I opinionsmätning efter opinionsmätning stärker (S) sin ställning. Jag har egentligen svårt att förstå varför. Idag läste jag en artikel om att känslor styr människors val mer än vad fakta gör. Politiker och medier spelar på människors känslor.
Nästan hälften av alla barn på jorden lever i länder som är extremt sårbara för klimatkrisen. Klimatförändringarna försvårar kraftigt deras hälsa, utbildningsmöjligheter och utveckling. Åtta miljoner barn under fem år, i de 15 länder värst drabbade av hungerkrisen, riskerar att dö av svår undernäring. enligt UNICEF
Klimatkris, barn, hälsa, hunger och undernäring! De orden vädjar till människors känslor. Det räcker och det behövs inte mycket fakta för att få med sig människor på tåget. Magdalena Andersson (S) är inte heller sen att använda de orden.
Igår praktiserade jag på Matmissionen i Kista. Matmissionen är Stockholm Stadsmissions sociala matbutiker där den som har svårt att få pengarna att räcka till kan köpa varor till lägre pris. Väldigt många svenskar kämpar med att få hushållsekonomin att gå ihop nu när mat-, el- och drivmedelspriserna är höga, samtidigt som hyrorna stiger och räntorna på bolånen går upp. Det här är en kris. Regeringen måste ta fram en plan för hur de ska hantera den.
Så skrev hon igår på FB. Naturligtvis tyckte de flesta som kommenterade att hon var snäll och omtänksam! Få dristade sig till att tala om att den regering som hon satt i skapade dagens situation eller att Magdalena antagligen inte vet vad det innebär att behöva vända på slantarna.
Att hjälpa och vara goda ger många människor en kick – det bidas endorfiner som gör att vi mår bra. Det är speciellt kvinnor som får en höjd endorfinhalt av att vara goda. Många av dem blir beroende av sin godhet – utan den höga endorfinhalten kan de bli deprimerade. Vi såg fenomenet att det var mest kvinnor som visade sin godhet i ”flyktingkrisen”. Kvinnor tycks drivas av sina känslor – att ta hand om och vara goda. Samma sak gäller nu. Att hjälpa och att vilja göra något när allt eller inget krisar får människor att må bra. Partier som använder sig av godhetspoäng ökar naturligtvis i popularitet!
Hur är det med våra ”Tidöpartier”? Tyvärr! Deras FB-sidor är ganska tråkiga och håller sig till fakta. Jag hittar inga känsloargument där – inte på Kristerssons eller Malmer Stenergards eller Svantessons sidor. När Ebba viftade med Falukorven eller Jimmie sa ”Vi ska få Sverige att må bra igen” så vädjade de till människors känslor och fick godhetspoäng. Men nu, när även de har blivit mer faktastyrda så tappar de i popularitet.
Nu är det dax för Tidöpartierna att stimulera våra endorfiner om de inte vill tappa mer i opinionen och hjälpa Magdalena och Nooshi i deras godhetskamp!

Senaste kommentarer