Vem utvecklar vårt land?

För några år sedan så hittade jag en insändare i tidningen. Den är lika aktuell idag. Åldersfixeringen är lika stor.

 

”Du växte upp i en helt annan primitiv värld.”

”Vi unga idag har växt upp med television, jetplan, rymdresor och rymdpromenader, internet, chips, Ipad, laptops, mobiltelefoner, snabba datorer … mycket mer.”

Ja, de unga idag har serverats maten med guldsked. De tror att allting bara finns. Därför kändes svaret till den unge mannen som klockrent!

”Du har alldeles rätt. Vi hade ingenting av detta när vi var unga … så vi uppfann det. Nu får jag fråga, din arroganta lilla skit – vad gör du för nästa generation?”

Jag ställer mig ofta frågan: Vad gör de unga för världen? De vill ju så gärna ha makt och bestämma … men vad åstadkommer de?

Naturligtvis finns det många unga som jobbar, kommer med bra idéer, förbättrar och lämnar ett arv till kommande generationer. De hörs inte och syns inte men lämnar positiva avtryck. Det är de som jag ställer mitt hopp till!

Sen finns det alltför många arroganta bortskämda unga som glider fram på en räkmacka. De åstadkommer ingenting för eftervärlden. En del av dem raserar allt som tidigare generationer har åstadkommit. Några av dem skapar kaos.

Jag önskar att de ska lyssna och dra erfarenhet av de äldres kunskaper och livserfarenheter. Dagens pensionärer är ju inte gamla i egentlig mening. Vi har ju bara kommit in i sista tredjedelen av livet! Varje dag läser jag bloggar som är skrivna av pensionärer. De skriver ner kloka tankar, funderingar och synpunkter kring livet, det som händer i världen och det som de läser i olika medier.

Min granne 85 år står i snickarboden större delen av sin tid – när han inte åker till marknader och säljer sina fågelholkar och väderkvarnar. När han snickrar så lyssnar han på radio. Han har många bra tankar om det som han hör och upplever.

Jag skulle kunna räkna upp mängder av äldre och kloka människor. Vi slutar inte att tänka bara för att vi har uppnått pensionsåldern eller för att vi rör oss lite långsammare! Den som räknar med att leva ytterligare 30-35 år vill inte bli undanknuffade och kastade på sophögen. Vi vill känna att vi behövs och har något att förmedla till de unga och till kommande generationer.

Kluriga människor har alltid sökt nya lösningar. De har inte förlitat sig på allt det som andra har åstadkommit. De vill tillföra något!

 

beppe852

Hellre död än röd

Micke K - En Röst i Sverige

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

