Mobilitet

Vart kommer de ifrån – alla de där icke nåbara människorna? Jag ser de överallt kanske de kommer ifrån ett helt annat land eller en helt annan planet?

Jag tänker på alla de som tycks ha en inopererad mobiltelefon i handen. De cyklar och SMS:ar. Ofta är det jag som får akta mig för att inte bli påkörd. De går utan att se sig för – går över gator utan att se sig för. De vallar sina hundar samtidigt som de kollar i mobilen. Ibland lägger hunden sig snällt ner i väntan på att husse eller matte har lekt färdigt med mobilen. Jag ser dem på restauranger, caféer, pubar, i väntsalar, på parksoffor, i affärer, …

Men ibland kan man ha nytta av sin mobil! Jag har haft stor nytta av den. Jag som har ett mobilt bredband till min dator kunde tidigare använda det även i resten av Europa. Jag har fått betala ett tillägg men det har fungerat. Men nu … nu är det skulle bli samma pris att ringa och surfa över hela EU.

Men … det gäller inte Telias mobila bredband! Det går inte att använda utanför Sveriges gränser! Nu kopplar jag min dator till mobiltelefonen när jag är utomlands och använder surfen på mobiltelefonen istället. Det fungerar bra men kräver en kabel och lite knapptryckande.

Jag blir lite irriterad! Varför fick jag inte göra som jag har gjort tidigare? Jag var ju villig att betala lite extra. Men det fick jag inte!

Även jag knappar alltså på min mobil – men ytterst sparsamt. Jag är av den bestämda uppfattningen att mobilen används till att ringa med, kanske skicka ett SMS någon gång, ta ett foto ibland eller att koppla upp datorn med vid besök i annat EU-land.

Mobilen är ett bra hjälpmedel som jag använder sparsamt. Mest ligger den i min ficka. Ännu så länge har den inte vuxit fast i min hand! Jag hoppas verkligen att den aldrig växer fast!

beppe852

Hellre död än röd

Micke K - En Röst i Sverige

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

