Är det naivt att vilja vara unik?

Alla människor är olika. Vi föds med olika förutsättningar. Vissa blir blåögda och andra blir brunögda. Några blir rödhåriga, andra mörkhåriga, cendré eller ljushåriga. Vissa av oss blir tjocka och andra smala. Några blir Nobelpristagare medan andra får nöja sig med enkla jobb. Vi är olika med olika fingeravtryck. För att förstärka olikheterna så klär vi oss olika. Vi är unika.

Även enäggstvillingar är olika. Jag minns när sonen hade ett tvillingpar som klasskamrater. jag undrade om han kunde skilja på dem. Jodå, den ene skrattade lite oftare än den andre och hade lite längre öronsnibbar. Dessa enäggstvillingar, som jag inte märkte någon skillnad på, var olika och unika.

”För snart 30 år sedan promenerade jag och mina 3 barn längs Storgatan. På andra sidan gatan kom en man cyklande, min man och barnens far – trodde jag. ”Hej pappa!” skrek barnen. Han tittade bara lustigt och cyklade vidare. På kvällen undrade vi varför han inte hejat tillbaka? Men han påstod att han inte hade cyklat på Storgatan! Det här upprepades ett antal gånger. Varför ljög han om det? Vi hade ju sett honom!

Maken hade en tunn skinnjacka. Han klagade jämnt över hur kall den var. En bister vinterdag kommer han gående emot mig på trottoaren – iförd sin tunna skinnjacka. ”Din idiot! Har du den tunna jackan idag när det är så kallt?” utbrister jag. Han tittar konstigt på mig … och då ser jag … Det är INTE min man! Han är väldigt, väldigt, väldigt lik! Men det är inte min man! Jag kommer mig inte för att säga mer utan skyndar iväg. Nu har jag fått förklaringen. Det var inte lögner – det var en dubbelgångare! Jag mötte manen många gånger efteråt och han tittade konstigt på mig.

Så en dag möter jag en kvinnlig vän som har sällskap av mannen. Hon och jag pratar lite smått innan vi går på var sitt håll. Nästa gång som jag träffar min vän undrar jag lite försiktigt: ”Var det där din man?” Hon skrattar och säger ”Ja! Han påstod att du har skällt ut honom för hans tunna skinnjackas skull och att du och barnen har skrikit hej till honom på stan.” Jag gav henne förklaringen och vi skrattade gott åt det hela!

Tilläggas bör att när min man köpte ny cykel så köpte hennes man en likadan. De klädde sig likadant och rörde sig likadant! Så i fortsättningen var både barnen och jag väldigt försiktiga innan sa något!”

Ovanstående skrev jag i min gamla blogg för 7 år sedan. Vi har kanske alla någon dubbelgångare. Sonen som jobbar i restaurangbranschen påstod att han hade serverat en kvinna som var min dubbelgångare. Men han kände på lukten att det inte kunde vara jag! Men han ringde för säkerhets skull och kollade om jag var hemma!

Vi är alltså unika på något sätt! Varför får vi inte vara det? I morgonprogrammet på TV:n har de idag talat om för mig att jag ska lära mig handskas med omvärlden, inte stressa, tänka på min hållning, äta rätt, … men jag vill vara unik!

Under partiledardebatten igår hörde vi om att de olika partierna är unika. Men är de det? Sju partier är rörande eniga om att ett åttonde inte ska få röra om i köttgrytorna. Detta åttonde parti talar om att egentligen år de ganska överens om vissa saker och borde kunna samarbeta. I nyhetsflödet idag på morgonen sägs det att denne åttonde partiledare var kaxig! Får inte partiledare vara unika?

Är det så att vi inte får ha olika åsikter? Får vi inte värdera olika saker? Hur kan vår värld förbättras om vi inte får vara unika och ha olika åsikter och få framföra dessa?

Vi föds olika så varför får vi inte vara unika? Är jag naiv som inte vill sopas in i en fålla? Vilken rätt har andra att bestämma över mig? Vem har gett dem den rätten?

 

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. uppstigersolen
    Maj 15, 2017 @ 12:24:56

    Ja det är väl därför människosläktet utvecklats så totalt annorlunda än vilka andra djur som helst. Vi är idag 7,5 miljarder unika människor. Som du skriver, vissa har förmågor som andra inte har. Tänk på att byta hjärtan i människor tex. Otroligt avancerat men ganska lätt tycker de kirurger som gör det. Eller Ingvar Kamprad som skapade IKEA. Sen funderar ju många idag på alla problem vi står inför, klimatet säger några, integration säger andra. Trots de kvartsfigurer som nu styr vårt land så tror jag att vi kommer att lösa både det ena och det andra. Vi måste vara optimister.

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Maj 15, 2017 @ 12:39:10

      Ja, vi måste vara optimister annars har vi inget att leva för. Men … varför låter vi ”kvartsfigurer” styra vårt land? Har vi så dålig självbevarelsedrift? Unnar vi inte oss själv något bättre?

      Gilla

      Svara

  2. uppstigersolen
    Maj 15, 2017 @ 16:18:52

    Jag skrev något förut om att vi har de partier vi har och vi har att välja mellan dessa. Det finns ett flertal mycket små partier, de flesta är inte registrerade som partier. Väljer vi något av dessa så kastar vi bort vår röst. Att några småpartier som Miljöpartiet och Kommunisterna fått oproportionerligt stort inflytande under senare tid är förfärligt. Det gäller alltså att fundera på vilka som skulle kunna vända Sverige. Några kvartsfigurer kommer alltid med på köpet men väljer vi rätt så kanske vi får med några ess.

    Liked by 1 person

    Svara

  3. Martin
    Maj 15, 2017 @ 23:46:39

    Om SD nu är så himla unikt, varför är det då ytterligare ett sionistiskt kapitalistiskt parti som alla de andra? Det frågar jag mig.

    Gilla

    Svara

  4. uppstigersolen
    Maj 16, 2017 @ 09:49:37

    Men Martin. Konspirationsteorier hör inte hemma på en seriös blogg. Sionistisk Kapitalistisk, sånt trams.

    Gilla

    Svara

Kommentera

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

beppe852

Hellre död än röd

Micke K

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

