Politiker, svetsare eller ekonom

Vad rör sig i hjärnan hos en politiker? Det är kanske exakt samma saker som vi andra tänker på? Nej jag tror inte det! Jag tror inte att de funderar över om fläskfärsen är billig på ICA denna veckan, om skorna ska hålla tills det är dags att köpa vinterskor, om de har råd att lösa ut sin medicin, om hur de ska lösa situationen om kylskåpet eller tvättmaskinen går sönder, om pengarna ska räcka tills nästa lön kommer, …

Jag har en känsla av att politiker inte är ekonomiskt sinnade. De behöver inte vara det eftersom de har en bra lön eller rättare sagt ett bra arvode för att förvalta våra skattemedel!. Där inträder systemfelet. Hur kan en människa som inte tänker ekonomiskt hushålla med våra resurser?

Men det kan de ju inte heller. De vet inte vad sparsamhet är. Det är ju bara att ta ut mer i skatt. De hittar på nya skatter istället för att spara. Statsministern erkände det i partiledardebatten i riksdagen:

”– Nu är jag inte ekonom. Jag är en enkel svetsare, men jag kan läsa. Ni lämnade efter er underskott. Socialdemokrati står för ordning och reda i de offentliga finanserna. Det är det bästa för jobben och välfärden på sikt.”

Han erkände ytterligare en sak i dessa meningar – att han skiljer på folk och folk. Han sa: ” Jag är en enkel svetsare, men jag kan läsa.” Han skiljer på svetsare och ekonomer – och deras läskunskaper. Han uttrycker ett förakt mot ekonomer. Det ligger helt i linje med den politik som han och hans parti för. De slösar med resurserna för ”de rika kan ju betala”!

Orden ”en enkel svetsare” uttrycker så mycket! Lider han av ett behov att hävda sig och att slåss mot dem som har lyckats bättre? Ser han ner på svetsarna? Är det de han syftar på när han talar om enkla jobb? Men vi ska ju inte skilja på ”vi och dom”!

Han kanske borde ha fortsatt som svetsare och sett vilka fina yrkeskunskaper en svetsare har? Sverige skulle inte kunna klara sig utan svetsare eller någon annan yrkesgrupp. Inte ens ekonomer – som statsministern också ser ner på! Vi behöver ekonomer som hushållar med våra resurser. Alla behövs!

Kanske hade landet skötts bättre om statsministern hade följt rådet:

Skomakare bliv vid din läst!

 

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

