Kunskapsbrist eller IQ – vad värderas mest?

Oftast är det någon intressant artikel som inspirerar mig att skriva. Så var det med artikeln där sk ”överintelligenta” människor anser att deras intelligens inte tillvaratas på arbetsplatser. Jag har funderat många gånger på varför kunskaper värderas så lågt i vårt samhälle och varför de okunniga och ibland ”ointelligenta” får styra.

Idag läser jag om Zara Larsson som tycker att man ska få prata när man går på bio. Varför ska man störa andra människor som är intresserade av filmen som visas? De som hellre vill prata kan väl gå ut och prata! Samma sak gäller på bibliotek. Där vill man väl sitta i lugn och ro och läsa en tidning eller bok. Prata, springa omkring och leka eller väsnas får man göra på andra platser.

Jag läser i våra medier rena skrämselpropagandan om t ex klimatet, Covid-19, kriget mellan Ryssland och Ukraina samt maten vi äter och tänker: ”Men hallå, Lugna ner er några hekto!” Vad är det som får skribenterna att fabricera all denna smörja till propaganda? Jag har bara ett svar: Kunskapsbrist. Det är kunskapsbrist hos de som propagerar och de hoppas på kunskapsbrist hos de som läser smörjan! När människor är okunniga så kan lögner spridas!

När jag jobbade så tänkte jag ofta att chefer aldrig lyssnade på de kunniga. Men varför skulle de göra det? Om de anställda hade störst kunskaper så var ju chefen överflödig. Ingen chef vil ha anställda som är kunnigare än vad chefen är! Samma sak gäller politiker. De vill vara kunnigare än resten av befolkningen!

1842 fick vi en obligatorisk folkskola i Sverige. Alla barn skulle därmed få baskunskaper i basämnen. Tanken var god och vi borde vara ett mycket välutbildat folk med denna obligatoriska skolgång, under drygt 180 år, där alla hade rätt till exakt samma kunskaper. Men hur blev det?

Det som politiker bestämmer går inte alltid att förverkliga. Jag har tidigare skrivit om min mormors mor som föddes 1858:

”Vid den tiden var barnadödligheten hög. Men hon överlevde. I byn där hon föddes dog 18 av de 70 barnen som föddes samma år som henne. När hon var 6 år så dog hennes mamma i barnsäng – efter att ha fött ett dött barn. Mödravården och förlossningarna var definitivt inte som den är nu. Pappan gifter om sig med den gravida pigan.

Den lilla flickan fick gå 7 år i skolan men första året närvarade hon endast 42 av de 194 skoldagarna. Samma mönster följdes övriga 6 år. Detta kan ju bero på att hon behövdes hemma för att passa småsyskonen eller för att hjälpa till i hushållet. Familjen var stor och hon behövdes säkert hemma. Dessutom ansågs det nog inte vara så viktigt att en fattig flicka skulle få gå i skolan.”

En fattig familj ansåg nog att det var bättre att flickan jobbade i hemmet än att hon gick i skolan. Så blev det under de kommande 100 åren. Barnen behövdes som arbetskraft i hemmet. Min mamma som började skolan  i mitten av 1930-talet hade potatislov på hösten. Då behövdes barnen hemma för att hjälpa till med att ta upp potatisen (och grönsakerna) ur marken för vinterförvaring. Skolan hade alltså insett att barnen kom inte till skolan under höstskörden. De behövdes på fälten eller för att passa småsyskonen. Då var det nog bra för skolan och undervisningen att ordna så att alla barn var borta samma vecka.

Men sen hände något. Familjerna var inte så stora. Barnen behövdes inte som arbetskraft. Då kunde skolan bli mer kontinuerlig. Alla barn kunde ägna sig åt skolan och läxorna. Kunskapen blev prioriterad. Jag som började skolan på mitten av 1950-talet hörde från de vuxna: ”Du har en förmån som får gå i skolan! Utnyttja den och lär dig så mycket du kan. Gör dina läxor. Du kan utforma ditt liv hur du vill med hjälp av kunskaper!”

