Att prata ihjäl något

Ett minne från tonåren. Mor påstod att min storebror pratade så mycket att hon inte visste vad hon skulle tro på medan jag aldrig sa något om mina tankar. Hon var alltså inte nöjd med någon av oss. Hon ville helt enkelt ha inblick i vår tankevärld utan en mängd pladdrande och fabulerande.

Precis så känner jag om det politiska spelet. Politiker är ofta pratglada. Men hur stor del av deras uttalande är sanna? Vad håller de tyst om? Vill de att vi ska få en inblick i vilka tankar de har om vårt land – hur det fungerar idag och hur skulle kunna fungera i framtiden?

Alltför ofta hör jag människor som bara pladdrar utan någon som helst substans. Min mor var en sådan och det var nog därför som jag valde att hålla tyst istället. Jag ville helt enkelt inte att hon skulle pladdra vidare om något som jag hade sagt.

Ett annat minne har jag från högskolan. En studiekamrat, som hellre festade än pluggade, skulle redogöra för någonting på ett seminarium. Min spontana reaktion på det som han sa var: ”Oj,är han så duktig! När har han pluggat in detta?” Inte bara jag var imponerade. Alla var överens om att han var duktig. På vägen hem från seminariet började jag fundera på vad hade han sagt. Jag började förstå att han egentligen inte hade sagt något. Han hade pladdrat på i drygt en timme och använt en del facktermer och ord som ingen vill erkänna att de inte förstår. Hela hans presentation exkluderade alla som inte förstod att han bara pladdrade på utan substans. Han hade inte pluggat men pladdrade ändå obekymrat på. Hans inställning till övriga som lyssnade var egentligen översittarens förnedring av medmänniskor: ”De märker ändå inte att jag bara svamlar och ljuger”

Ungefär så upplever jag alla förstå-sig-påare som hela tiden uttalar sig som experter. De bara pladdrar och nedvärderar lyssnarna. De vill hellre exkludera än inkludera.

När politikerna uttalar sig använder de sig också av dessa översittarmanér. De använder argument som alltför ofta inte bygger på fakta och ofta är det rena lögner som vävs in i deras pladder. Det är ytterst sällan som de har något nytt att säga.

Det känns konstigt att de, som vill att vi ska lyssna på dem och lita på dem, behandlar oss som mindre vetande. De tycks tro att vi sväljer alla dumheter mer hull och hår! En sak lyckas de iallafall med – att så split och misskreditera andra partier utan att själv ha något att komma med.

Jag hade inget förtroende för min mors pladder eller min studiekamrats. Varför ska jag då känna förtroende för den självutnämnda eliten eller våra politiker? Dagens politiker pratar ju hellre ihjäl sina motståndare än att de presenterar något alternativ.

 

 

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. worlpresscomsite
    Maj 12, 2017 @ 11:00:42

    Hans Högqvist
    Väl genomförd och anständig retorik byggd på fakta är en bristvara i Svensk politik nuförtiden.
    Mina yngre barn och nära bekantas barn får en bok om retorik när de är mogna för det. ”Ordet är ditt” av Aggeborn / Löfström är lättläst, lagom lång och kan läsas redan i de unga tonåren lika väl som av vuxna.

    Liked by 2 people

    Svara

  2. uppstigersolen
    Maj 12, 2017 @ 11:05:15

    Tyvärr är inte alla lika kloka som du är. Kolla på lämplig programtablå på TV eller öppna en Aftonbladet eller Expressen. Detta är media som många får sin information ifrån. Eller allt fejsbookande, mest trams. Hur ska folk kunna ta in verkligheten. Egentligen bryr jag mig inte om hur det går för andra människor, alla är sig själv närmast. Men jag har barn och barnbarn och jag vill att de ska växa upp i ett tryggt samhälle. Därför försöker jag engagera mig och mina vänner och bekanta så att vi kan vända skutan Sverige.

    Liked by 2 people

    Svara

    • ulsansblogg
      Maj 12, 2017 @ 11:12:06

      För mig är situationen ungefär densamma. Som pensionär behöver jag bara bry mig om att JAG och SAMBON får det bra resten av livet. Men en gång samhällsintresserad – alltid samhällsintresserad. Jag vill inte lämna en dålig värld till kommande generationer. Jag vill att alla ska kunna ha en dräglig tillvaro. Därför fortsätter jag att reagera och att skriva om de felaktigheter och orättvisor som finns i vårt samhälle.

      Liked by 1 person

      Svara

  3. Martin
    Maj 12, 2017 @ 16:21:41

    Det är sant. Galjonsfiguren står ofta för det tomma pladdret som ska lura över några procent valboskap, men bakom galjonsfiguren ligger ett alternativ. Man vet vad det är genom att titta på vad partierna gjort tidigare och har de inte gjort något tidigare kan man få en bild av vad de vill genom att läsa i deras program.

    Får man inte ihop det, om det verkar motsägelsefullt, såsom det ofta är, kan man ställa frågor till partierna. Frågorna har inte enbart effekten att du får reda på mer, men partierna kan även minska sin egen motsägelsefullhet med din hjälp.

    Granskning Sverige gör ex. ett bra arbete genom att ställa svåra frågor har jag noterat. Så kan alla medborgare göra. För att kunna göra något åt politiken bör man, enligt min egen mening, först försöka förstå situationen genom bättre källor.

