Masshysteri

Vad är det för fel på medborgarna i vårt land? Sedan några dagar har alltför många uppträtt som en skock får. Ja, det är väl egentligen inget nytt! Men har varit markant de senaste dagarna.

Egentligen är det kanske inte så konstigt. Jag upplevde redan som tonåring – och det är ca 50 år sedan – att politikerna klappade medborgarna på huvudet med orden: ”Du ska inte bry din lilla hjärna! Vi tänker åt dig!” Eftersom vi inte fick ha självständiga tankar så var det alltför många som lyssnade på idolerna, kändisarna, medierna och politikerna. Det som yttrades av dessa blev en lag, ett rättesnöre och ett förhållningssätt.

Men sedan några dygn finns det en mängd cyniska krafter som vill leda fårskocken i sin riktning och utnyttja situation. Nu vill de ta kommando över oss  och vårt land. Tyvärr är många människor lättledda eftersom de är vana att bli ledda och har svårt för att tänka självständigt.

SVT tog raskt, men vilset, kommandot. De sände nonstop. Pratade, pratade och pratade – utan att egentligen ha något att säga. Ett av deras budskap var att vi inte ska vara rädda! Men varför ska vi känna rädsla? Hur troligt är det att exakt samma sak kommer att hända igen? Hur troligt är det att denna händelse – som är minimal – kommer att hända i min närhet? Hur troligt är det att just jag eller mina närstående ska drabbas? Varför ska jag vara rädd? Är det något fel på mig som inte är rädd? Medierna piskar upp en massrädsla. De vill att vi ska vara rädda för då är vi lättledda.

En festfixare arrangerar genast en kärleksmanifestation och tiotusentals människor samlades. De kände sig vilsna och behövde gemenskap. Festfixaren fick uppmärksamhet genom att få synas som den kärleksfulla människan som tog hand om människors sorg och rädsla. Han hyllades i medierna för att han vände rädslan till kärlek. Ännu en gång talade medierna om för oss hur vi ska känna! Artisterna och talarna fick visa sin godhet.

Människor vallfärdade till platsen för att lägga blommor. Medierna visade blomsterhaven från det kärleksfulla folket. Naturligtvis var det många som nästan kände sig tvingade att lägga blommor – alla andra gör ju det. De enda som tjänar på detta blomläggandet är blomsterförsäljarna. Undrar om miljönissarna har funderat kring hur stort avtryck det gör på miljön att driva upp blommorna och transportera dem till Sverige? Behöver vi lägga blommor? Är vi omänskliga bara för att vi nöjer oss med att skänka offren och deras närstående en tanke?

Politikerna utnyttjar händelsen maximalt till att tala om att händelsen inte får splittra vårt land. Vi får inte vara rädda och hata. Vi måste komma ihåg att de har gjort allt som står i deras makt. De  deltar strategiskt i kärleksmanifestationen, lägger blommor, tänder ljus, går på minnesgudstjänster, manar till lugn, …, Stefan Löfven bestämmer sig för att vara landsfader oh vandrar kring på platsen utan skyddsvakter. Ja, vi kan vara övertygade om att just på den platsen är det inte troligt att något liknande händer! Men han drar billiga politiska poäng på detta. Just nu försöker varje politiker att framställa sig som den goda, kärleksfulla och omtänksamma landsfadern/kvinnan. På vilket sätt kommer politiken förändras efter denna händelse? Hur snart återgår politikerna till sin pajkastning utan omtanke om befolkningen?

Andra vill att vi nu ska signalera motstånd mot IS genom att svenska män ska raka av sig skägget. Svenska män ska alltså raka sig eftersom IS-krigarna har skägg! Men är IS ett nytt begrepp? Enligt min mening har de fört krig i många, många år. Så varför just nu?

Förändras vårt land, den förda politiken och invånarna något genom denna masshysteri? Varför måste alla? Varför får vi inte tänka självständigt? Jo, svaret är enkelt! Så länge som vi är en masshysterisk flock är vi lättledda. Då behöver de ansvariga inte ta ansvar. De kan fortsätta att leda oss dit dom vill likt Råttfångaren i Hameln.

16 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Bjarne Wilmarsgård
    Apr 11, 2017 @ 11:38:32

    Amen! (Ordets ungefärliga översättning är ”sannerligen”)

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Bjarne Wilmarsgård
    Apr 11, 2017 @ 11:58:10

    För att det inte ska missförstås – mitt Amen – står där för att jag instämmer till fullo i allt vad du skriver… 😉

    Liked by 1 person

    Svara

  3. tompas11
    Apr 11, 2017 @ 12:41:26

    Klart att många är rädda och det har sina skäl. Varför är det så svårt att få folk att ställa upp och vittna vid rättegångar? Varför ska de som bor i de s.k. utanförskapsområdena inte vara rädda när deras bilar bränns upp och hela deras tillvaro styrs av kriminella och polisen står handfallen? Varför ska inte polis, brandmän och räddningspersonal känna rädsla när de utsätts för stenkastning och brandbomber när de bara gör sitt jobb? Varför ska inte bibliotekspersonal känna rädsla när de utsätts för hot och repressalier? Varför ska inte de som har en ”icke godkänd” åsikt känna rädsla för att mista jobb, boende och sitt sociala liv för att MSM kan tänkas hänga ut dem med både namn och bild? Varför ska man som svensk inte känna rädsla för hur det ska gå framöver med landet Sverige, när de styrande och den s.k. oppositionen uppenbarligen kör landet mot ett stup och besvarar alla frågor med floskler?

