Så snabbt kan bilden förändras

Ett bra renommé önskar nog alla. Det tar lång tid at bygga upp men går snabbt att rasera. Under min högskoletid talade vi en hel del om detta. Det behövs kanske 10 bra omdömen för att överlappa ett dåligt. Allt bra kan raseras genom ett enda dåligt omdöme. Det är detta som jag tänker på när jag läser en artikel idag.

”För en månad sedan pryddes polisbilar av blommor efter terroristattentatet. De senaste dygnen har vi kunnat se ödelagda, nedklottrade polisbilar med krossade fönster och fyllda med avfall. Det är en helt ny bild av Barcelona som nu visas upp.

Efter terrorattentatet i Barcelona för lite mer än en månad sedan uttryckte invånarna sin uppskattning av polisens effektiva arbete. Den katalanska poliskåren los Mossos d’Esquadras bilar överöstes av blommor.

Nu är det en ny sida som delar av Barcelonas invånare visar upp, en bild främst förmedlad av sympatisörer till vänsterrevolutionära CUP. Polisbilar och bilar tillhörande Guardia Civil med krossade fönsterrutor och fyllda med avfall.

Gendarmer vid Guardia Civil har under de senaste dagarna gripit flera personer som är ekonomiansvariga vid den autonoma regeringen i Katalonien. Enligt statsåklagaren finns det misstankar om att skattemedel används för att organisera den utlysta illegala katalanska folkomröstningen om självstyre.

Även miljontals röstsedlar avsedda till folkomröstningen har beslagtagits.”

Polisen i Barcelona visade handlingskraft och fick mycket beröm efter terroristattentatet för drygt en månad sedan. När polisen gjorde olika tillslag så hyllades kåren. Polisen blev nästan hjältar för att de räddade det spanska samhället från ondska.

Nu sprids  en annan bild av den spanska poliskåren. Den sprids av medierna – bl a de svenska medierna. Nu är polisens handlingskraft av ondo. Sympatisörer till vänsterrevolutionära CUP utnämns av pressen som hjältarna. De står för det fria ordet. Svensk press skriver om FN:s deklaration för mänskliga rättigheter.

Jag funderar mycket på varför vänsterrevolutionära grupper alltid ska ha större rättigheter än alla andra. Varför är det vänsterextrema grupper som ska diktera villkoren? Varför blir den handlingskraftiga poliskåren förvandlad till den onda – enbart för att den agerar emot de vänsterrevolutionära?

Vi upplever ungefär samma saker i våra svenska förorter. Grupper som motarbetar och saboterar polisens arbete! Varför? Handlar det egentligen bara om bråkmakare? Varför tar pressen bråkmakarna i försvar? Varför vill pressen svärta ner poliskåren och dess myndighetsutövning?

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. uppstigersolen
    Sep 23, 2017 @ 16:07:31

    Jag har sedan ungdomen inte varit särdeles förtjust i polisen. De trakasserade oss som körde moped. När jag hade lite häftiga bilar så blev jag stoppad. Svensk polis har ”alltid” valt enkla brott att titta på även när inga brott begåtts. Att spela Allan, förolämpa mig eller på annat sätt vara dumdryg ingår i beteendet. När någon polis är artig blir jag närmast förvånad. Jag vet att det finns riktiga poliser även i Sverige men de är allt för få och med dagens polisledning så ligger de nog lågt eller kommer att sluta. Så för mig kan svensk polis inte förlora i anseende, de har inget. Vad gäller polis i andra länder så har jag begränsad erfarenhet. Dock, trots att jag inte varit i USA mer än några få gånger så har jag ett flertal gånger blivit stoppad av dem när jag gjort något fel. Men, de har alltid varit ytterst korrekta, inte kommit med förolämpningar och alltid sagt att gör inte om det och ta det försiktigt i fortsättningen. Aldrig en böteslapp eller annat. För mig verkar amerikansk polis fungera så som jag önskar att all polis ska göra.

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Markus
    Sep 24, 2017 @ 20:11:14

    det visste ja inte uppstigersolen ja har varit i USA osså men alltid fått intrycket att dom varit arroganta o översittare men nu har det vänt men forfarande är ja resarverad.. men dom är mycket mer effektiva o snabba där.. varför väljer man då att svärta polisen.. det är enklare att ge polisen skulden en att ta sitt eget ansvar för polisen stör deras agenda o syfte och så har man en anarkistisk syn på polisen som sitter djupt man tror man är befogad !

    Gilla

    Svara

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