    Med högre sanningshalt som grund kan man fatta bättre beslut för framtidens generationer.

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Maj 12, 2017 @ 21:16:34

      Tyvärr är det alldeles för få människor som vågar vara besvärliga och ställa frågor som kanske får medmänniskor att tänka till.

      Håller med dig om att GS gör ett bra jobb. Men det tycker inte de som blir uppringda. De vill helst inte svara på besvärliga frågor.

      Liked by 1 person

      Svara

  4. Maria L.
    Maj 12, 2017 @ 20:46:01

    Känner igen fenomenet varje vecka..
    Scenario: Ett gäng vänner som du känner väl, sitter på ett fik.. ni träffas ofta och känner varandra väl.
    Inga problem eller hur?? Vi alla känner igen scenariot, men vad många kanske missar är att det finns någon där som aldrig blir hörd därför att det alltid finns en eller ibland två som alltid tar över samtalet, oavsett vad det handlar om.

    Folk säger ibland åt mig, varför har du så hög röst?? och så tittar de på mig som om jag förolämpat deras äldsta förfader på nåt sätt.

    Ja, svarar jag.. om jag inte gör det så dränker ni mina ord med en *svordom* skitsnack om vem som var släkt med vem som hade en dotter som gick i samma klass som sonen som faktiskt lånade min cykel utan tillåtelse 1973 före Kristus…

    Att se debatt mellan politiker på tv, eller höra dem i radio… det är samma sak.. nån får ordet, men är det fel person som får ordet så ska det dränkas, avbrytas, blandas in total ointressant info för ämnet (men det kan spela an på medelålders kvinnors känslosträngar), och därför så blir själva diskussionsämnet helt o hållet bortspolat.

    Detta… det skrivna ordet ger mig lite makt, för jag kan få ”prata” till punkt… sen är det en helt annan pannkaka om jag får svar, men jag har fått vädra min åsikter. Därför tycker jag att bloggar som Ulsans här är viktiga.

    Jag önskar att jag hade skrivandets förmåga, och mer kunskaper om det politiska men ack, även om jag har försökt så fastnar det inte i min själ o hjärta… alltså förlitar jag mig till personer som Er tillsammans med Ulmerkotten (bl.a.)

    Vårhälsningar
    Maria

    Liked by 2 people

    Svara

    • ulsansblogg
      Maj 12, 2017 @ 21:11:17

      Du har så rätt! Det finns alltför många som pladdrar om oväsentliga saker.
      Om man ställer en enkel fråga som t ex ”Vad anser du om ett kontantlöst samhälle?” då tystnar de. De har inget svar. De har aldrig funderat på detta. De är så upptagna av att prata om Let´s dance, Bonde söker fru, Idol, Zara Larsson och liknande.
      Angående din skrivförmåga så anser jag att den är utmärkt och du har många bra tankar att förmedla. Fortsätt med det! Jag ser fram emot fler kommentarer från dig!
      Hälsningar
      Ulla

      Liked by 1 person

      Svara

    • Martin
      Maj 12, 2017 @ 22:52:34

      Helt enig. I ett ”samtal” måste alla få sin rättvisa tid att tala, annars är det inget samtal. Möjligtvis är det en predikan eller en monolog, men ingen dialog.

      Jag har också sett att respekten för samtalet i TV:n är låg. Man måste låta människor tala till punkt, inte avbryta. Hövlighet är mycket viktigt för demokratin om man inte vill landa i kaos. Alla ska ha sin rättmätiga tid att tala. Det är mycket viktigt, annars lär sig inte deltagarna att respektera andra.

      Stafettpinne-metoden är en vettig metod som ex. partiet Enhet använder vid möten, även om de hittills saknat vett att valsamverka.

      Avbryter man ändå bör det ske en utvisning av den personen ur rummet en viss tid eller att de förlorar sin taltid, mikrofonen stängs av eller liknande. Konsekvenser vid brott mot reglerna är viktiga om man har regler och vill ha ordning och reda.

      Det finns mer. Folk ska inte komma undan med faktafel, floskler och självmotsägelser och därför ser jag, precis som du, styrkan i relativt öppna kommentarsfält. Det leder till att folk skärper sig, samtidigt vill man givetvis undvika internettrolling.

      Fulmedierna avskyr givetvis den öppna debatten. Där ligger grunden för demokratin, vilken fulmediernas ägare motverkar med lögnen.

      Skrivandets förmåga har du. Kunskaper om det politiska får du genom undersökandet, det skeptiska ifrågasättandet, källgranskningen, även genom meditationen. För att något ska fastna i din själ och hjärta måste det vara viktigt för dig på djupet. Genom meditationen finner du vad som verkligen är viktigt för dig och förhoppningsvis ditt inre kall. Lycka till!

      I en demokrati är viktigt alla alla förstår vad som pågår, särskilt att de förstår vad demokrati faktiskt är:
      https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/citat-om-demokrati/

      Tar en titt på Ulmerkotten. Tack för tipset!

      Liked by 1 person

      Svara

  5. Markus
    Maj 13, 2017 @ 20:48:01

    Helt rätt!

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

beppe852

Hellre död än röd

Micke K

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