    Gilla

    Svara

    • ulsansblogg
      Apr 11, 2017 @ 13:46:53

      Jo, reella hot ska vi vara rädda för. Vi ska naturligtvis göra allt som står i vår makt för att få bort de faktorer som skapar den rädslan.
      Men, jag kan inte vara rädd för något som med all sannolikhet inte kommer att drabba mig. Jag är inte rädd för att det ska ske en kärnkraftsolycka trots att jag bor några mil från ett kärnkraftverk. Jag är inte rädd för att gå över gatan trots att det finns risk att jag kan bli påkörd. Varför ska jag då vara rädd för att en terrorist mejade ner människor på Drottninggatan? Något liknande kommer antagligen inte att hända i min närhet.
      Däremot är jag arg – arg på alla politiska beslut och brist på uppföljning av beslut, som har gjort detta dåd möjligt. Jag är också arg på alla de som villigt låter sig ledas av inkompetenta politiker.

      Gilla

      Svara

  4. tompas11
    Apr 11, 2017 @ 15:52:12

    Nej inte heller jag går omkring dagarna i ända och känner mig rädd, om det inte finns ett reellt hot. Jag ville bara belysa att ibland, beroende på omständigheterna, så kan det vara befogat med att känna rädsla. Precis som dig och många andra så är jag arg och i viss mån besviken på de politiker som inte fattar de beslut som måste till, men mest är jag förbannad. Förbannad på dessa sillmjölkar till politiker som inte våga sätta ner foten och se till vad som är bäst för Sverige och svenskarna.

    Liked by 1 person

    Svara

  5. Lena Holm Wahlsten
    Apr 11, 2017 @ 16:21:53

    Det som irriterar mig mest är det här att de tjatar om att ”landet inte får splittras”. Om folk har olika åsikter så har de det – punkt, slut!

    Gilla

    Svara

    • ulsansblogg
      Apr 11, 2017 @ 16:31:04

      Men behöver landet splittras pga olika åsikter? Jag ser det som en tillgång att det finns en mängd olika åsikter. Vi måste acceptera att vi är olika och tänker olika. Denna olikhet är konstruktiv så länge som vi lyssnar på varandra och drar lärdom av varandra.
      När vi kryper in i olika hörn och vägrar lyssna på varandra så är det en fara för landet!

      Gilla

      Svara

  6. Trackback: Andras tankar… | bustidningen
  7. Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
    Apr 12, 2017 @ 02:02:44

    Jag lade inga blommor men jag mediterade och skapade sedan den den här:
    https://peacecompassionunderstanding.wordpress.com/

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Apr 12, 2017 @ 09:31:10

      Du har rätt! Vi måste tänka positivt men på ett kreativt sätt. Det räcker inte att lulla omkring i en flower-power-värld och sprida kärlek när världen runtomkring är kall, rå och krigstörstande. Det behövs en positiv, verklighetsbaserad och kreativ realism. En svår balansgång!

      Liked by 1 person

      Svara

      • Martin
        Apr 12, 2017 @ 12:20:55

        Det känns bra att du tycker att jag har rätt.

        Känslan av att vilja hjälpa är känslomässigt korrekt. Godhet känns gott men godheten måste blandas med långsiktigt tänkande minst 7 generationer framåt.

        Du är nu med i projektet om du vill. Du kan skriva enbart på svenska om du vill det på din egen blogg eller så kan jag tillverka en svensk blogg med samma tema.

        Kan du skriva engelska något så när ok så kan du ansöka om författarskap på denna engelska blogg och bidra med positiv, verklighetsbaserad och kreativ realism.

        För att bemästra balansgång krävs övning. Meditera på hur du vill agera och medverka. 😉

        Liked by 1 person

      • ulsansblogg
        Apr 12, 2017 @ 12:33:18

        Tack men, jag föredrar att vara fri och obunden, skriva när, om och vad jag vill här på bloggen.

        Gilla

      • Martin
        Apr 12, 2017 @ 14:51:29

        Ok. Jag anser dock inte att det skulle innebära att du skulle inte vara ”bunden”.

        Visst är det en utmaning att ha denna positiva konstruktiva intention, men den är ju enbart bindande av dig själv om du själv är motiverad att binda dig till den.

        Så fort du inte vill vara positiv eller konstruktiv kan du vara det. Din blogg finns ju alltid kvar.

        Men ok. När du känner dig redo för utmaningen är det bara att sätta igång ändå, vare sig det sker på din egen blogg, eller i vår gemensamma.

        ”Bunden” Ha ha ha. Du om någon vet väl att du är fri. 🙂

        Liked by 1 person

      • ulsansblogg
        Apr 12, 2017 @ 15:22:42

        ja, jag vet att jag är fri som en fågel! Den friheten uppskattar jag och vill ha kvar.
        Men om du gillar något av de inlägg som jag gör här i bloggen och tycker att det passar i din så får du gärna länka – det är några som gör det redan idag!

        Gilla

      • Martin
        Apr 12, 2017 @ 16:16:33

        🙂 Kul att du tar upp fågel precis när jag skriver om katten och fågeln.

        https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2017/04/12/katten-och-fageln-jenny-tedjeza-pa-proletaren-har-insett-att-medmansklighet-utan-fornuft-inte-racker/

        Om du gör länkar till min blogg där du anser att de passar får jag ett automatiskt ”ping” från WordPress och då godkänner jag givetvis dem. På så vis får du alltid en länk hos mig när du vill ha en.

        Jag ska även försöka komma ihåg att länka till dina inlägg. Där måste jag förbättra mig.

        Gilla

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

