Partisymboler

Under första maj – och efter – matades vi av den röda rosen i alla medier. Så läste jag en ledarskribent som ondgör sig över Nordiska Motståndsrörelsen och om de hade använt hakkors eller gjort Hitlerhälsning så skulle det ha varit olagligt. Men även organisationens symbol, den så kallade Tyrrunan, användes flitigt av de tyska nazisterna, bland annat av Waffen-SS och på uniformer, enligt skribenten. Symbolik betyder tydligen otroligt mycket.

Jag började fundera på symboler och kollade in på Expos sida. Det finns tydligen en mängd symboler som man bör undvika för att slippa bli förknippad med nazism och rasism. Även en del nummer ska man undvika. Men .. jag har ju bott på adresser med husnummer 14, 18 och 28! Betyder det att jag är rasist eller nazist? Ett 64-bitars operativsystem i datorn är kanske homofobiskt eller nazistiskt? För några år sedan var glassen 88:an naziztisk!

Nu fortsätter mina tankar till en blogg som jag skrev om färger den 5 mars 2016.

”Idéer poppar ibland upp. Igår kom jag av en slump att fundera på partifärger och symboler. Idag har jag kollat upp vad färgerna egentligen betyder. Plötsligt förstod jag att det finns något genomtänkt i partifärgerna och budskapen som partierna vill förmedla.

Om vi börjar med regeringspartiet det röda S. Rött är färgen för eld och blod, så det associeras med energi, krig, fara, styrka, kraft och beslutsamhet, men även passion, begär och kärlek. Min tolkning är att röda partier S, V och Fi vill visa sin styrka och beslutsamhet och är inte rädda för att ta till våld eller andra fula metoder för att uppnå sina mål.

Blått kopplas starkt samman med stillhet och lugn och är kopplat till medvetenhet och intellekt. Denna färg symboliserar sedan lång tid tillbaka makt och rikedom. Det är alltså ingen slump att M har valt denna färgen och inte heller att SD har valt blåsippan.

Men … utbrister någon SD är ju bruna! Ja, de som vill göra SD bruna och försöka smeta ner SD:are med detta vet inte hur kontraproduktiva de är! Brunt står för stabilitet, pålitlighet och tillgänglighet. Men också för jord, kompost och tillväxt. Ja, blåsippor växer i den bruna jorden!

KD har valt en vitsippa som symbol. Den vita färgen står för ljus, godhet, oskuld, renhet och jungfrudom. Så det är väl en passande symbol för ett kristet parti.

Maskrospartiet – Mp har naturligtvis en gul blomma. Gult står ju för optimism, upplysning, glädje, lycka, intellekt, och energi. Tyvärr har nog optimismen fått alldeles för stort utrymme i detta parti.

Liberalerna – tidigare folkpartiet har valt en orange bakgrund till sin blåklint. Det ger ett motsägelsefullt budskap. Orange representerar entusiasm, fascination, lycka, kreativitet, beslutsamhet, attraktion, framgång, uppmuntran, och stimulering och det blå lugn och stillhet. Ja, vi har ju redan sett och hört de unga Liberalernas entusiasm och kreativitet! Kanske betyder blåklinten att de äldre Liberalerna ska lugna ner de unga? Nya M skrev ju ”nya” med orange färg – antagligen för att lägga in lite kreativitet i det gamla partiet  och nu gör Liberalerna samma sak försöker vitalisera sin organisation (ta upp kampen med M?).

C:s färgsymbolik är ganska naturlig. Grönt symboliserar nämligen tillväxt, harmoni, fräschör och fertilitet och antyder stabilitet och uthållighet. Men i takt med avfolkning på landsbygden och nerläggning av lantbruk är jag ytterst tveksam till tillväxten och fräschören. C representerar ju knappast bönderna längre!

Med denna färgsymbolik har jag gjort min personliga tolkning av de svenska partierna. Men … inte blev jag så mycket klokare för det och känner samma undran: Vem kan man lita på?”

Sedan dess har en del hänt Liberalerna och KD har bytt symbol och jag vet inte om de vinner något på det.

Men det finns symboler som anses ha betydelse Försäkringsbolaget Folksam gjorde en undersökning i ett villaområde. De undersökte varför vissa hus aldrig drabbas av inbrott, bränder, vattenläckor, olyckor osv. Den gemensamma nämnaren var ELEFANT. Ja, de som klarade sig hade en elefant hemma (i form av prydnad, kuddfodral, bonad eller liknande). Elefanten symboliserar styrka, lojalitet, kraft, tålamod, gott minne, långt liv, äktenskaplig lycka, odödlighet och visdom. Så är ni oroliga för att något ska hända så skaffa er en elefant!

Vilket parti satsar på en elefant på sin partisymbol? Jag har inte hittat något rasistiskt eller nazistiskt då det gäller elefanter. Men … vissa skulle väl göra allt för att hitta ett sådant samband om ”fel” parti började använda elefanten i sin logga!

 

Indisk elefant

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Edward
    Maj 02, 2017 @ 17:29:49

    Efter folkpartiets blå penis kommer nu KD med ett K över ett D.
    Jag såg en kommentar om detta på nätet.
    Ett D under Kået. Dunderkåt!
    Det är så himla bra att jag önskar jag kommit på det själv.

    Liked by 2 people

    Svara

  2. uppstigersolen
    Maj 03, 2017 @ 09:11:52

    Jo men elefanter i det vilda trampar ju ner det som står ivägen. Inget snällt parti vill ha en sån symbol.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

