Barn och internet

Under torsdagen släpps den årliga undersökningen ”Svenskarna och internet”, som tas fram av Internetstiftelsen i Sverige. Den gav egentligen inga sensationella siffror. Men … det fanns några siffror som jag regerade över.

98 procent av elvaåringarna har en egen mobil! Det fik mig att reagera – först! Men sen funderade jag kring vad en mobil är och vad den används till. När sonen var i den åldern så hade han mycket svårt för att hålla tiderna och/eller tala om vart han gick. Han fick min gamla Nokia och ett kontantkort som han själv fick ladda med hjälp av sina fickpengar. Jag kunde ringa till honom när jag ville och fråga var han var någonstans eller meddela att maten serveras om en kvart. Enkelt och praktiskt! Han var själv snål med sitt kontantkort och kunde ringa och säga: ”Mamma, ring upp mig!”

Men jag undrar om det är så som dagens 11-åringar använder sin mobil? Hur mycket koll har föräldrarna på 11-åringarnas surfande på nätet?

Vidare läser jag i undersökningen att Fyra av fem använder internet redan vid två års ålder! Detta förstår jag ännu mindre! Vilket behov har en 2-åring av internet? En 2-åring är i ett intensivt utvecklingsskede. Barnet håller på att lära sig att behärska sin kropp med både grov- och finmotorik. Att gå, springa efter en boll, kasta, dra, släpa och skjuta på. Att peka, utforska knappar och knapphål, att peta, känna på olika material och former och dofter. Dessutom håller barnet på att lära sig att använda språket. Nej, nej, nej, små barn behöver inte internet. De behöver en vuxen som lär de allt som de behöver kunna. Alla som har läst en saga för ett litet barn vet att barnet kommer ihåg men vill att sagan ska upprepas på samma sätt, gång på gång. Det är så barnet lär sig – genom upprepning!

För mig är det uppenbart att de vuxna föredrar en barnvakt medan de själv surfar på mobilen. Internet har blivit den barnvakten. Men … internet kan inte trösta, ge kärlek och värme! Internet kan inte kramas!

 

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. uppstigersolen
    Okt 19, 2017 @ 14:21:52

    Några av mina barnbarn har ju en mobil. Inte de allra yngsta. Föräldrarna har lagt in en app så de kan se var barnen befinner sig, dessutom får de ett meddelande när barnen är hemma. Förr i tiden skulle jag tycka att allt sådant var trams. I dagens tid när barn råkar illa ut tycker jag att det är en rimlig försäkring. Sen att de tittar på fåniga videos får man väl leva med. Barnbarnen är ju ute och leker också.

    Liked by 1 person

    Svara

  2. tompas11
    Okt 19, 2017 @ 15:19:12

    Då jag växte upp fanns inga mobiler. När det var dags för mat så gick farsan ut och busvisslade och då kom alla vi ungar utspringande från skogen. Grannungarna också…
    Skogen skriver jag, ja det var väl nästan så att det var vårt andra hem. Vi var alltid i skogen, när vi inte var hemma förstås. Vi byggde kojor, tillverkade pilar och pilbågar, slangbellor, spjut och armborst. Vid ett tillfälle så hade vi fått tag i tändstickor och gjorde upp en liten eld. Någon vuxen hade tydligen upptäckt rökutvecklingen och meddelat morsan om vad som var i görningen. Hon kom springande med mattpiskan i högsta hugg och vi flydde som skållade illrar åt alla håll. Det blev inte nådigt när vi till slut vågade oss hem.

    Man kan kanske säga att det var skogen som var mina föräldrars barnvakt och att ha skogen som barnvakt är inte det sämsta för ett barn.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

beppe852

Hellre död än röd

Micke K - En Röst i Sverige

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

