Efter avslutat ministermöte inom EU sa statsministern i fredags att hon hade lyft frågan om dispens för Sverige att tillfälligt sänka bensin- och dieselskatten under EU:s miniminivå. Hon hade dock mött et motstånd mot detta.
Sverige fick inte gehör för en ändring i EU:s energiskattedirektiv på EU-toppmötet på fredagen.
Detta krävs för en tillfällig sänkning av bensin- och dieselskatten under EU:s miniminivå, som M, KD, SD, L och V har krävt i riksdagen.
Statsminister Magdalena Andersson sade till journalister efter toppmötet att hon tog upp frågan, som EU-nämnden hade begärt, men fick kraftigt motstånd från flera länder.
”För en ändring skulle det krävas enhällighet bland de 27 länderna”, sade hon.
Alla skattebeslut kräver enhällighet i EU.
Men varför ska EU bestämma över våra skatter? Det kanske beror på att Sverige har varit mest drivande angående klimatfrågor och själv har satt sig i överkanten?
”Det är Sveriges miljöambitioner som gör att vi över tid har haft högre dieselpriser än övriga Europa. Men det finns också ett EU-direktiv som reglerar en minimiskattenivå för diesel”, sade Mikael Damberg den 15 mars.
”Mitt förslag (på måndagen) är att vi går ner till miniminivån, en sänkning på 1:30 kronor utöver de 50 örena där förslag redan ligger i riksdagen”, fortsatte han.
EU-direktivet om minimiskatt på drivmedel är lika för alla EU-länder.
EU-länder som Österrike begär nu att få underskrida minimiskattenivån i detta läge.
Mikael Damberg sade att inblandningen av biodrivmedel minskar koldioxidutsläpp och ger förutsättningar för att skapa produktion av biodrivmedel i stor skala i Sverige. Över tid kan det pressa priserna och minska beroendet av naturgas och olja.
Sveriges miljöambitioner har alltså gett oss de höga skatterna på bensin och diesel! Sverige har lekt ”bäst i klassen” och drivit fram miniminivåerna i EU-förhandlingarna. Allt för att tvinga andra medlemsländer till samma sak. Nu när de ser att den svenska befolkningen protesterar så gömmer de sig bakom enhällighet inom EU!
Men jag läser att det finns andra ministrar som inte nöjer sig med att EU bestämmer:
Spanien och Portugal tillåts under en begränsad tidsperiod reglera energipriserna separat från övriga EU. Det väntas leda till minskade elpriser för abonnenterna inom de närmaste veckorna.
Spanien regeringschef Pedro Sánchez och Portugals premiärminister Antonio Costa annonserade tillsammans 25 mars i Bryssel det unika undantag som länderna beviljats. Det skedde efter två dygns hårda förhandlingar, där Sánchez vid ett tillfälle på fredagen bröt upp från förhandlingsbordet, som en markering mot de invändningar som presenterades av främst Tyskland och Nederländerna.
Slutligen har Iberiska halvön erkänts en unik status som möjliggör att energimarknaden under en begränsad period får interveneras av de två regeringarna.
Jag undrar varför Magdalena Andersson inte slog näven i bordet och sa ifrån att den svenska befolkningen klarar inte av detta? Då hade hon kanske nått samma resultat som Spanien regeringschef Pedro Sánchez och Portugals premiärminister Antonio Costa! Men antingen så är hon en dålig förhandlare eller så ville hon inte sänka drivmedelsskatten!
Våra svenska politiker förhandlar om den svenska befolkningens pengar som om de spelar Nya Finans. Befolkningen är bara brickor i spelet. Det viktiga för dem är den egna makten och prestigen!

Mar 28, 2022 @ 17:59:05
Swexit NU!
GillaGillad av 1 person
Mar 28, 2022 @ 18:38:14
Då måste t.ex. Polen ligga långt under EU:sskatteminimum, då drivmedelspriserna är klart lägre där. De har dessutom bättre kvalité på sin ‘soppa’, än vad vi har här …
GillaGillad av 1 person
Mar 28, 2022 @ 19:52:21
Hur länge ska ”Maggan” komma undan med sitt ljugande? Tyvärr så har MSM för länge sedan blivit regimmedia så man får hoppas att alternativa media ställer de obehagliga frågorna till ”Maggan”!
GillaGillad av 1 person
Mar 28, 2022 @ 22:21:11
”Mikael Damberg sade att inblandningen av biodrivmedel minskar koldioxidutsläpp och ger förutsättningar för att skapa produktion av biodrivmedel i stor skala i Sverige.”
Inblandningen av ”biodrivmedel” ger ökad bränsleförbrukning och mer utsläpp som följd …
Det här är nästan som när hastighetsbegränsningen sänks på olika sträckor, med samma dåliga ursäkt. Vad som missas, är att tiden det tar att transportera sig på samma sträcka ökar i stället. Extremfall: Halva hastigheten ger inte halvering av avgaserna … Alltså, mängden avgaser förändras inte linjärt med hastighetsförändringen.
GillaGillad av 1 person
Mar 29, 2022 @ 17:16:54
Sverige är alltid dyrast. Alltid först m
att ge bort våra skattepengar. Arma land
GillaGillad av 1 person