Har det hänt något?

Kan det vara så väl att det inte har hänt någonting av nyhetsvärde under helgen? Den känslan får iallafall jag när jag bläddrar igenom flödet i min dator. Det mesta som jag läser går inte att datera till helgen. Det skulle kunna ha hänt förra veckan eller förra månaden eller förra året. Hur är det möjligt – i ett land med 10 miljoner invånare?

Har nyhetsredaktionerna haft ledigt över helgen? De kanske deltog i Prideparaden eller rotade i snaskigheterna om f d finansministern. De skriver om det gamla Arbogafallet och om polisen som saknar resurser. Följetongen om de ensamkommande barnen från Afghanistan som kräver att deras utvisning ska stoppas. Kampanj om att stoppa självmord. Flykten över Medelhavet.  Svärdfisken som hittades av simskolebarn i Falsterbokanalen i Skåne förra veckan hade ingen mat i magen och kan ha svultit ihjäl. 15 italienska brandmän har gripits på Sicilien misstänkta för falsklarm och vissa även för att medvetet ha startat bränder. Giftiga ägg. Rötmånad.

Men vad har hänt i Sverige denna helg? MSM har ju fyllt sina sidor och skrivit artiklar? Men om vad? Har det verkligen inte hänt någonting speciellt denna första helg i augusti 2017 i ett land med 10 miljoner invånare?

Jag blir fundersam! Är det så att Sverige faktiskt fungerar mycket bra? Jag läste ju för en tid sedan en artikel om att Sverige är det bästa landet att leva i. Varför är jag då missnöjd?Det kan ju bero på att alla dåligheter sopas under mattan. Det kan bero på att MSM fokuserar på triviala saker istället för den regeringskris om mullrar i bakgrunden och den offentliga sektorn som inte fungerar.

Jag som egentligen är en optimist känner denna måndag morgon en vanmakt över att ingenting tycks ha hänt i Sverige. Jag tror ju inte på nyhetstorka. Jag är övertygad om att det har hänt många viktiga saker i vårt land under helgen. För mig handlar det om strategi. Vem ligger bakom strategin att ”sopa allt under mattan” och invagga befolkningen i en falsk trygghet?

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. uppstigersolen
    Aug 07, 2017 @ 12:25:12

    Det som har hänt är numera så vanligt att det inte behöver skrivas ut. MSM har inte velat skriva om våldtäkter, rån, misshandel, bilbränder m.m. Så när nu detta förekommer i riklig mängd vet de inte vad de ska skriva om. Buset tar då till större grejor för att ändå hamna ibland nyheterna. Jag såg att en stor industribyggnad i Malmö brann. Tydligen så rejält att det gick ut en varning i TV på söndagskvällen. Så visst har det hänt saker men du får leta lite.

    Liked by 2 people

    Svara

  2. hllviken
    Aug 07, 2017 @ 12:26:42

    Bra bild?

    Liked by 2 people

    Svara

  3. Markus
    Aug 07, 2017 @ 13:30:25

    Dom rapportera hellre om stormen förra helgen än om dom verkliga problemen som dom inte vågar ta i ! och skyller ifrån sig på oss !

    Liked by 1 person

    Svara

  4. tompas11
    Aug 08, 2017 @ 00:22:22

    Det som har hänt är väl det vanliga, bilbränder, rån, misshandel, våldtäkter, olaga hot, balkonghoppningar, handgranater och skjutningar, det vill säga det alldeles normala i landet Sverige och det är väl också därför som detta inte omnämns i media. Allt är lugnt i landet, sov tryggt vidare…

    Liked by 1 person

    Svara

  5. motvallsblogg
    Aug 08, 2017 @ 08:48:21

    Kanske inflation på dåliga nyheter?
    Det måste till något särskilt.
    Dåliga nyheter har blivit ett nytt normaltillstånd.
    Ett bakgrundsbrus som vi sakta vant oss vid.
    Brända bilar och folk som blir skjutna,
    inget att rapportera.

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Aug 08, 2017 @ 10:02:49

      Men … jag vill inte vänja mig! Normaltillstånd för mig är det tillstånd som jag har levt i oh så som det fungerar i min lilla småstad – lugnt och tryggt.

      Liked by 1 person

      Svara

      • motvallsblogg
        Aug 08, 2017 @ 12:35:14

        Risken är att framförallt våra barnbarn inte känner till något annat.
        Det vi uppfattar som onormalt och oönskat blir deras vardag.
        Vår barndom är historiskt mörker för dem och de har svårt att föreställa sig den.

        Liked by 1 person

      • Markus
        Aug 09, 2017 @ 01:29:48

        Det går alldrig o normalisera.. det är ytterligare ett svaghetstecken och ett mislyckande.. hur fan kan nån någonsin normalisera det som normalt ???????? reagerar man inte så är man därimot inte normal om man tror det bara går o blunda för jojo.. välkommen till djunglen !

        Gilla

  6. Sven-Erik
    Aug 10, 2017 @ 20:06:07

    Apropå ditt inlägg; ”Jag är övertygad om att det har hänt många viktiga saker i vårt land under helgen. För mig handlar det om strategi. Vem ligger bakom strategin att ”sopa allt under mattan” och invagga befolkningen i en falsk trygghet?”, undrar jag hur många som känner till att Findus i Bjuv sopades under mattan på grund statsministerns oförmåga, kanske dumhet att inte förstå när jobben i Bjuv kunde räddats. Undrar hur Bjuvs invånare kommer att rösta 2018??
    http://www.bjuvsnytt.se/index.php/reportage/2245-kulturkrocken-som-definitivt-sankte-findus

    Gilla

    Svara

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

