Om jag var statsminister

Det började med att jag såg en video där Patrik Engellau intervjuar Ann Heberlein. Hon fick frågan om vad hon skulle göra om hon blev statsminister. Mina tankar började genast spinna kring vad jag skulle göra som statsminister.

Det skulle bli ett systemskifte! Min regering skulle bestå av experter hämtade från näringslivet och vetenskapen. Alla politiker uppfostrade i ungdomsförbunden skulle bort ur min regering. Jag skulle omge mig med kunniga och mogna människor – ålder och klokskap skulle gynnas.

Först skulle vi ändra lagstiftningen så att alla politiker skulle tvingas att ta ansvar för sina beslut. Den lagen skulle gälla retroaktivt 10 år bakåt. Dagens och gårdagens regering skulle dömas till samhällstjänst – ut och jobba i verkligheten på skolor, fritidsgårdar, sjukhus, åldingsvård, renhållning, vakthållning, försvar osv.

Sen skulle polis och försvar få tillräckliga resurser och befogenheter för att kunna gå in i alla utanförskapsområden och röja – ta bort vapen och droger samt alla personer som uppehåller sig illegalt. Eventuellt införa undantagstillstånd med utegångsförbud på kvällarna för ungdomar.

Nästa åtgärd borde vara att ompröva och sänka alla bidrag och sociala förmåner drastiskt. Det skulle ställas motkrav för att bli berättigade till bidrag. Ingen skulle kunna glida runt på en räkmacka på andras bekostnad.

Vi skulle diktera en ny värdegrund ”Behandla andra som du själv vill bli behandlad!”som bygger på de tio budorden dvs vilken moral och etik som ska gälla i landet. I denna värdegrund skulle PERSONLIGT ANSVAR vara centralt. Brott mot dessa regler skulle straffas hårt! ”Tycka-synd-om” skulle stoppas i papperskorgen och krav på individen skulle återinföras.

Nästa åtgärd skulle vara att byta ut alla permanenta uppehållstillstånd (PUT) till tillfälliga uppehållstillstånd (TUT). Efter t ex 7 år skulle vederbörande kunna söka medborgarskap. För att få detta skulle personen kunna tala, skriva och läsa svenska samt var införstådd i hur det svenska samhället fungerar. De skulle dessutom kunna bevisa att de inte hade begått någon kriminell handling.

Genom att beskära bidragen hårt tror jag att vi skulle kunna få pengar över till att kunna upprusta all den välfärd som håller på att rasera. Familjens situation skulle kunna stärkas. Familjen skulle ha möjlighet att själv ta hand om och fostra sina barn. Jag skulle satsa på att göra det svenska samhället mer tryggt och humant för ALLA

På sikt skulle Sverige åter bli ett tryggt land där var och en tar ansvar för sitt eget och sina barns liv. Det är drömmar om hårda tag men skulle kunna genomföras. Många plockar nog upp rasistkortet då det gäller min dröm. Men jag har inte skrivit ett ord om vare sig raser eller etnicitet! Jag har skrivit om samma förhållningssätt från alla och mot alla. Med min dröm skulle ALLA få friheten att göra sina egna val och ta ett eget ansvar för dessa.

 

Titta och lyssna på Patrik och Ann! Fundera själv kring hur du skulle kunna tänka dig att regera landet! Det finns inga absoluta sanningar men alla kan bidra med idéer för att få ett bättre samhälle.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

