Bilen – ett patriarkalt förtryck?

Vår miljöminister Karolina Skog var för några dagar sedan i Göteborg för att prata om framtidens städer. När jag läste om detta så snurrade det som vanligt omkring i mitt huvud. Vilka städer pratade hon om och vilken befolkning?

För att bena upp hennes resonemang så finns det ju så många olika städer. Bara 20% av befolkningen bor i storstäderna. Vi andra bor i mellanstoraoch småstäder eller på landsbygden. Infrastrukturen för oss ser helt annorlunda ut än vad den gör i storstäderna. Vi har inga tunnelbanor eller spårvagnar. Från centrum hem till oss går bussen en gång i timmen. Sista bussen går ca 21.30. Efter det får vi promenera hem ca 30 min eller ta taxi. När jag bode i en by utanför stan gick det 5-6 turer om dan senaste gick hem kl 19.00. På lördagar gick en tur mitt på dan och söndagar inga bussturer alls.

Allt detta gör att många människor som bor i småstäder eller som bor utanför städerna behöver en bil. Men miljöministern säger:

”– Bilen är flexibel och det är skönt att sitta i sin egen bubbla, men den stora nackdelen är dess ytineffektivitet. En normal svensk bil står stilla 97 procent av tiden under sin livstid. Och för varje bil finns det åtta parkeringsplatser och ganska mycket körbana. Det går inte att påstå att det är effektivt, säger hon.
Och som en följd av att bilarna breder ut sig i stadsrummet tränger män undan kvinnor från stadsrummet, enligt miljöministern. Att krympa utrymmet för bilar är en jämställdhetsfråga.
– Bilen körs i stor utsträckning av män. Genom att ge bilen stort utrymme ger vi också män utrymme – på bekostnad av kvinnor”

Vad menar hon med att ”Genom att ge bilen stort utrymme ger vi också män utrymme – på bekostnad av kvinnor”? Anser hon att det är mest män som äger och kör bilar? Feminister brukar ju annars klaga över att det är kvinnorna som hämtar barnen från förskolan och att det är kvinnorna som handlar och skjutsar barn till olika aktiviteter! Men nu är det enligt ministern männen som använder bilen?

Jag ser mig omkring bland grannfamiljerna – kvinnorna kör sina bilar lika mycket som männen! Jag vet att hemtjänsten kör runt i sina bilar – nästan enbart kvinnor. Däremot är det nästan enbart män som kör sopbilar och varutransporter. Post- och tidningsbilar körs av både män och kvinnor.

Jag läste en annan artikel för ett halvår sedan:

”Bilismen är patriarkatets förlängda arm. Trafikmaktordningen förklarar hierarkin mellan trafikslagen och hur den samverkar med andra maktordningar så som kön och klass. Till exempel så kör män 50 procent mer bil än kvinnor i Sverige. Vinnarna i dagens trafikplanering är kapitalstarka män. Förlorarna är kvinnor, barn och låginkomsttagare.”

”I dag upptar bilar ca 70 procent av gatubredden i vanlig kvartersstad. Detta är absurt. Det är inte acceptabelt att människor utan bil ska leva underordnade de som har bil.”

Jag som själv aldrig har haft körkort blir konfunderad. Jag har aldrig sett bilen som ett patriarkalt förtryckarredskap. För mig är bilen enbart ett transportmedel – precis som cykeln. Jag känner mig inte underordnad bilen! Finns det inte andra patriarkala förtryck i våra städer?

”– Offentliga rum i Järva omgärdas av strukturer och praktiker som gör att de till allra största grad nyttjas av killar och män.”

