Muntligt och skriftligt

Hur viktigt är det egentligen att kunna uttrycka sig både muntligt och skriftligt? Den frågan ställer jag mig ofta eftersom jag anser att den förändring som svenska språket genomgår inte är till det bättre.

Jag läste nämligen att vi går mot ett samhälle utan skriftspråk!

”Lisa Schuman sitter i ett ljust sammanträdesrum i Solna. Hon är regionchef för Storesupport, ett företag som förser handeln med springvikarier och extrapersonal. Schuman har arbetat i decennier med personalfrågor i detaljhandeln. Hon har märkt något nytt.

Många kan inte skriva i dagens läge, säger hon.”

”Därför har vi börjat med videorekrytering, säger Schuman. Många är inte bekväma med att skriva. Förmågan att författa en meritlista har sjunkit. Så vi ger dem möjlighet att spela in en video och presentera sig. Hälften av de som söker arbete i butik spelar in en video.”

”Många unga säger: varför ska jag skriva en meritlista? Jag kan komma upp och presentera mig. Grundstrukturen i samhället, hur man beter sig, har förändrats, säger Lisa Schuman.”

En stor del av de unga klarar alltså inte av att skriva en text! De klarar inte av att skriva en enkel berättelse om sig själv. Men vad har de lärt sig i skolan? Många av dem knappar ju hela dagarna på mobiltelefonen och är ute och surfar på sociala medier. Varför klarar de inte av att skriva en enkel berättelse om sig själva? Hur är det då med läsningen – klarar de av att läsa en skriven text?

Har vid några tidigare tillfälle berättat om att jag lärde mig att läsa och skriva genom att klippa ut bokstäver ur dagstidningen och lägga ord. När mor hade godkänt ordet och stavningen så skrev jag det på papper. När jag sen började skolan hade vi välskrivning på schemat. Jag skrev hela sidor med en bokstav tills fröken blev nöjd och jag fick en guldstjärna. Samma procedur med både textning och skrivstil – med lutpapper! Först med blyertspenna sen med stålpenna som doppades i bläck. Om jag var oförsiktig så kom det en bläckplump i boken. Snabbt sög jag upp den med läskpappret. Sen fick jag börja använda reservoarpenna där bläcket sögs upp i en behållare i pennan. Den var lättare att skriva med. Bokstäverna blev jämntjocka. Eller var det jag som hade övat upp mina färdigheter i välskrivning?

välskrivning

Dessutom övade vi stavning och grammatik. Det mesta av detta, som jag lärde mig för 50-55 år sedan sitter kvar i bakhuvudet. Ibland funderar jag på hur ett ord ska stavas – tycker att det ser fel ut. Slår genast upp ordet eller frågar sambon. Jag vill ju att min text ska se prydlig ut. Naturligtvis börjar jag meningar med stor bokstav, använder komma och punkt och skriver fullständiga meningar kanske med bisatser.

Ja,  jag är noggrann med språket som jag använder – både muntligt och skriftligt. Anser att om jag vill nå ut med min text så måste jag uttrycka mig tydligt och lättförståeligt. Läsaren ska inte behöva gissa vad jag menar. Ändå kan det bli missförstånd ibland.

Mot slutet av 1970-talet lanserade Posten en kampanj ”Skriv som du talar”. I en tid som präglades av en rädsla för att det skrivna språket höll på att dö ut eftersom ”tv-samhället” och den rörliga bilden skulle ta över, försökte posten ta bort hindren för skrivande. Men många  såg uppmaningen att skriva som man talar som farlig. En hetsig språkdebatt utbröt. Det talades om språkets förfall.

Jag upplever det som om debatten lever vidare – eller borde göra det! Ibland läser jag och läser och undrar varför jag inte förstår vad som menas. Detta gäller både de som har skrivandet som profession och hobbyskrivare och ovana skrivare. Allt hade blivit enklare om de hade följt skrivreglerna med fullständiga meningar, punkt och komma. I dag verkar det som om människor är så vana att skriva korta och obegripliga tweets och/eller SMS. De uttrycker sig enstavigt och använder hellre smilisar. Det blir ett torftigt språk! Speciellt då det blandas med svordomar och hat!

