Maskering

Alla människor har väl någon gång klätt ut sig. Jag har gjort det som barn. Jag klädde mig som påskkärring och gick på maskerad klädd som Pippi Långstrump. Deltog i skolteatern klädd som fru Kantarell. Som vuxen har jag deltagit i en mängd amatörteaterföreställningar.

Men jag kan inte minnas att jag någon gång har maskerat mig! Varför gör man det? Det enda skäl som jag kan tänka mig är att man inte vill bli igenkänd. Det kan det däremot finnas olika skäl till.

De som har ett ont uppsåt som t ex tjuvar vill ju inte bli igenkända. ”Tre unga män, med handskar och maskering för ansiktet, försökte råna en man.” läste jag i dagens tidning. Ja, de vill inte bli identifierade och ta ansvar för sina handlingar.

Så läser jag i Helena Thorfinns bok ”Innan floden tar oss” om en driftig ung tjej i Bangladesh som vill försörja sig själv genom att köpa och sälja olika bruksartiklar. Hon drabbas av avundsjuka och den traditionella synen på kvinnor. För att få vara ifred, slippa sexuella trakasserier, våldtäkter och baktaleri tvingas hon att använda burka. Hon känner friheten när hon tar på sig burkan. Ingen vet att det är hon eller vad hon gömmer under sin burka. Hon vill ta ansvar men känner frihet i att maskera sig.

När människor igår maskerade sig så var det inte för att få känna frihet. De maskerade sig för att inte bli igenkända och för att kunna utföra sina brottsliga handlingar ifred. De maskerade sig för att kunna kasta gatsten och bengaler. Jag har bara ett ord för detta: Ynkryggar! Vad driver dem till denna feghet? Varför får de en kick av att bråka? Alla skådespelare vill ha beröm – applåder. Men maskerade kriminella ska inte ha beröm. Dessa ynkryggar ska straffas hårt!

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