”– Jag vill inte gå på kafé i Tensta eller Rinkeby. Även när jag bara ska handla på en affär känns det jobbigt. Det är för många män, det känns obehagligt när alla tittar. I stället åker vi till Kista och fikar, men även där på flera kaféer upplever jag att det blir mer mansdominerat.” läser jag i en annan artikel

Offentliga platser -gator, trottoarer, torg, parker, bibliotek, muséer, badhus och liknande. Naturligtvis ska dessa platser vara tillgängliga för alla. Men … hur kan man ändra på attityder via stadsplanering? För nog är det attityder som gör att vissa platser domineras av män och kvinnor känner sig otrygga där? Vi är ju redan ett av världens mest jämställda länder! Varför har offentliga miljöer blivit otrygga för kvinnor? Det har ju fungerat bra tidigare.

Så länge som vi inte har löst attitydproblemen föroterna så ska vi inte benämna bilen som ett patriarkalt förtryckarmedel. Bilen är nödvändig för många människor som bor i vårt avlånga land med ca 155 mil mellan nor och söder, med ca 50 mil mellan öst och väst samt med ammänna kommunikationer som fungerar dåligt för många människor.

Sverige lider av många mycket större problem än bilen!

 

Annonser

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Kristina von Heland
    Mar 09, 2017 @ 14:48:34

    Jag är bonde, nu i annat EU land. Jag var studieobjekt i Jämtland då jag körde snösvängen. Två gubbar i en Volvo med kaffetermos och bullar följde min väg genom en by. Jag har kört tung lastbil i Europa med djur på bilen i 20 år. Gången är krattad redan. Tehuvorna på huvudet roade mig mycket igår!
    Bilen kommer att fortsätta finnas, jag la ut en grej idag om att bilen snart är batteridriven och då kan de ha sin olja i öknen. Att vara minister och inte ha koll på framtiden är tragiskt-bara se i backspegeln, lägga skatt och förhindra utvecklingen. Kapitalismen är ond men leder till förändringar, socialism går baklänges. Tesla bilen är ett resultat av en man med mycket pengar som vill bygga en koloni på mars. Då utvecklar han batterier. Då går de andra biltillverkarna efter för de är rädda att han ska lyckas. De testar förarlösa bilar i Tyskland.
    Arabländerna har använt oljepengarna till att sprida islam, bygga moskeer och kriga. Socialism och islamism företer en del likheter (alldeles) för ofta.

    Liked by 1 person

    Svara

    • ulsansblogg
      Mar 09, 2017 @ 16:04:24

      Bilen är en förutsättning för att hela landet ska fortsätta att leva. Alla kan inte bo i storstäderna. Vem ska då producera maten som storstadsborna ska äta eller toapappret som de ska använda?
      Naturligtvis behövs en utveckling t ex med batteridrift. Idag är elbilarna dyra i drift, det finns få laddningsställen och nya batterier är dyra. Men det kommer …

      Gilla

      Svara

  2. Bjarne Wilmarsgård
    Mar 09, 2017 @ 15:26:44

    Bara bar – bra som fan… 😉

    Liked by 1 person

    Svara

  3. Bjarne Wilmarsgård
    Mar 09, 2017 @ 15:27:34

    Hm – mitt stavningsprogram behöver uppdateras…

    Liked by 1 person

    Svara

  4. Edward Ulfertz
    Mar 09, 2017 @ 17:12:26

    Fler kvinnor tar körkort och äger bil.
    Ökning från 53 % (1980) till 76 % (2015)
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/fler-kvinnor-i-sverige-tar-k%C3%B6rkort-1.4187264
    Kan det bero på att kvinnor inte längre vågar promenera?

    Gilla

    Svara

    • ulsansblogg
      Mar 09, 2017 @ 17:39:36

      Jag tror att kvinnor har lika stort behov som män har av att köra bil.
      De flesta arbetsgivare kräver idag att personalen har körkort.
      Många unga är anställda inom bemanningsföretag och åker runt mellan olika arbetsplatser. De behöver ett körkort och en bil.

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

anthropocene

Ett partipolitiskt oberoende libertarianskt forum för debatt och opinionsbildning

%d bloggare gillar detta: