Seriösa diskussioner

Går det egentligen att föra seriösa diskussioner? Ännu en gång funderar jag kring detta. Naturligtvis har jag under många år stött på patrull när jag har försökt att föra en sådan. När sakargumenten har tagit slut har alltid slutat med personangreppen dykt upp. Jag har också förstått att vissa ämnen är mer eller mindre tabu att diskutera. Vissa saker får helt enkelt inte ifrågasättas.

Igår diskuterade jag med en lokal miljöpolitiker. Han skrev:

”Resandenormen är stark, och svår att bryta. Det är roligt att resa runt i världen, och eftersom man kan resa långt och snabbt, så reser man långt och snabbt. Och sviker sig själva, sina barn och kommande generationer, snabbt och effektivt. Jag pratar förstås koldioxidutsläpp och i det här fallet, också utsläpp av vattenånga, en precis lika effektiv växthusgas i troposfären. Inte ens de som vet hur skadligt det är, eller borde veta, kan motstå det långa flygresandets locktoner. Det är otroligt sorgligt.”

Jag förstod inte detta och frågade:

”På vilket sätt är utsläppen av vattenånga skadlig? Som jag förstår det så om marktemperaturen är 20 plusgrader är temperaturen på 35 000 fot (10 668 meter) minus 54 grader- det är på den höjden som det är lättast att flyga. Då borde vattenångan frysa till iskristaller och dessa kristaller hamna i molnen och falla ner i form av nederbörd. Vi behöver väl nederbörden?”

Det var så det började. En annan miljöpolitiker började tjafsa: ”Men snälla – finns det fortfarande klimatskeptiker!?”

Jag fortsatte att hävda att vattenånga ingår i naturens kretslopp och kan inte vara skadlig. Jag menade också att klimatvetenskapen bygger enbart på modeller och antagande. Allt beror på vad som stoppas in i modellerna (skit in = skit ut). Det finns olika sätt att tolka modellerna. Det finns en mängd forskning som pekar i rakt motsatt riktning än den som politiker och deras knähundar har tagit beslut om. Men som vanligt är det pengar och makt som talar. Egentligen är det ingen som vet men många som vill tjäna pengar på olika klimatbeslut. Jag tror mer på sunt förnuft än på klimatpredikanterna.

För att göra en lång diskussion kort så slutade diskussionen med att jag blev kallad för att vara ett nättroll. Sambon som också kom in i diskussionen blev kallad för naiv och ombads att hålla käften och blev blockad!

Det blev ju aldrig någon riktig sakdiskussion. De enda sakargument som jag fick var en länk från SMHI och en länk till en 5 år gammal artikel i Illustrerad Vetenskap. Men båda dessa länkar sa ju bara att kondensstrimmorna kan påverka – inte att det finns några som helst bevis för att det är så. Varje gång som jag frågade efter argument så fick jag egentligen bara dumma och förlöjligande kommentarer.

Min fundering idag – dagen efter diskussionen – är om miljöpartister har fått storhetsvansinne efter att de har hamnat i regeringsställning. Är det så att de bara vill sjunga inför kören och få rungande applåder efteråt? Klarar de inte av att möta vanliga människors frågor?

För mig är det självklart att politiker ska tåla att dennes idéer ifrågasätts och kan klara av att föra en sakdiskussion. Politiker måste se det som en förmån att vanliga människor vill diskutera med dem. Då får de ju feedback. Det är också självklart för mig att varje diskussion är seriös utan personangrepp. Det är också självklart att allting kan diskuteras – inget ämne ska vara för lätt eller för svårt.

Men dessa mina tankar är nog för mycket för MP-politikerna. De har inga argument – bara en massa tyckande. De klarar inte av seriösa faktabaserade diskussioner.

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. uppstigersolen
    Jul 24, 2017 @ 10:39:51

    Du har väl noterat att Isabella Lövin är en av våra mest beresta ministrar. Tror Du hon åker tåg till miljökonferenser i Rio eller på Bali? Om miljömupparna nu tycker att man inte ska flyga så kan de väl ta sin digitala vision på allvar och köra videokonferens? Men, jag glömde ju att ministrars resor klimatkompenseras. Så det blir ju inget avtryck.

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Trackback: Måndagsblandning | bustidningen
  3. Mm
    Jul 24, 2017 @ 22:32:16

    MP var lite grann mer seriösa när de klev omkring i näbbskor i riksdagen och satt och diade sina spädbarn, nu är det ett parti för latmaskar och okunniga lögnare. Allt för att sitta vid köttgrytan och när de åker ut så har vi försörjningsplikten fram till pensionen.

    Liked by 1 person

    Svara

  4. Putte
    Jul 25, 2017 @ 08:56:04

    Efter 9 eleven var det flygförbud över i stort sett hela USA, vad blev det för resultat i luften efter det? Bör gå att få fram, vill minnas att det var i ca en vecka.

    Liked by 1 person

    Svara

  5. Maria L.
    Jul 25, 2017 @ 16:23:03

    Jag drar mig till minnes jag hade med en besinningslös klimatfanatiker… vi skulle höja bensinen så den skulle kosta 50kr/l, man skulle sluta elda och grilla m.m. Jag såg storögt på honom och så knäppte jag händerna som om jag beundrade honom hänfört och så sade jag till honom: ”och så ska vi förstås förbjuda alla vulkaner!! för de spyr ju ut mest skit av alla….!!”

    Det slutade med att han snörpte ihop munnen som en intorkad vindruva och slutade prata med mig… Nåja.. jag hade lite roligt för en stund.

    Liked by 1 person

    Svara

  6. Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
    Jul 26, 2017 @ 09:27:05

    Man kan spela dum, ex. fråga miljöpartisterna varför de tror att Grönland heter Grönland om det nu ligger så mycket is där.

    Gilla

    Svara

  7. uppstigersolen
    Jul 26, 2017 @ 10:00:33

    Det vet du väl varför Grönland heter Grönland. När vikingarna (eller skandinaverna kanske) kom dit på tusentalet så blev de mäkta förundrade över högkulturen. Massor av bilar färdades där, folk grillade hela dagarna och luften var grå. Så berättade de som bodde där att när de först kom så var det inte så grönt så de kallade ön Vitland, men nu hette den Grönland. Nu funderade de på att döpa den till Gråland . Vikingarna gillade ön, slog ihjäl alla som bodde där och slängde bilar och grillar i sjön. Efter några hundra år blev det omöjligt att odla något så vikingarna lämnade och ön togs över av inuiter som lever på fisk och säl, inga veganer där inte.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