 

Igår läste jag en lång text skriven av Björn Ranelid  som handlade om svenska språkets förfall. Han avslutade med orden:

”Språket blir inte rikare, vackrare och bättre, om alla ord som består av fler än sju bokstäver stympas till tre eller fyra. Det är inte en utveckling; det är bara destruktivt och dumt.”

Jag kan bara hålla med honom. Vi behöver sammansatta ord som inte särskrives. Vi behöver nyanser i språket och synonymer. Då behöver vi inte polarisera språket. Idag tycks en stor del av befolkningen inte förstå att det finns mellanting på ytterlighetsorden. Jag behöver inte vare sig älska eller hata – däremot kan jag tycka om, gilla, tycka illa om och t o m avsky. Jag behöver inte vara vare sig för eller emot. Hata är inte detsamma som att kritisera. Hota är inte detsamma som att kritisera. Det är viktigt att ha ett stort ordförråd oh att kunna nyansera sitt språk utifrån tillfälle.

Varje medborgare måste kunna uttrycka sig i tal och skrift. Har skolan missat detta? Den som inte kan skriva har antagligen svårigheter i att tillgodogöra sig en skriven text också. Den som har ett torftigt språk kan inte uttrycka sina sinnesstämningar. Jag vill inte att framtidens språk ska bli emojis. Då är vi ju tillbaka i runskriften eller i grottmålningarnas tid.

Den som inte behärskar vårt språk riskerar att hamna i ett utanförskap. De får inte tillgång till samhällsinformation. De får svårigheter i att konkurrera på arbetsmarknaden. De språkliga klyftorna har mycket större inverkan på hur en människa klarar sig i samhället än vad de socioekonomiska faktorerna har.

12 kommentarer (+lägga till din?)

  1. uppstigersolen
    Apr 27, 2017 @ 14:58:42

    Så rätt. Men när man hör hur det går till i skolan och att de som börjar i gymnasiet i vissa fall inte ens har basala kunskaper i svenska och matte så förstår man hur det kan bli så här. Men kvinnan som godkänner videopresentationer gör fel tycker jag.

    Gillad av 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Apr 27, 2017 @ 15:21:36

      Skolans viktigaste uppgift borde vara att lära de unga svenska och matte. Att de inte klara av det visar ju enbart att skolan misslyckas. Samhället ska inte accepteras.

      Gilla

      Svara

  2. Martin
    Apr 27, 2017 @ 16:21:06

    Idag när teknologin kommit så långt kan man ganska enkelt läsa in en video och få ut en text ex. via Youtube. Man kan ganska enkelt lägga in den i ett skrivprogram med förslag på grammatiska ändringar, lämpligare ordval och kommateringar.

    Men varför? En Youtubevideo är definitivt ett bra säljargument. Vad gäller emojis så anser jag att de kan tillföra text-kommunikationen något värdefullt. 🙂

    Gilla

    Svara

    • ulsansblogg
      Apr 27, 2017 @ 16:38:55

      Men hur ska en person som inte själv kan uttrycka sig i tal och skrift kunna tala med kunder, läsa skriftliga arbetsinstruktioner, läsa företagsinformation, läsa information från myndigheter osv. Kan den personen följa med i nyhetsflödet eller samhällsdebatten? Risken är att den personen hamnar i ett utanförskap.
      Ang emojis så kan de ibland ha ett syfte men … jag avskyr alla kräkgubbar i kommentarsfälten.

      Gilla

      Svara

      • Martin
        Apr 27, 2017 @ 17:20:24

        Kan man inte tala svenska blir det uppenbart svårt att tala svenska.

        Man behöver dock inte kunna skriva eller ens läsa särskilt bra för att kunna tala med kunder.

        Att en person inte kan följa med i nyhetsflödet eller samhällsdebatten, kan ibland vara en fördel.

