Synvillor

Hur många är det som ser kvinnan i bilden ovan och hur många ser mannen?

Vårt öga väljer att fokusera på det svarta eller det vita. Det är lika rätt och lika  fel båda delar. Bilden är svart och vit och meningen är att vi ska bli fundersamma över det som vi ser.

Detta går att applicera på det verkliga livet. Vi kan se världen på olika sätt och fokusera på olika detaljer. Jag upplever just nu denna diametrala skillnad på hur vi uppfattar vårt land. Igår halkade jag in i en diskussion angående om det går bra för Sverige eller ej. Genast kom vi i den konstiga pajkastningssituationen … eller rättare sagt … jag blev utsatt för pajkastning! Jag utmanade deras självklara bild av Sverige!

Så diskussionen handlade aldrig om sakfrågan. Den handlade om att de har rätt och jag har fel, att jag är faktaresistent och måste tvätta öronen och skaffa nya glasögon. Sen kan vi lägga till alla invektiven och den person som undrade om yttrandefriheten ska gälla för alla.

För att vara rättvis så försökte några tala om vems fel det var att Sverige har problem. De försökte också övertyga mig om alla bra saker som händer med Sverigebygget. Men när jag nämner problemen så smutskastar jag vår regering och uppmanas att framföra min kritik till Alliansen eller SD – men absolut inte till den röd-gröna-röran.

Hur ska vi någonsin kunna bli ett enat land när vi inte kan tillåta varandra att uppfatta vårt eget land på olika sätt? Jag kan skratta åt det! Jag ser ju att dessa människor känner sig trängda när deras bild ifrågasätts. De vill inte erkänna att de kan ha fel i vissa delar och att jag kan ha rätt i vissa delar.

Vi ser fragment av den verklighet som vi vill se. Ibland stirrar vi oss blinda på den och kan inte se något annans verklighet. Synd! Om vi öppnar våra sinnen så kanske vi kan upptäcka något annat! Vi kanske kan hitta nya lösningar på problemen?

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

