Att bli bestulen

Igår kväll blev jag bestulen. Någon  tog något som tillhör mig – bara mig och ingen annan! Det var försommarens första mygga som stal av mitt blod! Jag har aldrig velat bli blodgivare – åtminstone inte till myggor.

Sen hörde jag en annan tjuv – göken. Den använder andra fåglars bo till sina ägg. Andra fåglar får ta ansvaret för gökens ägg. De har haft besväret med att bygga sina bon men De egna äggen knuffas ur boet enbart för att gökens ägg och ungar ska få plats.

Känns det igen? Tyvärr är det just detta som händer i vårt samhälle. En del människor bara roffar åt sig. De anser att alla ska få ta del av de resurser som vi har arbetat ihop. De vill att vi ska överlämna våra ihopsparade tillgångar till staten som sen ska fördela dem till de som inte jobbar och tjänar några pengar.  Det påminner om göken som låter andra sköta jobbet. Eller kanske myggan som bara tar utan att fråga.

Men varför ska jag ta hela ansvaret? Jag vill inte upplåta mitt bo åt en gökunge eller mitt blod till en mygga. Har de inget eget ansvar? Kan de inte själv skapa sig en dräglig tillvaro? För mig är det självklart att alla människor har ett eget ansvar för sitt liv!

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Markus
    Maj 20, 2017 @ 05:00:48

    Som blattarna tror ja snacka med en svensk idag som vägra inse det och tyckte ja var veklig riktig naiv han ville inte tro på mig och tyckte ja var bitter! 😁

    Gilla

    Svara

    • larslindblog
      Maj 20, 2017 @ 05:43:44

      Bäste Markus ! Tänk på att sätta kommatecken så blir det lättare att läsa.
      Visst har du all rätt att vara bitter om du känner det så !! I själva verket är det ett sundhetstecken att du reagerar. Fortsätt att tala med folk du känner , för varje ”sömngångare” som väcks kommer vi närmare en förändring till det bättre.

      Gilla

      Svara

  2. larslindblog
    Maj 20, 2017 @ 05:35:47

    Jag är oerhört förvånad över att det inte uppkommit spontana protester ute i kommunerna. Pensionärer som skall ”bedömas” av någon ung jänta på socialkontoret om den gamle vill flytta till ett äldreboende.
    Samtidigt läggs äldreboenden ner och blir boende för asylmissbrukare . Män som låtsas vara barn får dygnet-runt-service av svenskar som spelar med i den usla pjäsen.
    En 90 åring som nekades boende valde att avsluta sitt liv…
    Det finns pensionärer som blivit vräkta för att dom ínte klarat hyran. Det kan bero på demens , eller att dom inte vetat om rättigheten till bostadstillägg. Pensionsmyndigheten /FK/ Skattekontoren blir allt färre och är man gammal kan det vara svårt att ta sig dit.

    Liked by 1 person

    Svara

  3. Maria L.
    Maj 20, 2017 @ 06:36:36

    Även om din början är en härligt, skön och humoristisk början…. så slutar det i vad vi (folket) allt mer känner…
    :
    Tyvärr kan jag inte göra mycket åt min egen skatt…mer än (och det här finner jag lustigt), all min kvarskatt – de går till kronofogden… de vet att jag jobbar, så än så länge kan de inte gå in i lägenheten och plocka mina värdesaker (vilket är min katt, men shhhh säg inget)…. men om jag får kvarskatt efter vad min kommuns skattesatser…. OCH SÅ GÅR JAG MINUS????? (förlåt de stora bokstäverna…)
    :
    Hur som helst…
    Det enda KF skulle kunna plocka hos mig är TV:n, men startar jag den så inser de nog ganska snart att den inte är ett jota värt då den har regnbågens av myrornas krig på hela skärmen, alltså är den noll värd, då är min dator – som när jag köpte den för 1.5 år sedan var värd… dumdumdum (hajens tema här)- 3000… så nu är den värld….500 kr…och jag kan alltid hävda att jag behöver den för att ha kontakt med AF, FK m.m.
    :
    Det är inget önskemål att vara kund hos KF kan jag säga..mna kan inte söka lån m.m. men just nu så spelar det mig ingen större roll…att jag missat fått in skatt till smörjverket som bara handlar om att smörja kråset för invandrare – ja…så länge jag har mitt på det torra, med mat på bordet för mig o kissen… då är det skitsamma..tyvärr så gör det väl inte i långa loppet… för ingen invandrare går med magen tom för att jag blir skyldig ett par hundralappar till, till KF…. (men vad farao – man kan hoppas…) Ja så elak är jag.
    :
    När jag handlar ibland så köper jag två pkt kaffe för det är billigt, ena pkt tar jag med till jobbet, andra pkt ger jag bort till en granne (förlåt men nu ska jag ropa ut ordet) -som är PENSIONÄR – och har inte ens råd att köpa kaffe till sig själv.
    :
    Jag själv, plus allt för många vänner har råkat ut för problemet med att det inte finns folk som vill hjälpa oss, det är alltifrån läkare till psykologer, m.m.En arbetskamrat har väntat i fem månader på en simpel röntgen-tid!!! Hur lång tid tar en röntgen frågar jag mig, ja, typ två-tre minuter sen är det klart… Men japp, tydligen är det en sån tid till att få en enkel röntgen på Linde Lasarett eller USÖ…
    :
    När jag själv skulle få ut en personlig journal för att ge till Arbetsförmedlingen så var jag tvungen att boka tid på vårdcentralen, och jag fick en tid – typ det tog bara TVÅ månader!! Två MÅNADER för att få ut absolut noll papper!!
    :
    Ja, du läste rätt…när jag väl kom till VC så fanns inga papper på mig… och då hade jag gått hos en kurator som var anställd av VC i ett år. Så ett helt år av vad jag berättat för denna kurator var som bortblåst. När jag skulle få ut mina papper så fick jag prata med en läkare och han såg ju att jag haft ett problem med självskadebeteende… Men han kunde bara skriva så mycket efter 30 minuters besök…så det fick plats på 20% av ett A4-papper…
    :
    Ttvärr mådde jag för dåligt just då att jag bara orkade inte driva frågan vidare.. men det är väl så det ska vara idag…
    :
    När vi som hamnar i kläm eller verkligen behöver hjälp – vi ska bara borstas åt sidan tyvärr…
    :
    Det finns nya ungar i boet!!

