Den svenska självbilden har naggats i kanten

Ordning- och uppförandebetyget skulle alltid vara A. Annars hade jag inte vågat gå hem med mitt betyg och få det påskrivet av föräldrarna. Det var ordning och reda när jag gick i skolan. Det är nog den andan som har präglat vårt land under 1900-talet. Vårt land byggdes upp av människor som ville ha ordning och reda. Det var den bilden som vi även förmedlade utåt till andra länder. Andra länder uppskattade den svenska idogheten och stabiliteten och tittade lite beundrande på oss.

Vårt land hade en präktighetsstämpel. Visst fanns det problem men de sopades under mattan och fick inte diskuteras offentligt. Bilden av Sverige skulle vara präktig, gedigen och lagom – ordning och uppförande.

Det är kanske detta som är det svenska – en vacker fasad. Vår bostad ska vara ren, snygg och välstädad när vi får gäster. Men hur stökigt vi har det i vardagslag eller att det mesta är bekostat med hjälp av lån från banken talar vi inte om. Vi kör hellre en ny bil med höga banklån än en gammal rishög som vi själv har betalat. Vi reser till Thailand för att sen suga på tummarna för att kunna betala resan. Vi köper dyra julklappar till varandra för att sen klaga att januari och februari är de fattigaste månaderna. Utåt talar vi inte om familjeproblem. Det är så vi svenskar är – vi vill visa upp en vacker och präktig fasad.

Våra politiker har förmedlat samma bild utåt. De har förmedlat den präktiga bilden av Sverige. De har velat framställa Sverige som en modell för hur övriga länder borde styras. De ville göra Sverige till den humanitära stormakten och den bilden tog oss in i FN:s säkerhetsråd.

Du gamla du fria (Text: Richard Dybeck)

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord,
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad Du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Men … nu har självbilden naggats i kanten! Det har pyst hos en stor del av befolkningen under mycket lång tid. Välfärden har rustats ner och den grova kriminaliteten har ökat. Men politikerna har sopat under mattan. Allt detta är bara populistiskt och fascistiskt förtal. Donald Trump drog nog korken ur flaskan då han sa: Det som händer i Sverige …”.

Igår läste jag en sammanställning av några saker som skrivs om Sverige i världspressen. Det var inte bilden av den präktiga humanitära stormakten. Istället innehöll bilden bl a händelserna i Rinkeby, integrationspolicyn, kvinnor vid förhandlingsbordet, sex på arbetstid och Ekeröbiblioteket.

Idag skriver SD:s Jimmie Åkesson och Mattias Karlsson en debattartikel i i amerikanska Wall Street Journal – en av världens största dagstidningar, enl SVT.

Bilden av Sverige har naggats i kanten. Leif G W Persson uppmanade politikerna att använda kommande valrörelse till att diskutera lösningar för den grova brottsligheten och integrationen. Jag hoppas verkligen att politikerna kastar bort präktighetskappan och tar tag i problemen. Det är dags att ta itu med alla sprickorna som finns i vårt land!

”Jag vet att Du är och Du blir vad Du var.” Jag önskar att politikerna tar till sig denna rad ur Nationalsången. Jag vill att Sverige åter ska bli vad det var!

Snälla politiker, laga vårt land innan det blir för sent!

en-spricka

 

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. tompas11
    Feb 23, 2017 @ 12:55:51

    Den här versionen av nationalsången gillar jag.

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
    Feb 23, 2017 @ 17:20:32

    Stöd politiker som kastat bort präktighetskappan och vill ta tag i problemen eller bli en sådan politiker! Det finns nog ingen bättre väg, frånsett de olagliga eller odemokratiska, vilka sannolikt kan bli kontraproduktiva och leda till totalt IS- eller Breivik-kaos.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

mickecarlssonsblog

Skillnaden mellan demokrati och diktatur är storleken på gapet mellan makten och folket. I min blogg visas hur gapet dag för dag blir allt större i Sverige.

Ama de casa

En hemmafru i Spanien

ulsansblogg

mina guldkorn i vardagen

Motvalls blogg

Förflugna tankar och bevingade ord.

Peter Harold - Skrivarens blogg

Skrivandet är frihet - jag skriver för friheten.

pspringare

The greatest WordPress.com site in all the land!

Varjager's Weblog

I vår del av världen. En titt på fosterlandet och dess styrande elit med kritiska ögon.

Petterssons gör skillnad!

Oberoende nyheter, satir och allvar om politik, journalistik, invandring, mångkultur, islam, brottslighet, rasism, natur, livet och musik.

Tanja Bergkvists Blog

Kamp mot fördumningsindustrin

Ett vettigt alternativ

Om man tänker steget längre

Erling Hellenäs svenska blog

Den stora bilden och dess delar

Hexanmexan "shake my hand?"

Elefanten dog en plågsam död

Rune Lanestrands blogg

Politik, jordbruk, Vänersborg, Sverige, EU och världen kommenteras av småbrukaren Rune Lanestrand

corneliadahlberg

Gräsrotsrevolution

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

Anna Ernius

politik, litteratur och möten med världen

Ryggraden!

Qui tacet, consen'tit.

Nya Il Convito

Mohamed Omars blogg om fezens filosofi, gotisk steampunk och upsaliensisk pulp fiction

Josefin Utas

Mina egna tankar om nuet och framtiden

Otillständig

- kroniskt oppositionell

Helena Palena

ENVAR SIN EGEN REDAKTÖR! Copyright!

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

