Jag vill inte jämföras med en chokladbit!

I vårt land lever vi jämställt – eller nästan jämställt. Alla har samma rättigheter och skyldigheter. Feminister säger något annat men enligt lagen har alla medborgare samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön, etnicitet eller sexuell läggning.

Jag är stolt över att leva i ett sådant land. Jag har aldrig upplevt att jag har varit diskriminerad. Men även här i Sverige lever könsrollerna vidare. Vi lever efter kulturella normer. Det är dessa som vi lever efter i vardagen. De går inte att lagstifta bort. När kvinnor väljer att ta större ansvar för hemmet så beror det  på att de vill och inte på att de är förtryckta. När män mekar med bilen eller klipper gräset beror det på samma saker.  Var och en väljer själv hur den vill leva sitt vardagsliv. Vi blir inte bortgifta eller tvingade att leva under förtryckarnormer.

Men, med invandring, nya kulturer och nya religioner uppstår kulturkrockar. Jag har skrivit många gånger tidigare om detta – om förtrycket i förorterna. Feministerna vill inte ta i detta problem ens med en tång. Men det finns där och är stort

Jag har sett problemet – trots att jag inte bor i vare sig storstad eller förort. En iransk man boende i Sverige förklarade för mig, för snart 20 år sedan, att han ville skydda sin fru för lystna blickar. Det var därför som hon måste bära slöja utomhus. Hon var ju så vacker så han måste skydda henne. Han ansåg dessutom att kvinnor som inte täckte sig kunde betraktas som horor.

När vi hade butiken såg jag ofta att beslöjade kvinnor inte fick gå in i butiken innan han hade kollat så att inga män befann sig där inne. Sedan stod han i dörren och vaktade. När han kallade var hon tvungen att gå ut. Han bestämde om hon fick handla eller ej.

Nu ser jag att Sveriges förenade muslimers har haft föreläsare som lär ut att 12-åriga flickor hamnar i helvetet om de inte täcker sig.

”– En sa till mig, varför ska en tjej när hon är 12-13 år gammal höra att om hon täcker sig kommer hon till paradiset, om hon inte täcker sig kommer hon till helvetet? Jag sa, för att det är så här det funkar. Ska vi ljuga för henne? säger han.” enl Aftonbladet.

” – Inte vem som helst ska titta på våra kvinnor. Jag blir arg om jag ser att någon tittar på min fru. Jag vill inte att någon ska titta på min fru, på min mamma, min syster. Det är så muslimer ska vara, säger han i videon.”

”I en annan sekvens jämförs kvinnor med choklad. De som är insvepta i papper ska man ta, de som ligger utan förpackning tar flugorna, säger han.”

Passar detta tankesätt in i vårt moderna jämställda svenska samhälle? Har kvinnor inte rätt att bestämma över sitt liv och sin kropp? Är dessa människor integrerade i vårt samhälle?

Jag vill inte bli jämförd med choklad – vare sig med papper eller som en bit lämnad åt flugorna! Jag tror inte att muslimska kvinnor gillar den jämförelsen heller!

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
    Mar 29, 2017 @ 16:30:48

    Man kan också vända på det. Varför köpa grisen i säcken? Varför köpa invirad choklad innan man smakat på den? Olika choklad smakar olika bra och smaken är olika. Varför chansa? En kvinna som är hora eller vill vara hora innerst inne men vill framstå som helig kan vira in sig i huckle. Det är falsk marknadsföring.

    En kvinna som är sann behöver inte försöka ge intrycket av att vara sann. Hon är det ändå. En hora är en hora oavsett om hon har huckle eller är fri. Horeri är inte olagligt i Sverige även om de flesta fria kvinnor faktiskt inte är horor. Vi ska heller inte glömma bort att för varje hora finns det åtminstone en horbock.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

