Är du lönsam lille vän?

Har människor olika värde och vem skapar dessa värden? Frågan dyker upp när jag ser att människor skojar om sin nya pension och att nu kan de kanske ha råd med en sup i månaden!

62 kronor mer i månaden! Det är så mycket som jag är värd! 62 kronor efter att ha arbetat större delen av mitt liv och aldrig levt på bidrag och ha fostrat fyra barn. Tre av dem jobbar och genererar inkomster till staten – den fjärde har flyttat till Australien. Jag har bara belastat sjukvården och sjukersättningen ett fåtal gånger under mitt liv, haft privat barnomsorg, aldrig varit i delo med rättssystemet och har satt en ära i att ta eget ansvar för mitt liv. Nu får jag tillbaka 62 kronor mer av de pengar som jag och mina fd arbetsgivare har betalat in för att jag ska få en värdig pension. Det som vi har betalat in är helt enkelt en del av min lön! Staten har fått låna mina pengar och nu vill jag att de ska betala tillbaka!

Avgiften som jag och mina arbetsgivare har betalat in till staten är sammantaget 18,5 procent av den pensionsgrundande inkomsten. Jag har jobbat sedan jag var 18 år med undantag av de år som jag tog hand om mina egna barn. Staten har lånat dessa pengar av mig. Jag har inte själv kunnat disponera dessa pengar. Om jag hade kunnat det så hade jag investerat mina pengar så jag hade fått en högre avkastning. Dessa 18,5 procent är helt enkelt utebliven inkomstökning eller kanske en premie för en tryggad ålderdom!

Vad innebär det då att jag ska kunna leva ett värdigt liv som pensionär? För mig innebär det att jag inte ska ha det sämre än de som jobbar eller lever på bidrag! Jag har under mitt liv fram till pensionen alltid prioriterat andra – föräldrar, familj, barn, arbetsliv och föreningsliv. Nu som pensionär kan jag äntligen tänka på mig själv och göra vad jag vill. Men då behöver jag faktiskt få tillbaka mina egna pengar!

Men löneökningarna är högre än min pensionsökning och Konsumentprisindex KPI dvs levnadsomkostnader är högre. Staten ger alltså mig och alla andra pensionärer en knäpp på näsan. Vi ska dra ner på vår levnadsstandard och inte unna oss det som vi har förtjänat och längtat efter!

62 kr är 744 kr om året. Det räcker inte ens till ett par nya glasögon. Nej tvärtom! Jag får nog dra ner på min konsumtion istället eftersom vi har fått många punktskatter som äter upp min höjning av pensionen med råge. Nej, jag får vänta med att köpa nya glasögon – trots att jag behöver dem! Det räcker inte ens till ett besök hos frissan eller …

62 kr är ett hån mot mig och andra pensionärer när …

Såväl statsminister Stefan Löfven som hans kollegor i regeringen kan skratta hela vägen till banken.

Den 1 januari höjdes ministrarnas löner rejält. Löfven kvitterar nu ut 180 000, ett påslag på 4 000 kronor i månaden. De övriga ministrarna får 3 000 extra, vilket innebär att de har en månadslön på 142 000 kronor.

Ojdå! Efter ett helt arbetsliv betalas det ut en pension på ca 10 000 kr före skatt till mig! Är ministrarna värda så mycket mer? Hur mycket mer hade jag fått i pension om de hade gjort andra prioriteringar inom politiken? Är det t ex viktigare att betala mer i EU-avgifter än till Sveriges pensionärer? Eller till internationellt bistånd eller klimatfonder eller migration och integration?

Vad är det egentligen som gör att statsministern och övriga ministrar är värda så mycket mer än mig? De är precis som jag födda nakna till ett land som talar om alla människors lika värde.De flesta av dem har ingen högre utbildning. De har halkat fram på ett bananskal via facket och ungdomsförbunden medan jag såg förljugenheten inom politiken och valde ”riktiga” jobb istället! Men att vara trogen sitt parti belönas! Det belönas mer än livs- och arbetslivserfarenhet. Den som aldrig har haft ett ”riktigt” jobb får alltså 18 ggr så mycket före skatt som jag får som pensionär. Ändå har han under senaste året gång på gång sagt att ”vi gör det för er skull” när de har hunsat med pensionärerna som skulle hålla sig hemma och besöksförbud!

Om jag hade fått leva om mitt liv så skulle jag kanske ha struntat i mitt samvete och satsat helhjärtat på politiken istället? Att satsa på att bli statsminister hade varit lönsamt för MIN plånbok! Men mitt samvete? Jag vill egentligen gallskrika åt statsministern och de andra i regeringen:

Är du lönsam lille vän!

Nej de är inte lönsamma – bara tärande för oss pensionärer som trodde att vi skulle få tillbaka de pengar som vi lånade ut till staten! De är inte ens solidariska eller tänker på alla människors lika värde! Vi har varit produktiva medan de slösar bort våra tillgångar!

Svenska pengar" by Roland Magnusson - Mostphotos

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. SasjaL
    Jan 24, 2021 @ 14:17:02

    Det Löfvén presterar täcks med råge enbart av det påslag han fått nu senast … samtidigt som hans kollegor utomlands sänkt sina löner …

    Gillad av 2 personer

    Svara

  2. Anders Nilsson
    Jan 24, 2021 @ 17:40:50

    Hörde ett rykte om att regeringen tänker satsa stort på pensionärerna. De tänker höja burkpanten till 2 kronor.

    Gillad av 2 personer

    Svara

  3. rustibus46
    Jan 25, 2021 @ 09:56:31

    Ja, en skam är rätta ordet. Sverige har ca
    2 miljoner pensionärer. 500 000 av dem
    har under 10 000 mån, före skatt. Arma land.

    Gillad av 1 person

    Svara

Lämna en kommentar

Den Skogstokiga Bloggen

The Home of Murphy's Law! - En Galen Blogg Med Tokigheter & Besynnerligheter Från Verklighetens Horisont!

دفتر بهار

نکنه ها باقی است

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder, musik och lite oordning.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolt

WTF?

100 möjligheter istället för hen!