Hur skulle det kännas att kunna resa från Paris till Berlin på en timme, utan att ens behöva sätta sig på ett plan utan istället på ett tåg? Låter det omöjligt för dig? Och ändå när vetenskap och design utmärker sig är ingenting omöjligt.
Det spanska hyperloopföretaget Zeleros designar luftlåsta, trycksatta baljor som kan rymma upp till 200 passagerare i 1 000 kilometer i timmen, vilket gör en resa från Paris till Berlin möjlig på bara en timme. Och om du undrar vad hyperloops är och hur en sådan resa är möjlig, här är det.
Det spanska företaget, i samarbete med regeringar och på jakt efter investeringsfonder och forskare, föreslår utvecklingen av en futuristisk höghastighetsjärnväg som kommer att vara framtiden för transport för medeldistansresor. Idén bygger på utvecklingen av ett globalt nätverk av hyperloops, höghastighetståg, som i huvudsak fungerar genom att skicka specialdesignade ”kapslar” eller ”pods” genom ett stålrör som hålls i ett partiellt vakuum som minimerar luftmotståndet, vilket ger möjlighet för människor att resa långa sträckor mycket snabbare än de kan idag. Bristen på friktion är hemligheten med att utveckla så höga hastigheter. Även om hyperloopar fungerar med hastigheter som är jämförbara med lufttransporter, har de å andra sidan ingen av de allvarliga konsekvenserna av lufttransporter när det gäller energiförbrukning och miljöföroreningar.
Läs artiklar här.
Feb 01, 2023 @ 10:56:07
Min spontana tanke är att något måste skapa undertrycket, fort och synkroniserat, vilket kräver en hel del energi …
GillaGillad av 1 person
Feb 01, 2023 @ 11:35:11
Stämmer. Men förflyttningar kräver alltid energi om man så ska använda apostlahästarna.
GillaGilla
Feb 01, 2023 @ 11:45:28
Just det, Första Termodynamiklagen förmedlar att det alltid sker med förluster, då via värme.
GillaGilla
Feb 01, 2023 @ 12:14:09
”Det är bra att tänka när det är kallt, det alstrar värme till rummet.” LOL Ny teknik är intressant men allt har sina begränsningar och olika kostnader. Politiska projekt som ”grönt stål” är väl inte ett av de bättre och inte heller svenska höghastighetsbanor. Populationen är för liten i Sverige för att få lönsamhet i det projektet. Far och flyg är ett bra alternativ. (skit i CO2 det s k klimatavtrycket det är ringa och endast ett hjärnspöke för vissa) Infrastrukturen är enkel och kostnaderna ringa. Vi bör nog satsa på att utveckla flyget där det är möjligt, tyvärr lite trångt i Europa vad det gäller flygkorridorer så andra alternativ kan vara en lösning om de är ekonomiskt bärkraftiga. (som vanligt tack för ditt engagemang)
GillaGillad av 1 person
Feb 01, 2023 @ 14:37:29
Citatet är sant, men vissa kommer att få frysa …
GillaGilla
Feb 01, 2023 @ 15:04:39
Kan man värma sig med en skatteåterbäring? Det sossarna tagit ut för mycket i skatt betalar de borgerliga tillbaka, tänk på det. Kanske en liten allmosa men i alla fall. Socialismen borde var död vid det här laget, de lever ju endast på andras meriter.
GillaGillad av 1 person
Feb 01, 2023 @ 21:24:40
Underskatta inte sossar och socialismen, dom har en viss förmåga att leva nio liv. Se bara på Maktalena, vilken galen kärring, alltid sur och tvär, ”expert” på härskartekniker, men Jimmie klarar hon inte av. Han har plattat till henne en del redan.
GillaGillad av 1 person