Makt och ansvar

Makt är ett krångligt begrepp som kan betyda många olika saker. Det kan vara makten att kontrollera någon annan, makten över sitt eget liv eller makten att påverka omvärlden och förändra samhället. Makt kan vara bra, viktigt, dåligt, farligt. Det är dåligt och farligt när makten inte är jämnt fördelad. I vårt samhälle idag är den tyvärr inte det. Det syns i hur den brukar representeras.

När jag var ett litet barn så var det naturligtvis föräldrarna som hade makten. De talade om för mig hur jag skulle uppföra mig för att klara mig i livet. De använde sin makt till att uppfostra mig och lära mig var farorna fanns. De använde makten till att tala om vilka förväntningar vuxenlivet hade på mig. Ansvaret låg hos mig. Jag fick beröm när jag uppförde mig väl av mina makthavare.

När jag kom i skolåldern så fick skolan och lärarna makt över mig. Skolan talade om vilka kunskaper jag behövde som vuxen i matematik, svenska, engelska, biologi, geografi, kristendomskunskap osv. Men också vilka förväntningar som fanns på mitt förhållande till kamrater, vuxna och vårt lands makthavare. Som bekräftelse på att makthavarna var nöjda kom betyget. Stora A i ordning och uppförande var ett måste! I ämneskunskaperna skiftade betygen beroende på intresse och förmåga. Ansvaret låg hos mig. Betygen var dock en kvittens på att makthavarna kollade om jag skötte mig.

I arbetslivet ställde arbetsgivaren krav på vad jag skulle prestera och hur jag skulle uppföra mig. Enkla regler. Arbetsgivaren hade makten och jag premierades med min lön. Men arbetsgivarna betalade också in arbetsgivaravgift för att sörja för min välfärd. De hade makten men var nöjda med mitt jobb. Det var ett ömsesidigt givande och tagande efter kontrakt – trots att arbetsgivaren hade makten över mig 40 timmar i veckan. Jag hade ansvaret och skötte mig.

Staten har makt över mig när den kräver att jag ska betala in skatt och följa Sveriges rikes lag. Politikerna vill också styra mitt liv med en mängd reformer. De vill ha makt över mig. Det gick bra så länge som jag kände att jag var vinnaren. Då tog jag mitt ansvar. Men när jag ser att staten inte vill ge mig tillbaka allt som jag har satsat på att vara en bra och lydig medborgare så sparkar jag bakut. Jag vill ha tillbaka det som jag har satsat. Det är inget lotteri som ett fåtal vinner högsta vinsten på och andra går som förlorare ur. Inom vårt samhällskontrakt finns en moralisk klausul som säger att makthavarna ska premiera oss för att vi är samhällsnyttiga medborgare.

Medierna vill ha makt över oss. De vill bestämma över ordet och yttrandefriheten. De har under ganska många år haft makt över den trånga åsiktskorridoren. De vill berätta för oss små, små fragment av verkligheten – de fragment som journalisterna har bestämt att vi tål höra eller fragment som håller oss på mattan som lydiga medborgare. Men vad får vi tillbaka? Ingenting! När vi slår bakut och förlitar oss på alternativa medier istället kommer invektiven istället. MSM vill likt en diktator styra våra liv utan att ge något tillbaka. Jag känner inget ansvar för dem.

Vem har då makten över mig – nu när föräldrarna är döda, jag har slutat skolan för många år sedan, är pensionär och inte har någon arbetsgivare, anser att staten har brutit sitt samhällskontrakt och inte följer i MSM:s hjulspår? Vem har makten över mig?

Egentligen är det ju bara jag själv som bestämmer nu! Jag gör precis som jag vill – utifrån rimliga gränser baserade på min uppfostran. Sambon har en del inflytande men ingen makt. Jag använder mina resurser på det sätt som jag anser är bäst och inte är till bekymmer för någon annan. Det är en skön känsla att nu i livets sista tredjedel ha fullständig makt över mitt liv. Inga måsten och inget begränsat tyckande. Den enda begränsningen är min uppfostran att visa hänsyn. Men den lider jag inte av. Snarare tvärtom! Jag är stolt över att jag uppför mig väl mot andra människor och inte medvetet gör någon illa. Det är det som kallas ansvar – ansvar över den makt man har.

Men … ingen annan har makt över mig – om jag inte själv vill det! Nu är jag stark! Nu är jag fri!

 

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Bjarne Wilmarsgård
    Mar 28, 2017 @ 15:47:11

    Aah – suveränt bra…

    Liked by 1 person

    Svara

  2. tompas11
    Mar 28, 2017 @ 17:09:25

    Kunskap är makt.

    Liked by 1 person

    Svara

  3. Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
    Mar 29, 2017 @ 16:20:05

    Ingenting står mellan dig. dina visioner och goda intentioner, inte ens mellan dig och trädet i skogen eller solens strålar i vårsolen. Grattis till friheten!

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