        Oftast är de som följer med mest i Sverigefientlig utlandsägd massmedia också de allra mest indoktrinerade av den, naturligtvis.

        Gilla

  3. tompas11
    Apr 27, 2017 @ 17:34:22

    De ettor som började på gymnasiet, som jag var mentor för, fick alltid börja med att skriva och berätta om sig själva. Det kunde handla om familjeförhållanden, intressen, varför de sökt just detta gymnasieprogram, vad de gjorde på fritiden, eventuella allergier, sjukdomar m.m. Kravet var att det skulle vara fyra handskrivna A4-sidor. Anledningen till att de fick skriva detta var att jag som lärare lättare skulle lära känna varje elevs bakgrund och vilka eventuella svårigheter respektive elev hade. De allra flesta klarade detta på en eftermiddag, men det var alltid några som inte blev klara utan fick fortsätta dagen efter för att bli klara. Men alla klarade detta. Visst var det emellanåt lite si och så med stavning, meningsbyggnad och särskrivning. Eftersom jag inte undervisade i svenska så lät jag dock detta bero.

    Sedan har jag ett litet påpekande i all välmening med tanke på texten under respektive rubrik i blogginlägget. Allmänt stavas med ett m. Ingen är ju ofelbar, inte ens jag…

    Gillad av 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Apr 27, 2017 @ 18:58:04

      Tak för ditt påpekande! Jag har inte tänkt på detta eftersom WordPress har lagt in den texten men jag har ändrat det nu.
      Hur länge sedan är det som du jobbade som lärare? Har kunskapsnivån förändrats mycket under tiden som du var lärare och efteråt?

      Gilla

      Svara

      • tompas11
        Apr 27, 2017 @ 23:25:06

        I Juni blir det tre år sedan jag sade upp mig från arbetet som gymnasielärare och valde att pensionera mig tre år i förtid. Jag hade då arbetat som lärare på gymnasiet i 14 år och fick faktiskt ständigt beröm från de flesta elever om att jag var den bästa läraren de någonsin haft. Detta omdöme från eleverna stärkte naturligtvis mig i mitt sätt att arbeta med att lära ut kunskaper och att kunna ”ta” eleverna på rätt sätt. Men det räckte tyvärr inte för att jag skulle fortsätta att arbeta om lärare. Mitt måtto som lärare har alltid varit att jag försökt att bemöta varje elev likvärdigt och rättvist samt strävat till att bete mig som den lärare jag själv skulle vilja ha haft när jag gick i skolan.

        Om jag ser tillbaka på min yrkesgärning som lärare så är min slutsats att elevunderlaget har år efter år ständigt försämrats i så måtto att elevernas förkunskaper har stadigt sjunkit och även intresset för att lära inom det gymnasieprogram som eleven valt har sjunkit. Detta gäller givetvis inte alla elever, det fanns ljuspunkter, men de var alltför få och blev tyvärr allt färre. Och då ska man komma ihåg att jag arbetade inte på en gymnasieskola i något ”utsatt” område, tvärtom. Detta att intresset för skolarbetet och viljan att ta in ny kunskap befann sig i en sjunkande spiral var en av anledningarna till att jag beslöt mig för avsluta min gärning som gymnasielärare. Jag ville helt enkelt inte stanna kvar på det sjunkande skepp, som jag anser att skolan var och är även i dag. Med magproblem och sömnlöshet på grund av den rådande skolsituationen så fanns det ingen annan utväg än att avsluta arbetet. I dag mår jag betydligt bättre och avundas på intet sätt de som är kvar inom skolvärlden.

        Gilla

      • ulsansblogg
        Apr 28, 2017 @ 14:36:12

        Intressant att läsa dina synpunkter om skolan. De överensstämmer i stort med min uppfattning. PISA-resultaten visar ju på samma sak. Ungdomar idag tycks sakna intresse och motivation för studier.
        Politikerna tror att lösningen finns i fler resurser. Men jag är tveksam.
        I ett samhälle, där alla människor ska stöpas i samma form och ingen får utmärka sig genom att vara bättre än någon annan, saknas också motivation till att söka kunskap.

