Gomorron Sverige

Morgontrötta jag stapplar ner för trappan. Sambon som har varit vaken några timmar har också hunnit att få igång TV:n. Som vanligt var det mesta ointressant så ljudet var avstängt. Jag registrerar personerna i TV-rutan och deras minspel och kroppsspråk.

Vem är detta TV-program till för egentligen?

”Varje vardag sänder vi direkt med fokus på de senaste nyheterna, de aktuella debatterna och de intressantaste gästerna. Nyhetsuppdateringar har vi varje halvtimme med riksnyheter, lokala nyheter och väder samt sport varje timme. Recensioner, paneler och recept och mycket annat.” läser jag på SVT:s hemsida.

Fokus på senaste nyheterna?  Vadå för nyheter? Kan det vara de nyheter som jag läste på min dator innan jag gick till sängs? Det som jag visste för ca 8 timmar sedan? Kan det vara den arga-utrikeskorrespondent-feminissans senaste version av vad Trump har sagt eller inte har sagt?

Vilka aktuella debatter? Senaste TV:spelet eller filmen? Fyra personer som försöker göra sig kulturella eller politiskt kunniga och vill undervisa de okunniga TV-tittarna?

Mat och vin på morgonen? Behöver TV-tittarna se när programledarna äter på arbetstid?

Detta morgonprogram påminner mig mest om Allers, Året Runt eller Hemmets Journal – de veckotidningar som fanns i mitt hem när jag växte upp. Det enda roliga i dessa tidningar var klippdockorna som jag fick klippa ut när tidningen var gammal.

Vem tittar på det? De flesta är ju på jobbet eller i skolan. En del är daglediga, pensionärer eller sjukskrivna. Men varför underskattas denna grupp? Varför behandlas vi som en skolklass som måste undervisas? Varför behövs det en panel med fyra personer som talar om för oss hur vi ska tycka om det som har hänt den senaste veckan? Är panelen så mycket klokare än vi?

En sak är säkert! Programledarna verkar ha väldigt trevligt i morgonprogrammet. Deras kroppsspråk och minspel påminner om min småskolelärarinnas – i slutet av 1950-talet. Det går också att konstatera att journalister och f d politiker gärna kommer till morgonprogrammet för att höras och synas. Men egentligen …

Det handlar om att driva propaganda, att undervisa oss om hur vi ska tycka och tänka, om vilken mat vi ska äta, vilket vin vi ska dricka,vilka modetrender vi ska följa, vilken film vi ska titta på, vilken bok vi ska läsa, vilken app vi ska skaffa, … Måste vi morgontrötta och daglediga undervisas om detta?

Det är så MSM fungerar! En respektlös undervisande hållning med pekpinnar till den övriga befolkningen.

”Vi de villiga, ledda av de okunniga,
gör det omöjliga för det otacksamma.
Vi har gjort så mycket under så lång tid
med så små resurser
att vi nu kvalificerat oss att göra vad som helst
med hjälp ut av ingenting.”

Är det så de uppfattar sig själv – journalisterna? Är det därför som de försöker koka soppa på en spik?

Jag räknar dock de flesta journalister och politiker som okunniga! Jag bryr mig inte om vad de säger eller skriver. Jag lever mitt liv efter bästa förmåga. Tar ansvar för vad jag gör. Är ingen belastning för någon. Jag tänker självständigt och försöker att behandla andra som jag själv vill bli behandlad. En snart 68-åring behöver inte undervisas av de yngre generationerna i ett morgonprogram!

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. worlpresscomsite
    Jun 15, 2017 @ 13:22:32

    Hans Högqvist.
    Sälj TV apparaten. På nätet kan man se vad man önskar.
    Mitt tipps: ”The Red Pill” som handlar om mansrörelsen ( och därmed också feminismen! ) i USA. För 29:- har man tillgång till filmen i 48 timmar. Filmskaparen börjar göra filmen som feminist, vilket hon inte är när hon avslutar arbetet med filmen. Intressant, tänkvärd och ytters mänsklig!
    Jag såg den två gånger under ett dygn.

    Liked by 2 people

    Svara

  2. Bjarne Wilmarsgård
    Jun 15, 2017 @ 15:34:27

    Så har jag också tänkt – du formulerade det bättre… 😉

    Liked by 2 people

    Svara

  3. tompas11
    Jun 15, 2017 @ 16:26:24

    Jag har en bekännelse att göra. Jag har aldrig sett ett endaste morgonprogram på TV. Är jag måhända ensam om detta? Faktum är att jag ytterst sällan ser på TV numera. Förr så tittade jag alltid på endera Rapport eller Aktuellt. Minns knappt när jag senast tittade på dessa vinklade nyhetsinslag. Vetenskapens Värld satt jag klistrad vid när det begav sig, men det är många, många år sedan. Deras alltmer vinklade ”vetenskapliga nyheter” blev till sist för mycket. Jo jag tittade faktiskt på den senaste partiledardebatten, men den gav ingen mersmak, gav mig snarare sura uppstötningar. Nästa steg blir väl helt enkelt att säga upp licensen antar jag. Varför betala för något som inte är värt något?

    Liked by 2 people

    Svara

    • ulsansblogg
      Jun 15, 2017 @ 21:15:54

      Vi tittar inte heller så mycket på TV. När vi gör det så brukar det mest bli något naturprogram via Canal Digital.
      Ibland tittar vi dock på morgon-TV och Aktuellt – bara för att se hur mycket de ljuger.

      Liked by 1 person

      Svara

  4. Markus Engfelt
    Jun 15, 2017 @ 23:30:20

    precis ulsan det är det ja kände också efter dom 2 första åren fick det vara nog.. tv är döföda för mig för utom lite avbrott emellanåt.. TV ska vara så duktiga jävla moral horor är va dom är osociala människor och präcktiga missantroper usch för SVT.. ja kollar bara musik filmer, dokumentärer alternativ media för ja vill vara med o inte ifrågasätta allt.. och en och annan reality serie o verklighetsbaserad film.. typiskt svenskt att dra ut på allt o vara långdragna pff!

    Liked by 2 people

    Svara

  5. Markus Engfelt
    Jun 15, 2017 @ 23:33:04

    TV är skit faktiskt bara propaganda att mala in oss i en ruta.. det sociala har vi glömt.. usch ja vill inte ha det i mitt liv att det existerar är en äckligt rent ut sagt.. ja reagerar häftigt men så gillar ja inte när det blir för mycket käsnlor.. jo.. men det ska vara positivt !

    Liked by 2 people

    Svara

    • ulsansblogg
      Jun 16, 2017 @ 09:02:55

      De kallare årstiderna ägnar jag mer tid åt TV:n (naturprogram och vetenskap + något nyhetsprogram och direktsändning från riksdagen). Men nu sommarhalvåret blir det inte mycket. Sociala medier blir några timmar per dygn.
      Nu på sommaren är jag istället ute så mycket det går och gläds åt trädgård, fågelsång och natur.
      Däremot filosoferar jag mycket, funderar över livet och orättvisor och hur jag skulle vilja ha det.

      Gilla

      Svara

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

