Sen ankomst

Punktlighet är en dygd fick jag lära mig som barn och har försökt att leva efter den regeln hela mitt liv. Jag kommer hellre 10 minuter för tidigt än att jag kommer för sent. I skolan fick vi en anmärkning för sen ankomst eller något annat som störde lektionen. Tre anmärkningar ledde till brev hem till föräldrarna samt kvarsittning. Jag fick aldrig någon anmärkning!

I september förra året så skrev jag om skillnader i kultur mellan Spanien och Sverige. Jag berättade om vårt besök på en vingård. Angående punktlighet:

När vi anlände till vingården 5-10 minuter före utsatt tid för guidning så sa guiden med ett glatt leende: ”Kommer ni från Sverige? Svenskarna är det mer ordning och reda med! Spanjorerna kommer alltid för sent De håller aldrig tiden!”

Nu funderar jag starkt kring vår regering och våra politiker. Är de svenskar? Den tycks ju alltid vakna för sent!De upptäckte aldrig att den svenska skolan fick sämre och sämre resultat. Jag hade diskuterat frågan i minst 10 år innan Björklund eller Fridolin ville beröra skolans förfall.

Jag talade om kulturskillnader och segregation i förorter redan för 50 år sedan. Nu har regeringen fattat galoppen men skyller på socioekonomiska faktorer.

”Vi har varit naiva” sa statsministern när det välde in asylsökande i vårt land och ingenting var förberett för detta. Men … det var ju just detta som så många hade påtalat under många år! Många människor visste att det skulle bli kaos Men inte regeringen!

Laglöshet och kriminalitet har många varnat för. Men polismyndigheten har lagt mer resurser på sin omorganisation än på att stärka resurserna och störa de kriminella. Nu flyr poliser till andra yrken. Men … regeringen säger glatt: ”Vi ska satsa på fler poliser …” Vem vill bli polis i ett land dår polisen inte får de resurser och befogenheter som behövs? Varför har inte regeringen agerat tidigare?

Sjukvården går på knäna. Alla, som har sunt förnuft, kan räkna ut att sjukvården behöver resurser som står i proportion till antalet medborgare. När befolkningen ökar så är vi i behov av mer vård. Men … politikerna har ju tagit bort resurser från vården! Märkte de aldrig att befolkningen ökade?

Igår kväll pratade Fridolin i Agenda. Fler lärare och mer resurser var hans recept – som vanligt. Men det råder lärarbrist. Det finns fler och fler outbildade lärare i våra skolor – trots alla fina ord om lärarlegitimationer. Trots de outbildade lärarna så är det stor brist. Jag läste idag att t ex Västerbotten behöver 1900 nya lärare och Uppsala behöver 1000 nya lärare. Var ska dessa lärare tas ifrån? Har inte regeringen märkt att elevantalet ökar och antalet icke svensktalande elever ökar? Kunde de inte räknat ut att det skulle uppstå en lärarbrist?

Såhär är det och har varit under många många år på område efter område. Politiker agerar aldrig förrän läget är akut. Varför kan de inte planera? Har de inget sunt förnuft? Eller var det dessa som alltid kom för sent och ständigt fick anmärkning för sen ankomst?

Jag misstänker att våra politiker inte har en genuin svensk uppfostran!

 

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Hans Nilsson
    Mar 27, 2017 @ 12:51:31

    När det sitter papegojor och fäntrattar på beslutsfattande poster kan det bara gå åt ett häll käpprätt åt helvete. Detta har jag sagt de senaste 40 åren.

    Gilla

    Svara

  2. tompas11
    Mar 27, 2017 @ 15:10:40

    På min förra arbetsplats sa de när jag kom på morgonen – dig kan man ställa klockan efter. Mmm punktlighet är en dygd.

    Liked by 1 person

    Svara

  3. Bjarne Wilmarsgård
    Mar 28, 2017 @ 10:21:13

    ”Jag misstänker att våra politiker inte har en genuin svensk uppfostran!” Bland allt annat de saknar. Ulsan – bra formulerat inlägg…

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Life, Death and all between

Welcome to an expanding worldview

SasjaL

Cyniker är inget man föds som, det är omgivningen som formar ...

Livsglimtar

Bättre sent än aldrig

beppe852

Hellre död än röd

Micke K

Sunt förnuft, svenska värderingar i ett sekulärt samhälle

Helt apropå

En blogg om tro, hopp och kärlek. Om livet och om lite till.

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