        Gilla

  4. Bjarne Wilmarsgård
    Apr 27, 2017 @ 17:46:13

    Utmärkt bra skrivet – jag håller med till alla delar. Det händer att jag blir både beklämd och förvånad över ”folks” okunnighet (oförmåga) att uttrycka sig begripligt i skriven text. Som dessutom har klart begränsat ordförråd – vilket inte förmår att skapa någon ”läsglädje”.

    Gillad av 1 person

    Svara

  5. Emil
    Apr 29, 2017 @ 08:54:30

    Ska vi hela tiden anpassa samhället till att passa de med sämst kunskapsivå? Vart hamnar vi då till slut? Märkligt kan tyckas…men finns det en plan bakom? Om så är fallet så kan inte jag se att den leder oss till något gott. Tvärtom. Att gå den vägen blir motsatsen till utveckling. Det blir att gå baklänges. Idioti.

    Gillad av 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Apr 29, 2017 @ 09:24:35

      Tja, socialisterna vill ju att alla ska vara lika. Om nu vissa grupper har svårt att lära sig svenska språket så bör vi kanske sänka nivån hos resten av befolkningen också.
      En annan tanke är att när ”eliten” inte själv har så stora kunskaper så vill de inte att befolkningen ska vara bättre. De vill ju ha sitt självpåtagna övertag kvar! Alltså måste kunskapsnivån hos svenska folket sänkas.

      Gillad av 1 person

      Svara

Lämna en kommentar

Den Skogstokiga Bloggen

The Home of Murphy's Law! - En Galen Blogg Med Tokigheter & Besynnerligheter Från Verklighetens Horisont!

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Mons Krabbe

Samhällsdebatt, historia och säkerhetspolitiska analyser

Prickiga huset

Hälsobloggen

Kulturbilder

Svenska Kulturbilder - binder samman forntid med nutid

moviesaredreams831071279.wordpress.com/

EN KAXIG SVENSK BLOGG OM BROTT MM.

HallonHatt's sida

Just another WordPress.com site

En ängel 👼🏻 med svarta vingar.

Obotlig sjukdom, hobby, fotografering, smycken m.m

Rebecca Hybbinette

- Kamp ger återbäring!

MÅNSSONSKULTUR.SE

JOHNNY M RECENSERAR FILM, MUSIK & SÅNT

Sjunne [ dot ] com

Jan Sjunnesson skriver om politik som om det fanns en frihetlig patriotism och om kultur som om det fanns ett liv bortom politiken.

Sverigekanalen Dalarna

Nationell Webbradio/Dalarna

En gräsrot skriver

Dear past, thank you for all the lessons. Dear future, i am ready. Denna blogg behöver inga donationer. sprid gärna dess innehåll.

Högrelius funderingar!

Just another WordPress.com site

Kulturminnet

Om det svenska kulturarvets rikedom och kulturen i dagens samhälle

Riksväg 32 på det smålänska höglandet

Säger det hellre med bilder, musik och lite oordning.

Ocensurerade nyheter

Nyheter och politik.

Tommy Hanssons Blogg

Här bloggar Tommy Hansson om aktuella frågor

Alternativ för Sverige till EU-parlamentet 2019

Sverige ut ur EU! EU ut ur Sverige! Dags att ta tillbaka makten! AfS är din röst för swexit och det bästa alternativet för ett suveränt Sverige.

Jenny Piper

Politik, nyheter och samhällsdebatt

Peter Krabbe

Världen i fokus - vem styr vår framtid och varför?

Rakapuckar's Blog

Så bitter på Steffe med alliansen!

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Christer.L.Hansson

Det som danar mig

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

mickecarlssonsblog om nutidens dårskap

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör Sverige lagom!

"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." - FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolt

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende frihetligt forum för debatt och opinionsbildning