Rekordhögt bensinpris – varför?

Bensinpriset har för första gången sprängt 16-kronorsgränsen. På fredagsmorgonen höjde nämligen de ledande bensinjättarna priset med 20 öre och passerade därmed den ”psykologiska 16-kronorsvallen”.

Råoljepriset stigit, vilket har bidragit till ett högre bensinpris. Men det  främsta skälet till högt bensinpris är dock skatter på bensin och en svag krona jämfört med den amerikanska dollarn.

”Sedan regeringen tillträdde 2014 har skatten på bensin och diesel höjts fyra gånger, med totalt 1,40 kronor per liter bensin inklusive moms. Men det stannar inte där. Den indexering som trädde i kraft 2017 innebär att skatten per automatik höjs varje år. Inom ett par år kan bensinskatten därför ha stigit till 10 kronor per liter.

Skatteuttaget räknas nu årligen upp med konsumentprisindex (KPI) + 2 procentenheter, istället för med enbart KPI, utan att beslut behöver fattas i riksdagen. Vid årsskiftet 2018 innebar det att skatten på en liter bensin höjdes med 30 öre inklusive moms. En enkel beräkning visar att med en prisutveckling på 2 procent per år höjs skatten på bensin och diesel per automatik med 49 procent på bara 10 år. Det motsvarar 3,85 kronor per liter inklusive moms. Utan att något beslut behöver fattas i riksdagen. ” enligt Skattebetalarna.

Ja, större delen av bensinpriset går direkt in i statskassan. Av de 16 kronorna går 10,24 direkt till staten. Dagens höjning med 20 öre/liter innebär att staten tar 12,8  öre per tankad liter.

”I dag är det snarare så att människor vill ta tåget men inte vågar för risken att hamna i samma situation som Maria. För äldre, sjuka och småbarnsföräldrar är en riskkalkyl nästan nödvändig: Kommer man klara att tåget blir stillastående ett par timmar?

Alternativet blir att ta flyget eller den ofta bensinslukande bilen. Då vet man åtminstone att man sannolikt kommer fram i tid, och i många fall är det också billigare.” skriver Jonna Sima.

Hon skriver om klimathot och tågproblemen. Men när hon halkar in på ”bensinslukande bilar” så visar hon sin okunskap. Dagens bilar är ju bensinsnåla. En bil på 1970-talet drog mer än dubbelt så mycket bensin som en bil gör idag. Den spydde ut mer avgaser. Alla ärliga personer måste erkänna att dagens bilar är mer bränslesnåla och betydligt miljövänligare än dåtida bilar. Jag läser en 10 år gammal artikel:

70-talets oljekris
I början av 1950-talet kostade soppan 56 öre litern, motsvarande 8:08 kronor i dag. Mjölken, som då såldes på flaska, låg under 40 öre litern. Geopolitiska faktorer, skatter samt utbud kontra efterfrågan har haft stor inverkan på det svenska bensinpriset under årens lopp. Första gången som soppan tog sig över en krona var i samband med oljekrisen på 1970-talet. Den gången vägrade de oljeproducerande länderna inom Opec att exportera olja till stater som stött Israel i Oktoberkriget. Och när ayatolla Khomeiny kickade ut shahen ur Iran 1979 åkte bensinpriset upp till 2:14 kronor, 7:36 kronor i dagens penningvärde.

Över sex kronor
När sedan 1980-talet övergick till 1990-tal for soppan för första gången över sex kronor. Orsaken stavas moms.
– Den 1 mars 1990 infördes moms på drivmedel med 23,46 procent. Bensinen steg då med cirka 1:24 kronor och dieseln med 1:19 kronor. Den 1 juli 1991 höjdes momsen till 25 procent, säger Tomas Nilson, presschef på Motormännens Riksförbund, till TT.
Tiokronorsgränsen passerades 2004. Två år senare blev dieseln för första gången i historien dyrare än bensinen.”I dag är det en viss form av brist på dieselolja på marknaden och det har pressat upp priserna. Efterfrågan på diesel har stigit mer än vad den har stigit på bensinen. Indien och Kina konsumerar oerhörda mängder dieselbränsle, säger Tomas Nilson.””

Om vi gör samma jämförelse, som i exemplet ovan, med 1 liter mjölk. Då var priset 40% högre på bensinen. Idag blir motsvarande siffra 58% – men då betalar vi ju 64 % i skatt. Så egentligen är bensinpriset lägre än vad det var i början av 50-talet och samtidigt kan vi köra dubbelt så långt på en liter bensin.

De som skriver om rekordhögt bensinpris borde istället skriva om rekordhög skatt på bensin!

 

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Arne Groningsson
    Maj 18, 2018 @ 12:50:34

    Eller varför inte skriva ”sanningen”? Jävligt högt besinpris för att försörja importerade Parasiter, till belåtenhet…

    Gillad av 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Maj 18, 2018 @ 12:57:49

      Ja,bensinskatten är ju inte öronmärkt vare sig till vägunderhåll, trafiksäkerhet eller klimatet. De pengarna används till en mängd andra ändamål t ex invandringen och dess konsekvenser.

      Gilla

      Svara

  2. SasjaL
    Maj 18, 2018 @ 12:58:29

    Sen har vi det inkonsekventa beteendet hos oljebolagen. När råoljepriset stiger, så är man mycket snabba att höja priset på slutprodukterna. När råoljepriset skjunker tar det längre tid.

    Gillad av 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Maj 18, 2018 @ 13:00:20

      Ja! Men det är ju inget speciellt för oljebolagen. Så gör ju alla företagare.

      Gillad av 1 person

      Svara

      • SasjaL
        Maj 18, 2018 @ 13:31:18

        Sant, men inom de flesta branscherna finns det alltid någon konkurrent att gå till. I Sverige sitter i princip alla oljebolag i samma båt, då det nästan uteslutande säljs produkter som kommer ifrån den norska Nordsjöoljan. Importen av dito ifrån Mellanöstern, Ryssland och USA är begränsad.

        Gillad av 1 person

  3. SasjaL
    Maj 18, 2018 @ 13:25:19

    För att besvara frågan i rubriken, så handlar det om flera faktorer:

    1. För att släta över kostnaderna för misslyckad politik. Våra politiker har stor erfarenhet av detta.
    2. Höjda skatter ses felaktigt som ett universallösning på problem. Utan konstruktiva lösningar, så löser inte skattehöjningar något, utan skjuter [förvärrat] problemen på framtiden.
    2. Den falska myten om koldioxidens farlighet. Skatt på koldioxid är som konsekvens skatt på syre och i sin tur skatt på liv. Varför vet den som tillgodogjort sig mellanstadiets kunskap
    3. För att man kan …
    4. … då man under Palmes regeringstid vid mitten av 1970-talet gjorde det möjligt för bl.a. politiker, att begå lagbrott utan att något straff. Som jag ser det, är den lagändringen olaglig i sig och är därmed ogiltig …

    Gilla

    Svara

  4. Trackback: Hela Sverige ska leva och då är landsbygdsfrågorna väldigt viktiga. | ulsansblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Naturen kallar

Today is gonna be a good day

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Blogg 46

en åsiktsblogg

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

Dagar ur mitt liv

Här kommer jag att skriva om vardagliga händelser ur mitt liv. Ibland kommer jag nog att skriva om en del andra saker också, som till exempel om den tro jag har

MånssonsKultur.se

Johnny M recenserar film, musik & sånt!

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Richard Sörman

En annan humaniora

Peter Cooney Enabler

Traditional European Common Sense - Anti-Judaic

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

säger det hellre med några bilder

Ocensurerade nyheter och sunt förnuft

It is my right to be rich, happy and successful!

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt blandat med personliga krönikor.

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om Instagram och andra sociala medier. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Stigfinnaren i Älvsund

vägen inåt är vägen framåt

Vincat Veritas

Låt sanningen segra

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

%d bloggare gillar detta: