Totalt sönderslagen skola. All undervisning var tvungen att ställas in på tisdagen på Lövgärdesskolan i Göteborg efter att okända personer slagit sönder och vandaliserat skolan. – Det såg ut som en krigszon, säger vaktmästaren Jan-Olof Croon.
Lövgärdesskolan ligger i Angered utanför Göteborg, ett invandrardominerat område som beskrivs som ett särskilt utsatt område där polisen tappat kontrollen och som styrs av en kriminell klan.
Ovanstående läste jag idag och blev fruktansvärt arg. Hur tänker de – om de tänker alls – när de förstör en skola? Skolan bekostas ju av våra skattemedel. Det är ju våra gemensamma ägodelar som de förstör. Har de inte förstått att de pengar som det kostar att röja upp, laga, köpa in nya produkter osv skulle kunna användas på ett bättre sätt? Har de inte insett värdet av en allmän skola?
Så läste jag en annan artikel från 2016:
”Läroplan för grundskolan 1969 tog bort kvarvarande valmöjligheter, utom den att välja ett språk samt svårare eller lättare kurs i främmande språk och matematik. Det var lärarens skyldighet att motivera eleven med grupparbete och verklighetsanknytning, och eleverna behövde inte studera samma sak utan bara samma ”huvudmoment”. Betyg i ordning och uppförande togs bort. Detta var Olof Palmes reform som utbildningsminister.”
”De dåliga skolresultaten har sitt ursprung i reformer som genomfördes för över 50 år sedan. Samstämmiga rapporter talade redan från början om disciplinproblem och otillfredsställande kunskapsnivå, skriver Inger Enkvist, som nyligen har kommit ut med en bok om svenska skolreformer 1962–1985.”
”På 1970-talet visade många rapporter att både svaga och studiemotiverade elevers kunskaper sjönk. Specialundervisningen ”exploderade” och hade blivit dyr. I stället för att backa gick reformatörerna 1976 ännu längre. SIA-reformen, utläst ”skolans inre arbete”, slog fast att eventuell stödundervisning skulle ges ”inom klassens ram”.
Elever med olika typer av studieproblem skulle arbeta i samma klassrum som andra elever, och läraren skulle klara av att hjälpa alla samtidigt. Klassrummen blev oroligare, och det var svårare också för motiverade elever att koncentrera sig. Detta var Lena Hjelm-Walléns första reform som minister.”
Har detta något samband? Är det sviterna av de skolreformer, som nämns i artikeln, som vi idag får lida med.
Själv tror jag att borttagande av betygen i ordning och uppförande har stor betydelse. Jag är uppväxt med dessa betyg. Jag kommer inte ihåg att någon av mina klasskamrater fick nedsatt ordnings och uppförande betyg. Alla skulle ha stora A. Lärarna kollade så att vi hade ordning i våra bänkfack och uppförde oss väl mot varandra och skolans personal. Vi lärde oss att vara rädd om skolans material, klä bänken med bänkpapper och böckerna med bokpapper, inte slösa med papper, blyertspennan (vässa för ofta) eller suddgummit, att inte kladda ner vare sig böcker eller bänkar. Vi lärde oss att inte förstöra gemensamma tillgångar. Men vi lärde oss också att lyssna på de vuxna och att ta hänsyn. Det var en självklarhet att ta vara på skoltiden och att försöka lära oss så mycket som möjligt.
När statsministern talar om ordning och reda så borde första åtgärden vara att införa ordning och uppförande i skolan. Alla har vi varit små och skoltiden präglar oss. De som slår sönder och vandaliserar en skola har aldrig lärt sig ordning och uppförande. De förstår inte att vi skattebetalare måste bekosta deras dumheter.
Nov 07, 2017 @ 13:32:23
Hans Högqvist
Så är det!
Nedmonteringen av det utmärkta Svenska samhället tog fart i mitten av -60 talet. Lärlingsutbildningen togs bort för att ”alla ska med”, att många varken vill eller är lämpade för akademiska studier glömdes helt bort i den ideologiska yran som har härjat i landet sedan dess.
På de tidigare sju obligatoriska åren gavs vi de kunskaper som behövdes för att leva ett gott och medvetet liv. De som inte fick godkänt fick gå om, inte mer med det.
Ungdomar nu, även de i riksdagen, klarar inte att tänka självständigt om inte föräldrarna gör en insats med upplärning i retorik och logik – på det vilar demokratin!
In erfarenhet från Östafrika är att en elev som gått ut deras sjuåriga skola ( vilket motsvarar 9 år här eftersom de har tre terminer och alltså inte långt sommarlov ) har bättre kunskaper i alla ämnen än en som har gått ut gymnasiet i Sverige!
GillaGillad av 2 personer
Nov 07, 2017 @ 13:53:24
Olof Palme var en katastrof var han än drog fram på sin politikerbana.
GillaGillad av 1 person
Nov 07, 2017 @ 14:52:07
Men, detta förstörande av många mlijöer i Sverige utförs i nästan samtliga fall av utomeuropeer. Varför vi ska ha dessa figurer här kan man fråga sig. De vill inte bli som vi, de vill inte sköta sig, de saknar hyfs och vanligt folkvett.
GillaGillad av 1 person
Nov 08, 2017 @ 20:00:09
Så fruktansvärt ledsamt när det händer sån här skit.Själv bott i Angered och sett följt utvecklingen mot hur det en gång var.
GillaGillad av 1 person
Nov 08, 2017 @ 20:30:27
Vi är många som har sett skolan försämras och många av oss har debatterat detta i många år. Tyvärr har vi blivit utmålade som rasister när vi har påtalat problemen. Barnen har offrats! Nu ser vi en skola i kaos!
GillaGillad av 1 person