Är det fel att vara artig?

Som litet barn lärde jag mig att alltid vara artig. Alltid niga och hälsa artigt. Kalla vuxna kvinnor för tant och vuxna män för farbror. Att vörda äldre generationer. Säga ”Ni”. Inte vara framfusig. Alltid vänta på sin tur. Barn ska synas men inte höras. Med andra ord: Vara artig och ta hänsyn till andra människor!

Så är det fortfarande – trots ”du-reformen” som kom på 60/70-talet! När jag för några år sedan träffade en farbror från min barndom kände jag att jag nästan ville niga för honom. Jag kände vördnad för honom. Precis så känner jag för alla som är äldre än mig.

Jag försöker att vara artig mot alla människor som jag träffar – ung som gammal, fattig som rik, a-lagare eller adel. Jag är artig mot alla som uppför sig väl mot mig.

Då och då läser jag om artigheten – på gott och ont. Artighetsnormerna ändras med tiden. Röster framförs om att vett och etikett och artighet är löjligt. Andra röster vill ha mer artighet, vördnad och hänsyn. Själv håller jag på ett mellanting.

Nu läste jag en diskussion på en FB-sida om just denna artighet. Någon ondgjorde sig över den Ni-reform som nu pågår, där unga människor i service-yrken verkar ha blivit tillsagda att säga ”Ni” till kunder. Fjäskigt! tycker någon. En annan tycker att niandet är en metod för distansering – klass-distansering eller annan typ av distansering (jag känner inte er!) eller (hördudu, det är jag som är äldst och bestämmer närhetsgraden!).

Ja, så går diskussionerna! Samma människor som är för att använda ordet ”hen”, talar om diskriminering av olika grupper och kränkthet, samma människor som vill att vi ska gilla mångfald och andra kulturer tycker att det lilla ordet ”Ni” är fjäskigt och distanserande! De är själv beredda att ösa invektiv över sina medmänniskor och att beskylla dem för de mest horribla saker. Men för dem är ordet ”Ni” fulare än att svära och påstå att andra människor tillhör pöbeln eller är nazister.

Det är svårt att förstå sig på vissa människor. I grunden innebär ju artighet att man respekterar varandra. Jag blir glad när de yngre generationerna är artiga mot mig. Jag känner ett hopp inför framtiden. Vad det är för fel på vanlig artighet?

 

 

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

