Vart försvann kunskapen?

För cirka 175 år sedan fick vi en obligatorisk folkskola i Sverige. Alla barn skulle därmed få baskunskaper i basämnen. Tanken var god och vi borde vara ett mycket välutbildat folk med denna obligatoriska skolgång, under 175 år, där alla hade rätt till exakt samma kunskaper. Men hur har det blivit?

Det som politiker bestämmer går inte alltid att förverkliga. Jag har tidigare skrivit om min mormors mor som föddes 1858:

”Vid den tiden var barnadödligheten hög. Men hon överlevde. I byn där hon föddes dog 18 av de 70 barnen som föddes samma år som henne. När hon var 6 år så dog hennes mamma i barnsäng – efter att ha fött ett dött barn. Mödravården och förlossningarna var definitivt inte som den är nu. Pappan gifter om sig med den gravida pigan.

Den lilla flickan fick gå 7 år i skolan men första året närvarade hon endast 42 av de 194 skoldagarna. Samma mönster följdes övriga 6 år. Detta kan ju bero på att hon behövdes hemma för att passa småsyskonen eller för att hjälpa till i hushållet. Familjen var stor och hon behövdes säkert hemma. Dessutom ansågs det nog inte vara så viktigt att en fattig flicka skulle få gå i skolan.”

En fattig familj ansåg nog att det var bättre att flickan jobbade i hemmet än att hon gick i skolan. Så blev det under de kommande 100 åren. Barnen behövdes som arbetskraft i hemmet. Min mamma som började skolan  i mitten av 1930-talet hade potatislov på hösten. Då behövdes barnen hemma för att hjälpa till med att ta upp potatisen (och grönsakerna) ur marken för vinterförvaring. Skolan hade alltså insett att barnen kom inte till skolan under höstskörden. De behövdes på fälten eller för att passa småsyskonen. Då var det nog bra för skolan och undervisningen att ordna så att alla barn var borta samma vecka.

Men sen hände något. Familjerna var inte så stora. Barnen behövdes inte som arbetskraft. Då kund skolan bli mer kontinuerlig. Alla barn kunde ägna sig åt skolan och läxorna. Kunskapen blev prioriterad. Jag som började skolan på mitten av 1950-talet hörde från de vuxna: ”Du har en förmån som får gå i skolan! Utnyttja detta och lär dig så mycket du kan. Gör dina läxor. Du kan utforma ditt liv hur du vill med hjälp av kunskaper!”

Jag har gått i 3 olika skolformer. Började i folkskolan. Men när vi i 3:dje klass flyttade till Malmö så hade vi enhetsskolan och när jag sedan började högstadiet, 7:nde klass, så infördes grundskolan. Målet med grundskolan var att alla barn i hela Sverige skulle få lära sig exakt samma saker i skolan. Alla oavsett vilka föräldrarna var, bostadsort, bostadsområde, ekonomiska förutsättningar eller något annat som i dag räknas in i begreppet socio-ekonomiska-faktorer skulle få exakt samma möjligheter i skolan. Men vi hade ingen stödundervisning eller läxläsning i skolan. Vi fick lära oss att ta vara på vår skoltid och göra något bra av den. Kunskapstörsten var stor.

Nu är det snart 50 år sedan jag slutade skolan. Det känns som att jag lärde mig ofantligt myket i skolan trots att mina föräldrar inte kunde hjälpa mig med engelska- fysik- eller kemiläxor. Trots att deras kunskaper var skrala i de teoretiska ämnena. Trots att jag antagligen växte upp i just en sådan familj som idag skulle räknats in i de socio-ekonomiska-faktorerna.

Jag har haft nytta av mina grundkunskaper när jag sen läste vidare både i gymnasiet och på högskolan. Kunskaperna har jag haft nytta av i både yrkeslivet och rent privat. Intresset för att skaffa mig nya kunskaper har aldrig avtagit. Varje dag kollar jag upp på internet om någonting som jag inte vet eller som jag bara har suddiga kunskaper om. Varje dag lär jag mig nya saker.

Men … Jag känner mig besviken! Varje dag ser jag kunskapsbristen ökar i samhället. Det känns som om kunskaper inte premieras längre. Fakta är inte så viktigt längre! Medierna hittar på nya fakta som passar de bättre. Politiker slirar på fakta hela tiden. Många människor är så okunniga och naiva att de tror på allt som ”den självutnämnda eliten” säger. De tycks sakna egen tanke- och analysförmåga!

När försvann kunskapstörsten och varför? Premieras kunskap idag? Egentligen förstår jag att den s k eliten inte vill att vi ska vara kunniga. När befolkningen är kunnigare än vad de själv är så blir befolkningen besvärlig och ifrågasätter.

Ångrar politikerna att de införde en grundskola där alla fick tillgång till samma kunskaper? Vill de ha kunskapsskillnader för att kunna behålla makten? Är det därför som de prioriterar flams och trams istället för kunskap?

Annonser

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Bjarne Wilmarsgård
    Apr 02, 2017 @ 11:54:40

    Mycket bra skrivet. Sverige blir allt tydligare ett land där fler än 50 procent är dummare än genomsnittet. Omöjligt?
    Ha – med nuvarande regering är allt möjligt. I alla fall åt det hållet… 😉

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
    Apr 02, 2017 @ 23:55:03

    När jag tittar på saken verkar det som om filosofin ändå finns i klassrummen
    http://www.filosofiskpraxis.org/i-skolan

    Senast jag besökte ett klassrum var eleverna alls inte så dumma. Visserligen var de stressade av betygspress, men efter en motiverande diskussion och 10 minuters meditation var de alla mycket gladare och jätteduktiga.

    Jag tror inte du behöver vara orolig. De medier och politiker som begår kända argumentationsfel, faktafel och använder floskler och självmotsägelser blir i framtiden förmodligen ignorerade.

    Eleverna har internet. Det är bara gamle Olle i Hökarängen kvar som nedvärderar sig själv genom att betrakta fulmedier okritiskt. Han är snart borta ur bilden.

    Gilla

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

beppe852

Hellre död än röd

Micke K

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

%d bloggare gillar detta: