Gated community

Mitt hem är min borg! Detta ordspråk skrev den brittiske juristen och författaren, Sir Edward Coke, någon gång i början av 1600-talet. För mig känns det lika aktuellt idag. Hemma hos mig vill jag själv bestämma. Det är min integritetszon. Människor har olika stora integritetszoner. Utifrån detta väljer vi bostadstyp. Några bor i kollektiv och har inga problem med det medan andra behöver mycket utrymme och space.

Det är detta som jag tänkte  på när jag läste om Nimby = ”Not in my backyard”-mentalitet för drygt ett år sedan. Alla inser att bostäder och infrastruktur måste byggas men ingen vill att detta bygge ska skymma utsikten eller på något annat sätt inkräkta på det inrutade och trygga liv som vi lever.  Vi vet vad vi har men inte vad vi får!

Är det så konstigt egentligen? Om jag hade velat ha människor runt om mig som spelar hög musik, klampar omkring med träskor, springer i trappan, är högljudda, har skrikande barn, lämnar ludd i tvättmaskinen osv så hade jag valt att bo i ett hyreshus. Men … jag köpte ju en villa i ett lugnt och fridfullt gammalt och väl etablerat område. Det gjorde jag för att jag uppskattade lugnet, för att jag ville ha min trädgårdstäppa, mina bärbuskar, mina äppelträd, min gräsmatta och mitt hus. Jag ville ha en oas där jag kan sitta i trädgårdsstolen med min kaffekopp och lyssna på fågelsång och lukta på blommorna utan att störas av någon.

Då är det väl inte så konstigt om jag reagerar om någon vill ändra i stadsplanen, göra om grönområdet till bebyggelse med hyreshus, bygga ett flyktingboende eller hem för ensamkommande, göra en fotbollsplan utanför mitt fönster, dra en genomfartsled 100 meter från mitt hus eller liknande. Mina livsvillkor förändras kanske. De viktiga aspekterna för att köpa mitt hus suddas bort. Jag blir påtvingad just det som jag inte ville ha och valde bort!

”På samma sätt som riksdagen beslutat att alla kommuner måste ta emot flyktingar behöver kommunpolitikerna ha mod lokalt. Integrationen fungerar inte utan att hela samhället är med. Välbärgade delar kan inte tillåtas smita från ansvaret.

Dessutom är det farligt för ett samhälle om människor tillåts bygga upp enklaver där helt andra normer gäller och vissa grupper inte är välkomna.

Rädslan i Saltsjö-Boo handlar ju om okunskap. Och det finns ingen annan lösning mot fördomar än att mötas och lära känna varandra.” Enl skribenten.

Resonemang bygger på att jag som har köpt min villa är ond. Det är jag som är orsaken till att flyktingarna inte vill integreras. Det är jag som ska integreras till deras kultur! Jag ska förstå och acceptera … men … vem förstår mig och accepterar min vilja?  Varför ska jag ta ansvar för att politikerna har betett sig ansvarslöst och inte förankrat sina beslut hos den ursprungliga populationen. Jag trivs bäst med att bo i närheten av människor som delar mina värderingar och har ungefär samma levnadsmönster som jag har. Är det så konstigt? Vilken enklav bor skribenten i?  Vill han ha förändring av normerna i det bostadsområde där han bor och förändringar i skolan där hans barn går? Lever han som han lär?

Jag sällar mig till Nimby-mentaliteten och skulle kunna tänka mig att bo i gated communities! Gör det mig till en hemsk människa? Är jag farlig för samhället?

Just nu prövar jag på att bo i ett gated community. Man kommer bara in om man har nycklar och man kommer bara ut om man har nycklar. En skön, trygg och behaglig tillvaro. Låsta grindar överallt. Om vi hade pengar till det så skulle vi köpa en sådan lägenhet omgående. Det vore underbart att leva halva året här i Spanien i ett gated community och sommaren i Sverige. Jag vill ju slippa problemen som hopar sig i Sverige. Men trots allt så gillar jag den svenska våren och sommaren.

Innerst inne är jag nog en egoistisk människa som tänker mer på mitt egna välbefinnande än på andras. Men jag har ju bara ett liv och det livet vill jag leva tryggt!

 

 

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. hllviken
    Okt 11, 2017 @ 14:48:15

    Självklart vill man ha lugn och ro i sitt eget hem!

    Massinvandringen har tvingats på det svenska folket. Under decennier har flertalet ansett att Sverige ”tagit emot” alldeles för många.

    (Visserligen har de inte röstat på SD eftersom fler faktorer än invandringen har påverkat partivalet).

    Liked by 1 person

    Svara

  2. uppstigersolen
    Okt 11, 2017 @ 14:54:08

    Inte är du egoistisk. För 30 år sedan hade vi inte de problem vi har idag. Precis som du skriver, jag vill också bo så som jag valt själv. De som vurmar för mångkultur bor aldrig där själva. Det är vi vanliga dödliga som ska utsättas för allehanda patrask som inte kan sköta sig. Till råga på allt är det du och jag som betalar för dessa horder av ointegrerbara figurer. När nån kallar mig rasist för att jag vill välja vilka jag umgås med så frågar jag, var bor du själv och vilka umgås du med. Att höra Löfven stå och skrika okvädingsord är bara pinsamt.

    Gilla

    Svara

  3. tompas11
    Okt 11, 2017 @ 15:24:22

    Således kan vi konstatera att det som var sant förut är precis lika sant i dag – lika barn leka bäst.

    Gilla

    Svara

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

