Julklappar

Vid denna tiden på året är de flesta upptagna med förberedelser inför julfirandet. Medierna och handeln har lanserat årets julklapp  – VR-glasögon. Kommer svenska  folket att följa uppmaningen och köpa just denna produkt? Vill vi ha den? TV delar ut verbala julklappar åt politiker och pratar om för oss hur vi ska fira jul. Samtidigt berättar de att vi ska skämmas och skänka till nödlidande eller ”plantera” träd istället för julklappar.

Stefan Löfven höll ett jultal igår. Jag förväntade mig en julklapp till svenska folket – något att glädjas över. Men det blev ett magplask fyllt med floskler och ingenting nytt! Han satsar allt på sitt samhällsbygge och har upptäckt att det finns en värld och en potentiell väljarkrets utanför Stockholm.

Det finns faktiskt människor som inte firar jul. Jehovas vittne tillhör denna gruppen. Jag minns att när mina barn var små så fanns det en flicka i grannskapet vars föräldrar tillhörde denna religiösa inriktning. Hon ville så gärna vara med när vi förberedde julen. Jag frågade föräldrarna om hon fick vara med. De tyckte att det gick bra. Flickan gav hela sin själ i dessa julpyssel och förberedelser. Ett exempel är när vi bakade pepparkakor. Hon strålade ikapp med stjärnorna när hon travade hem med sin burk med egna bakade pepparkakor.

Det finns andra som inte firar jul. Jag läste följande i Islamguiden:

”Tomtenissar, kommer uteslutande från gnomerna, som var släkt med dvärgarna, de var inte röda från början utan gröna, för att smälta in i naturen, men bodde de i bergen hade de en mer brun/gråaktig färg. Det engelska ordet elf kommer från det nordiska ordet alv, som var en ras av gudomliga varelser, antingen var de ljusalver eller mörkeralver, de senare var man livrädda för, då de var riktigt onda och stal barn och djur från gårdarna. Men då de var livrädda för ljus, tände man eldar för att skrämma bort dem, yule kláb, eller julklapp, av ordet klabb, en stor vedbit som slängdes på elden för att skänka ljus och värme, och skrämma bort de onda svartalverna.” …

”Denna högtid, är uteslutande en hednisk högtid, med blodiga anor, för slakt av folk och fä för hedniska gudar, en av anledningarna att jag inte firar jul. När jag säger att jag inte firar jul, och som svensk, blir folk lite bestörta och finner mig underlig. Men du måste ju fira jul för din dotters skull!? Nej, jag måste verkligen inte fira en hednisk blodig festival, till minne för hedniska gudar bara för att, eller för min dotters skull, hon får inga paket av mig denna dag, inte äter jag eller tar del av offermiddagen. Jag vet varför jag inte firar jul, vet du..?”

Det finns andra förklaringar till varför vi ger julklappar:

”På 1700-talet började bättre bemedlat folk att ge varandra presenter i juletid. Man hade länge gett varandra nyårsgåvor, kanske redan så tidigt som på medeltiden, men nu blev det istället populärt att ge varandra julgåvor. Ute på den svenska landsbygden var det populärt bland ungdomarna att springa runt i gårdarna i byn på julaftonskvällen.

Seden att ge bort julklappar började som ett skämt, som innebar att ungdomarna bankade, eller klappade, hårt på dörren för att sedan kasta in en skämtgåva (därav ordet julklapp). Skämtgåvan kunde till exempel vara ett vedträ med en elak hälsning på en lapp, och det är dessa hälsningslappar som är föregångaren till dagens julklappsrim. Med tiden började man ge varandra riktiga presenter till jul, och ofta delades dessa ut av en julbock. Julbocken ersattes av jultomten i slutet av 1800-talet, antagligen på grund av att det var trevligare med en snäll, givmild och helgonförklarad man, än en läskig julbock.”

Men jag minns den bästa julklappen som jag fick när jag var 3 år. Jag hade under hösten tillbringat en lång tid på epidemisjukhuset efter att ha drabbats av en smittosam mag- och tarmsjukdom. Under denna vistelse fick jag dockan Gunilla. På julafton fick jag en ljusgul dockvagn, av far , att bädda ner Gunilla i och ta med henne på en promenad i.  Mor hade köpt ljusblå sidentäcke och kudde till vagnen. Jag strålar av glädje ikapp med de levande ljusen i granen. Granen är sparsamt pyntad med de levande ljusen, svenska flaggor, ”istappar” och glitter. Året var 1952 och jag minns fortfarande lyckan över denna julklapp!

dokvagn

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Roger
    Dec 18, 2016 @ 14:04:45

    Tänk om man har skrivit liknande om muslimska högtider.
    Då hade det tagit hus i ……….

    Gillad av 1 person

    Svara

  2. tompas11
    Dec 18, 2016 @ 22:52:19

    Julen 1952, då var jag tre månader så den minns jag inget av… Men du Ulla ser ju verkligen snäll och nöjd ut. Själv så låg jag väl och skrek och ville ha mat kan jag tänka. Dock inte julmat… 🙂

    Gillad av 1 person

    Svara

Lämna en kommentar

Den Skogstokiga Bloggen

The Home of Murphy's Law! - En Galen Blogg Med Tokigheter & Besynnerligheter Från Verklighetens Horisont!

دفتر بهار

نکنه ها باقی است

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder, musik och lite oordning.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolt

WTF?

100 möjligheter istället för hen!