Hotfull, hotfullare, hotfullast

Ännu en gång snubblar jag över något som ska föreställa vetenskap. I mitt stilla sinne undrar jag vem som har betalat denna undersökning och varför.

”Människor har en tendens att se svarta män som större och mer hotfulla än vita män av samma storlek. Åtminstone i USA där forskningen sätter fingret på den senaste tidens polisskjutningar av obeväpnade svarta med dödlig utgång.”

”De avbildade männen hade alla snarlik kroppsbyggnad och var lika långa. Trots det uppfattade deltagarna de svarta männen som betydligt större, mer muskulösa och mer hotfulla än de vita männen. Svarta deltagare uppfattade också de svarta männen som mer muskulösa men inte som mer hotfulla.

”Vi upptäckte att män med mörkare hudfärg och mer stereotypiska svarta ansiktsdrag löpte störst risk att missuppfattas avseende kroppsproportioner. Detta trots att de inte var större än ljushyade män med mindre stereotypiska ansiktsdrag”, säger John Paul Wilson i ett pressmeddelande.” enl artikeln.

Jag uppfattar det som att vi vita människor är rasistiska och diskriminerar svarta män, enligt denna forskning. Men är det så? Uppfattar jag verkligen svarta människor som mer hotfulla? Jag tror inte det! En av de mest intelligenta människor som jag någonsin har träffat var en kolsvart man från Burundi. Honom upplevde jag aldrig som hotfull. Några av de största jazzlegenderna var svarta, många artister är svarta  … men … inte hotfulla. Men jag har stött på mängder av vita människor som jag upplever som hotfulla

Jag blir inte skrämd av hudfärger, snarare av ansiktsuttryck, kroppsspråk och deras verbala förmåga. Jag vet av erfarenhet att utseendet har väldigt lite påverkan på de reella hoten. Jag vet och tolkar in andra saker än hudfärg i det som jag ser. Men hur är det med andra människor?

Varför hyllade alla Obama? Han borde ju ha upplevts som hotfull. Istället ser journalister och makthavare Donald Trump som hotfull. Varför gör de det om vi uppfattar svarta som mer hotfulla? Varför upplever samma människor Geert Wilders som hotfull? Varför är Vladimir Putin hotfull? Alla tre är ju vita!

Är det egentligen någon fördel med att vara vita? Nej, jag tror inte det! I det polariserade samhälle som vi lever i sätts stämpeln rasistisk och främlingsfientlig på alla vita – om de inte kan bevisa att andra är mycket mer rasistiska. Artikeln illustrerades naturligtvis med:

”Den 9 augusti 2014 sköts svarte amerikanen Michael Brown, 18, ihjäl av en vit polisman i Ferguson i delstaten Missouri.”

Den vita elaka polisen som sköt ihjäl den stackars svarte mannen. Ingenting om vad den svarte hade gjort! Det är så medierna hanterar sanningen!

Men jag vet att jag aldrig har brytt mig så värst mycket om hudfärger. Som barn fick jag lära mig att tänka på de stackars fattiga barnen i Afrika. Jag läste ”Onkel Toms stuga” och ”Svarte Sambo”. Nej, det fanns inga rasistiska tankar bakom. Snarare lärde det mig att vi är alla lika – trots hudfärg. För mig är beteende avgörande. Jag kan uppleva Stefan Löfven eller Anders Lindberg som mer hotfulla än vad Martin Luther King var.

Denna s k vetenskapliga undersökning är mest hotfull! Den vill belägga att vi vanliga vita människor är rasister! Vem har betalat denna undersökning?

 

 

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

