Att ta en grupp som gisslan

Det finns några ämnen som jag egentligen inte vill diskutera. Jag vet att vad jag än kommer att yttra så kan det vändas emot mig. Min välvilja kan vändas till ovilja. Mina fakta och mitt sunda förnuft kan vändas till hjärtlöshet. Ofta handlar det om när människor utnyttjar en grupp människor för att nå egna syften. Jag brukar svara att detta ämne vägrar jag att diskutera. Ett sådant ämne är tiggeri.

Men igår såg jag på Opinion live. Jag såg att Soraya Post vill mer eller mindre permanenta tiggeriet. Hon hävdar att vi måste klargöra att det handlar om romer. Under många år har det kallats för antizigenism att påpeka detta. Vi har mer eller mindre tvingats att göra omskrivningen EU-medborgar. Nu säger Soraya att vi MÅSTE klargöra att det handlar om romer. Varför? Jo, då kan hon fortsätta att tala om att romer diskrimineras! Det är inte svenskar, engelsmän, tyskar, rumäner eller bulgarer som drabbas om vi inför ett tiggeriförbud. Soraya vill ha kvar gruppen av romer som gisslan i debatten.

Hon talar om deras utsatthet, vilja att arbeta och att de måste försörja sig och sin familj. Samtidigt vill hon inte diskutera det organiserade utnyttjandet av denna grupp, kriminaliteten, att vi inte har några arbeten för analfabeter eller människor som saknar skolgång, att vi inte har försörjningsansvar för människor ifrån andra länder och den förnedring det måste vara att tigga. Nej, hon kämpar för att permanenta romernas utsatta situation. Hon har en rejäl lön för att sitta i EU-parlamentet och dryfta dessa frågor. Det vill hon fortsätta med! Om romernas situation förbättras så kanske hon inte har jobbet kvar i EU. Därför ligger det i hennes intresse att permanenta tiggeriet och den påstådda diskrimineringen av romer.

Jag har nu under ca 4 års tid själv sett samma kvinna sitta utanför Coop. Varje morgon är det en man som kör henne och de andra tiggarna till en parkering i närheten. Varje kväll kommer han och hämtar dem. Ibland har han kommit mitt på dan och hämtat deras förtjänst.  Hon sitter på en kudde på marken. På vintern måste det vara iskallt! Det måste ju vara lätt att dra på sig urinvägsinfektioner och/eller andra sjukdomar. Men värst av allt måste förnedringen vara! Människor hastar förbi utan en blick. Andra kommer självbelåtet fram och lämnar en slant. Ingen människa ska vara beroende av andra människors allmoser. Ingen människa ska behöva bo i illegala tältläger i vårt välordnade land.

Denna grupp människor är inte svenskar och har inte betalat skatt i Sverige! Om de betraktar tiggeriet som arbete så borde de skatta för sina inkomster – allt annat är diskriminering mot alla som inte tigger. De borde följa svenska lagar och inte bosätta sig på andra människors egendom. De borde följa den svenska allemansrätten. Men så är det inte. De vill ha fördelarna i vårt land – kräva rättigheter – men vill inte ta nackdelarna.

När Soraya talar om diskriminering så bortser hon totalt från den enskilda tiggarens situation lika mycket som hon bortser från markägare som får sin egendom ockuperad! Hon vill ha kvar diskrimineringen för att kunna kritisera diskriminering!

 

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. larslindblog
    Apr 28, 2017 @ 13:10:16

    Mycket bra skrivet. Synd att Ulla inte fick vara med i Opinion och debattera .

    Liked by 2 people

    Svara

  2. uppstigersolen
    Apr 28, 2017 @ 13:52:09

    Jag brukar inte titta på Opinion Live men igår hade jag inget annat för mig så jag genomled det. Att se Soraya Post argumentera för att Zigenarna ska få fortsätta tigga är vämjeligt. Dessa människor, romer och andra grupper, har funnits i Europa i över 800 år och inte anpassat sig. De har velat bevara sin särart och därigenom har befolkningen i allmänhet inte varit särskilt förtjusta i dem var de än slagit sig ner. I Sverige har vi haft ganska få men vi har inte lyckats att få dem att passa in. De vill ju inte utbilda sig i någon större utsträckning. Sverige är ju ett kunskapssamhälle så dessa folk är ju bidragsberoende i ganska hög grad. Sedan samma grupp från Rumänien/Bulgarien insåg att det är lönsamt att komma hit och tigga samt att göra annat som ger pengar har vi fått ett problem som ledande politiker fram till nu inte har velat lösa. Jag tror vi kommer att få dras med det ett tag till.

    Liked by 1 person

    Svara

  3. Martin
    Apr 29, 2017 @ 03:49:11

    Det är ren ondska att ge tiggare pengar. Då kommer de aldrig ur skiten.

    Liked by 2 people

    Svara

  4. Emil
    Apr 29, 2017 @ 08:59:30

    Visst tusan är det så, hon och många andra i ”eliten” vill ha kvar diskriminiringen just för att kunna kritisera densamma.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

