghållarna vägarna med salt i ett desperat försök att sänka temperaturen.
Även tågen påverkades i många länder norrut, i Storbritannien fick tågen gå ner i krypfart efter att rälsen slingrade sig i solkurvor och kontaktledningarna hängde slappa. På vissa banor fick de helt stänga trafiken eftersom säkerheten inte kunde garanteras.
Förklaring varför asfalten inte smälter finns långt ner i artikeln
Senaste kommentarer