Påskharen kommer i år också

Traditioner  förs vidare från generation till generation. Påskharen är en sådan tradition som jag gärna vill ska leva vidare. Jag har starka minnen förknippade med den.

När jag var liten så hade morfar en bur med vita kaniner på gräsmattan. Vi brukade kela med dem och ge de sallad och/eller maskrosblad. När morfar slaktade en och annan kanin till söndagsmiddag så blev min storebror jättearg. Han förstod ju aldrig att det var söndagsstekar som morfar födde upp. Jag minns fortfarande den goda lena smaken i kaninköttet – trots att jag inte har ätit det på 35-40 år.

vit kanin

Men jag såg även andra kaniner. Längs strandkanten fanns det gott om vildkaniner. De var bruna.

Men … haren kom bara när det var påsk. Jag såg aldrig honom. Han var lika hemlig som jultomten. Men påskharen kom alltid på natten mellan långfredag och påskafton. Han gömde alltid ett pappägg med godis. När jag blev större så innehöll ägget en sjal, ett par strumpor, ett smycke eller något annat som jag önskade mig.Han var snäll! Nu är det påsk igen och då kanske påskharen kommer till mig igen?  Fast det är ju många år sedan han besökte mig. Jag har nog inte varit tillräckligt snäll. Men han kommer till alla snälla barn!

påskhare

Läser i wikipedia: ”I Sverige omtalas påskharen, tidigast bland tyska invandrare, under 1800-talets slut eller 1900-talets början. Den fick inget riktigt genomslag i landet. När Sverige började tillverka egna påskkort ersattes påskharen med andra påskmotiv. I Sverige är den kanske mest känd som marsipan- eller chokladfigur. Leken med att gömma påskägg förekommer dock även i vissa svenska barnfamiljer.”

Hmm… var det bara en lek? Nej! Jag tror på påskharen precis lika mycket som jag tror på jultomten. Jag tror att påskharen kommer med ett ägg till alla som har varit snälla under året. Så jag ska leta efter ett ägg från påskharen på påskaftonsmorgon!

påskägg

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

