Badkar eller terrorism – det är frågan

Varje gång som svårigheter uppstår kämpar vissa krafter för att normalisera dem. Kanske beror det på ett sökande efter förklaringsmodeller – ett sätt att förstå vad som händer. Så upplever jag det när jag läser en krönika.

”För närvarande utgör hala badkar en betydligt större fara för liv och hälsa i Sverige än islamistisk terrorism.”

Naturligtvis vet jag att risken är väldigt liten att jag råkar ut för islamistisk terror. Men den är liten även då det gäller att halka i badkar eftersom jag brukar duscha. Går det verkligen att jämföra badkar och islamistisk terrorism? Jag tror knappast det! Mitt badkar behöver jag inte använda. Jag kan säkra upp med en halkmatta och handtag på väggen som jag kan hålla mig i. Jag kan vara försiktig. Men hur kan jag själv skydda mig om jag råkar ut för en islamistisk terrorist?

Dessutom påstår Jan Guillou i krönikan:

”Terroristerna kommer och går genom Europas historia. De är alltid dömda att gå under, de -segrar aldrig. Bara på ett enda område har de haft framgång, de skapar periodvis massmedial panik, vilket nästan alltid är ett led i deras strategi.”

Menar han att vi inte ska acceptera terrorism eftersom terrorister aldrig segrar??? Ska vi inte bry oss om de medmänniskor som drabbas? Jag har läst meningen minst 10 gånger och undrat om jag missuppfattat. Men kommer till samma slutsats. Antagligen försöker han, som så många andra, säga att vi ska inte vara rädda eller ryckas med i någon masshysteri. Annars har J. G. tappat sin omdömesförmåga!

Men … när jag reagerar på islamistisk terrorism – eller terror över huvud taget – så är jag inte rädd! Jag är snarare arg på de som bedriver terror mot sina medmänniskor. Jag blir arg på dem som inte accepterar andra människors rättigheter till frihet. Jag blir arg på dem som släcker andra människors liv eller skadar andra människor. Jag blir arg på dem som förstör andra människors egendomar. Jag blir arg på dem som försöker förminska terrorns skadeverkningar!

”På lite längre sikt ser det alltså rätt ljust ut.”

Ska det vara en tröst från J.G.? Ska vi bara acceptera eftersom att allt ser bättre ut på längre sikt? Jag lever kanske inte så länge så att jag kan kontrollera om han får rätt. Ska jag glömma alla de människor som dödas och skadas i den islamistisk terrorn fotspår, enbart för att det löser sig på sikt?

NEJ! NEJ! NEJ! Jag kan inte acceptera, glömma och förminska offren!

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. pettersonaxeagentlemansgentleman
    Jun 26, 2017 @ 18:37:22

    Sandberg har lyckats belysa ett av samtidens mest spektakulära fenomen, nämligen den mentala korruptionens normaliseringsprocess, vars huvudsakliga uppgift är att passivisera befolkningen och där terrorns konstanta hot mot samhället alltid går att bortförklara och avdramatisera.
    Guillous försmädliga kommentarer där han strategiskt nyttjar uttrycket ”massmedial panik”, är ett utmärkt exempel på denna passiviseringstaktik, vilken vill antyda att det största hotet utgörs av de medborgare som begåvats med alltför livlig fantasi.

    Denna reaktion löper som en röd tråd genom våra samhällsinstitutioner och uppmanar oss att anamma den gravt vilseledande värdegrundens estetik, där islamismens rabiata utövare skall som det heter kärleksbombas i stället för att identifieras, lokaliseras och interneras i väntan på adekvata åtgärder.
    Ingen vuxen som befinns vid sina sinnens fulla bruk kan kalla en sådan totalt effeminerad respons på angreppet mot Sverige för normal. Däremot vittnar dessa eviga ljusmanifestationer och samhörighetsjippon i katastrofens spår om en social anomi – ett tillstånd där demoraliseringsförloppet brutit ned alla normala försvarsinstinkter och där den allmänna moralen upplösts.

    Den tragiskt förverkade och av marxistiska floskler impregnerade samhällsdebattören Jan Guillou tvekar inte inför att konventionalisera det största hotet mot det demokratiska öppna samhället vi någonsin erfarit, och det skonsammaste vore oavvisligen om denne gråsprängde och moraliskt invalidiserade krympling försvann ur samtliga offentliga sammanhang.
    Andreas.

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Jun 26, 2017 @ 19:31:55

      Tack Andreas Du har förstått att den vilseledande värdegrunden bara bidrar till normalisering av odemokratiska krafter och ett förråat samhälle.
      Jag vill kunna fortsätta att leva i den lugna trygga miljö som jag växte upp i. Jag vill att kommande generationer ska kunna leva lika tryggt som jag har gjort.

      Ulla

      Liked by 1 person

      Svara

  2. uppstigersolen
    Jun 27, 2017 @ 10:20:25

    Du undrar om herr Guillou har tappat sin omdömesförmåga? Vid vilken tidpunkt upplevde du att han hade omdöme? Var han inte aktiv i en obskyr kommunistsekt? Att han skrivit läsvärda böcker förnekar jag inte, men omdöme, icke.

    Liked by 2 people

    Svara

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