    *oops…förlåt, nu gick jag på en spy-ur-mig-allt-jag-orkar-maraton*
    Men det kommer från hjärtat…
    :
    Hoppas att ni har en underbar helg även om ni får läsa all möjlig dret från allt o alla.
    :
    Hälsningar
    Maria L.

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Maj 20, 2017 @ 07:47:59

      Hoppas att alla dina bekymmer reder sig! Själv lever vi ett lugnt men sparsamt pensionärsliv. Bor ganska billigt i vår gamla villa, lagar all mat själv (oftast storkok – så frysen är full), handlar på tisdagar med pensionärsrabatt och ingen bil. Vi sparar våra pengar så att vi kan göra en långresa till varmare breddgrader i höst.
      Men med ett annat styre av landet så hade vi alla haft mer i våra plånböcker och vår välfärd hade fungerat bättre.
      Ha det gott / Ulla

      Gilla

      Svara

      • Maria L.
        Maj 20, 2017 @ 09:32:40

        *skrattar lite* Jag försöker spara slantar för att åka än mer norrut… och det är dyrare än att dra söderut…. 😀

        Jag har min frys full av kött, persilja och gräslök… och ett skåp fullproppat med pasta och ris… jag har torrjäst och mjöl i mängder… så jag klarar mig så länge jag har tillgång till spisen, om inte så blir det att grilla som fasiken och då klarar jag mig ett par dagar till…

        Man lär sig att leva på snålblåsten…

        Liked by 1 person

  4. uppstigersolen
    Maj 20, 2017 @ 08:21:39

    Men, man kan inte skylla allt på de välfärdsmigranter som tagit sig hit. De har ju kollat, var kan en latmask bli försörjd på bästa sätt, vips dyker Sverige upp på en ohotad förstaplats. Tacka sjutton för att de tar sig hit. Sjuklöverns politiker vill inte ändra på detta faktum att Ali får omgående bättre levnadsstandard än Agda som arbetat hela sitt liv här. Jag har svårt att bestämma mig för vilken av partiledarna som ska vinna mitt dumstrutpris, vimsan Lööf, svetsarn Löfven eller kanske tråkiga AKB.

    Liked by 2 people

    Svara

  5. motvallsblogg
    Maj 20, 2017 @ 09:49:44

    Lite åderlåtning har väl ingen dött av eller…..?
    Liknelsen med göken och nuvarande situation med sk nyanlända är plågsamt träffande.
    Vi utsätts för en officiellt sanktionerad undanträngning eftersom vi terroriseras av asylaktivister som har infiltrerat hela samhällskroppen.
    Det måste till underverk om vi ska överleva detta.

    Liked by 2 people

    Svara

  6. ruben
    Maj 20, 2017 @ 23:33:38

    Jag minns en skolfilm när jag gick i lågstadiet, som visade gökens strategi. Jag tyckte riktigt illa om göken efter det. Jag tror naturen visar hur det kan bli om vi inte tar förnuftet till fånga. Vi får från naturen bra vägledning i att inte låta oss luras, men aningslösa Sverige har ingen aning kan jag tänka mej.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