Så blev det. Jag har gått i 3 olika skolformer. Började i folkskolan. Men när vi i 3:dje klass flyttade till Malmö så hade vi enhetsskolan och när jag sedan började högstadiet, 7:nde klass, så infördes grundskolan. Målet med grundskolan var att alla barn i hela Sverige skulle få lära sig exakt samma saker i skolan. Alla oavsett vilka föräldrarna var, bostadsort, bostadsområde, ekonomiska förutsättningar eller något annat som i dag räknas in i begreppet socio-ekonomiska-faktorer skulle få exakt samma möjligheter i skolan. Men vi hade ingen stödundervisning eller läxläsning i skolan. Vi fick lära oss att ta vara på vår skoltid och göra något bra av den. Kunskapstörsten var stor.

Nu är det mer än 50 år sedan jag slutade skolan. Det känns som att jag lärde mig ofantligt mycket i skolan trots att mina föräldrar inte kunde hjälpa mig med engelska- fysik- eller kemiläxor. Deras kunskaper var skrala i de teoretiska ämnena. Jag växte upp i just en sådan familj som idag skulle räknats in i de socio-ekonomiska-faktorerna. Men jag sög åt mig kunskaperna som förmedlades.

Jag har haft nytta av mina grundkunskaper när jag sen läste vidare både i gymnasiet och på högskolan. Kunskaperna har jag haft nytta av i både yrkeslivet och rent privat. Intresset för att skaffa mig nya kunskaper har aldrig avtagit. Varje dag kollar jag upp på internet om någonting som jag inte vet eller som jag bara har suddiga kunskaper om. Varje dag lär jag mig nya saker.

Men … Jag känner mig besviken! Varje dag ser jag kunskapsbristen ökar i samhället. Det känns som om vare sig kunskaper eller IQ premieras längre. Fakta är inte så viktigt längre! Medierna hittar på nya fakta som passar de bättre. Politiker slirar på fakta hela tiden. Många människor är så okunniga och naiva att de tror på allt som ”den självutnämnda eliten” säger. De tycks sakna egen tanke- och analysförmåga!

När försvann kunskapstörsten och varför? Vilka möjligheter har dagens unga att tillskansa sig kunskaper? Influencers, rappare och idrottsstjärnor verkar ha större inflytande än lärare och vetenskapsmän har. De kunniga blir uthängda i medier som högerextrema populister. Egentligen förstår jag att den s k eliten inte vill att vi ska vara kunniga. När befolkningen är kunnigare än vad de själv är så blir befolkningen besvärlig och ifrågasätter. De själv känner att de tappar makten över befolkningen!

Ångrar politikerna att de införde en grundskola där alla fick tillgång till samma kunskaper? Vill de ha kunskapsskillnader för att kunna behålla makten? Är det därför som de prioriterar flams och trams istället för kunskap?

1842 infördes obligatorisk folkskola i Sverige

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. SasjaL
    Feb 08, 2023 @ 19:39:06

    Brytpunkten kom på mitten av 1970-talet, då politikerna insåg att ett kunnigt folk var ett farligt folk … för dem. Sedan dess har man sakta, men säkert monterat ner utbildningssystemet. Borta är Per-Albin Hanssons ambitioner … Noterade under min grundskoleperiod på just 1970-talet, att det skilde sig i vilken takt vissa ämnen lärdes ut, berodde på var man bodde. Dit jag flyttade låg man bl.a. efter med engelska ett år och matematiken något mer, jämfört med var jag bodde tidigare.

    Gillad av 1 person

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Livsideal

Jag vill leva som jag lär och inte som någon annan vill att jag ska.

Kronisk levende

Lev idag, imorgen er idag igår.

Busiga mor

My Home My Place My Life My Story

دفتر بهار

نکنه ها باقی است

پیشگام

نشریه سوسیال دمکرات های ایران

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Richard Sörman

En annan humaniora

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder och musik.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Vincat Veritas

Låt sanningen segra

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

%d bloggare gillar detta: